۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۷
کاهش منابع آبی و رمز ارزها عامل قطعی برق| آینده انرژی‌های فسیلی نگران کننده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کاهش منابع آبی و رمز ارزها عامل قطعی برق| آینده انرژی‌های فسیلی نگران کننده است

گرگان- قطعی مکرر برق مشترکان خانگی و صنعتی در فصل تابستان امسال، نارضایتی‌های زیادی را در استان به دنبال داشت، موضوعی که به جز تحمل گرما خسارت‌های زیادی را برای برخی مشترکان به بار آورد.

الهام رئوفی فر؛ بازار: گرمای شدید تابستان و قطعی پیاپی برق که از اواخر بهار شروع شده بود نه تنها گلایه و خسارت بسیاری برای ساکنان گلستان ایجاد کرده بلکه خسارت های بسیاری هم به فعالان صنعتی زد تنها تسلی گلستان در گرمای طاقت فرسا امسال که به ندرت آن را تجربه کرده بودند، استفاده از وسایل سرمایشی بود، با این حال درگرمترین ساعات روز آنها با قطعی چند ساعتی برق مواجه می شدند.

قطعی برق به گفته برخی شهروندان استان نه تنها گرمای آن دمار از روزگارشان درآورده بود بلکه به کالاهای خانگی آنها هم نوسانات برق خسارت وارد کرده است جدای از کلافگی مشترکان خانگی، واحدهای صنعتی از این قطعی برق خسارت های زیادی را متحمل شدند. به همین خاطر گفتگویی را با «علی اکبر نصیری» مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گلستان ترتیب دادیم.

* درباره قطعی پیاپی برق در روزهای گرم توضیح بفرمائید
بنا به دلایلی مصرف ما فراتر از تولید نیروگاه ها است؛ از جمله اینکه به دلیل خشکسالی از حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه های آبی نصب شده در کل کشور نمی توانیم استفاده کنیم و اگرهم استفاده کنیم بسیار اندک است. همچنین تدام گرما و خشکسالی باعث شده که سطح دبی آب در چاه های نیروگاه برق بسیار پائین بیاید و در رابطه با خنکسازی نیروگاه ها دچار مشکل شویم.

تدام گرما و خشکسالی باعث شده که سطح دبی آب در چاه های نیروگاه برق بسیار پائین بیاید و در رابطه با خنکسازی نیروگاه ها دچار مشکل شویم

موضوع دیگر بحث مصرف بالای رمزارزهاست؛ همه این عوامل دست به دست هم داده تا تراز بین تولید و مصرف برق متناسب نباشد و مصرف بسیار بالاتر از تولید باشد و در نتیجه ما نتوانیم از نیروگاه هایی که داریم به خوبی استفاده کنیم به این ترتیب به سمت مدیریت مصرف برق برویم.

* چرا در ساعات ۲ الی ۶ عصر که پیک مصرف برق هم برق مراکز تجاری مثل پاساژها را قطع نمی کنید؟
شرکت برق استان فیدر یا خط برق متمرکز تجاری، صنعتی، کشاورزی ندارد اما فیدر فرعی صنعتی داریم که واحدهای متمرکز قطع می شوند. در توضیح بیشتر این موضوع باید عرض کنم هر فیدر یا خط برق ۲۰ کیلو واتی نزدیک به سه هزار مشترک را پوشش می دهد که ازین تعداد فقط ۵۰۰ مرکز تجاری شامل آن می شود و سایر مشترکان خانگی هستند برهمین اساس برنامه زمان‌بندی قطعی برق را به شکلی انجام می دهیم که قطعی برق برای هر بلوک در ساعت پیک مصرف بچرخد تا فشار به یک بخش نیاید و از طرفی جداسازی هر فیدر ۲۰ کیلووالتی بین ۵۰۰ تا هزار میلیارد هزینه دارد یعنی بودجه ای معادل حدود ۱۰ سال اعتبار شرکت توزیع برق استان؛ به همین خاطر این موضوع شدنی نیست.

کاهش منابع آبی و رمز ارزها عامل قطعی برق | آینده انرژی‌های فسیلی نگران کننده است

*جدای از مشترکان خانگی بسیاری از واحدهای تولیدی معتقدند قطعی برق در ساعات کار آنها خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد کرده است.
ما برنامه ای داریم به نام پاسخگویی بار که در آن از همه صنعتگران، کشاورزان، ادارات و مراکز تجاری مشارکت می گیریم و تفاهم نامه ای با آنها منعقد می کنیم که بر اساس این تفاهم نامه در کاهش پیک مشارت می کنند. لازم است متذکر شوم که این برنامه پاسخگویی بار در کل کشور چیزی حدود پنج هزار و ۷۰۰ مگاوات است که سهم استان ما در حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ مگاوات بود.

ما حدود هشت هزار تفاهم نامه با صنعتگران، کشاورزان، ادارات و مراکز تجاری منعقد کردیم. بر اساس بندهای این تفاهم نامه، صنعتگران در کاهش پیک مشارکت می کنند. پیک مصرف معمولا از ساعت ۱۲ تا ۱۸ و در شب از ۲۱ تا ۲۴ است.

بر اساس این تفاهم نامه که با شرکت شهرک های صنعتی استان داشتیم قرار شد برق شرکت های صنعتی استان از ساعت ۱۴ الی ۱۶ به صورت متمرکز قطع شود از طرفی با جلساتی که با کشاورزان داشتیم هم آنها پذیرفتند که چاه های کشاورزی را از ساعت ۱۳ الی ۱۵ قطع کنند. کسانی که می گویند از این قطعی برق متحمل ضرر می شوند باید بدانند که ما حدود چهار سال است که این کار را در فصل گرما انجام می دهیم.

* و درباره خسارت های جبران ناپذیری به واحد های تولیدی؟
نوسان برق گاهی ناشی از اتصالات سست است و همکاران ما مراجعه می کنند و مشکل برطرف می شود، اما در اکثر مواقع که فشار برق ضعیف است این نوسانات ناشی از سرقت سیم نول است که توسط سارقان انجام می شود بااینحال همکاران ما به محض اطلاع نسبت به رفع مشکل، اقدام می کنند. هریک از واحدهای صنعتی که با این مشکل مواجه هستند به این دستگاه اطلاع دهند تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

کسانی که می گویند از این قطعی برق متحمل ضرر می شوند باید بدانند که ما حدود چهارسال است که این کار را در فصل گرما انجام می دهیم

* قرار بود برای صنایع استان از سوخت دوم مانند گاز و گازوئیل استفاده شود
بله اگر برای دیزل ژنراتور سوخت خواسته باشند در صورتی که سوخت آنها گاز باشد به شرکت گاز و اگر گازوئیل باشد به شرکت فراورده های نفتی معرفی می شوند. شرکت برق فقط در نامه ای تائید می کند که این واحد تولیدی قرارداد مشارکت با اداره برق دارد.

* برای جبران کمبود برق فعلی، اقدامی در راستای استفاده از انرژی های نوین مانند انرژی خورشیدی و آبی به عنوان انرژی جایگزین شده است؟
در خصوص انرژی آبی و سدهای نیروگاهی در استان گلستان به خاطر منطقه جغرافیایی که دارد هنوز پتانسیلی را احصا نکردیم اما از آنجایی که در شمال استان با توجه به اینکه شدت تابش خورشید بسیار بالاست می توانیم راجع به نیروگاه خورشیدی برنامه ریزی کنیم. ضمن اینکه در رابطه با انرژی خورشیدی مشاوری داریم و اطلس آن هم تهیه شده و سرمایه گذارانی برای این بخش داوطلب شدند اما پس از مدتی به دلیل افزایش قیمت دلار و به طبع گرانی تجهیزات این بخش برای سرمایه گذاران جدید مقرون به صرفه نبود و کار رها کردند.

 خرید تضمینی از سرمایه گذاران در این بخش داریم و برای خرید از سرمایه گذاران هر کیلووات ساعتی در بخش صنعتی ۹۰۰ تومان و خانگی هزار و ۴۰۰ تومان از سرمایه گذاران این حوزه برق خریداری می شود و این درحالی است که به مشترکان برق هرکیلووات ساعتی ۱۵۰ تومان به فروش می رسد. یعنی هفت برابر از آنها بیشتر می خریم و همین انگیزه ای برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

در حوزه خانگی انرژی خورشیدی در شهرهای، گرگان، آق قلا، مینودشت، گنبد، داشلی برون، کلاله راه اندازی شده است که مجموعه ۲۸۵ کیلووات ساعت برق در آنها تولید می شود؛ بخشی که مشترک نیاز دارد را استفاده می کند و بخشی که نیاز ندارد را وصل می کند به شبکه و از آنها خریداری می شود. درحاضر ۷۵ نیروگاه بهره برداری می شود و ۲۰۵ نیروگاه در دست اقدام است اما هنوز در بخش صنعتی هیچ سرمایه گذاری داوطلب نشده است.

کاهش منابع آبی و رمز ارزها عامل قطعی برق | آینده انرژی‌های فسیلی نگران کننده است

* اغلب گزارش خرابی فیوز و ترانس برق ناشی از فرسودگی یا عدم تناسب آن با افزایش مشترکان داریم. دراین زمینه توضیح دهید.
یک علت فیوز سوزی سرقت است، با سرقت سیم نول تعادل بار در فازها بهم می خورد و باعث می شود این فیوزها بسوزد. متاسفانه سال هاست این معضل در استان است. با مراجع امنیتی و انتظامی هم صحبت کردیم که مقابله جدی با این مساله شود تا مردم هم کمتر آسیب ببینند. دیگر مطالب اینکه روی یک فیدر یا خط برق، شاید انشعابی که فروختیم بیش از حد مصرف می شود به عبارتی افراد سرقت انرژی انجام می دهند.

ما معمولا جایی که فیوز سوزی داریم این دو علت را بررسی می کنیم و سپس افراد سودجو را پیدا می کنیم. در سومین حالت هم مصرف بعضی از مشترکان بیش از حد استاندارد است به عنوان مثال مشترکی که محدود شده به ۱۵ یا ۲۵ آمپر، لوازم اندازه گیری را دستکاری کرده و اندازه فیوز خودش را بالاتر برده و بیشتر مصرف می کند

* چندی پیش خبری منتشر شد که برق مشترکان کم مصرف رایگان محاسبه می شود، آیا این موضوع در استان هم اجرایی شده است؟
بله خوشبختانه در استان ۱۲۹هزار مشترک کم مصرف شهری و۱۱۰ هزار مشترک کم مصرف روستایی داریم که از اول آبان سال ۹۹ تاکنون حداقل یک دوره یا بیشتر از آن، مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی هزینه برق مصرفی شدند.

* به عنوان سوال پایانی بفرمائید مساله تامین برق اینچه برون به کجا رسیده است؟
برای منطقه اینچه برون در یک پست ۲۳۰ کیلو ولت پیش بینی کردیم که خط آنهم از نیروگاه علی آباد گرفته می شود تا احداث و بهره برداری شود. همچنین برای آن نیروگاه خورشیدی پیش بینی کردیم که از سوی سرمایه گذاران استقبال نشد اما به محض اینکه سرمایه گذار خوبی پیدا کنیم حتما نیروگاه خورشیدی در آنجا احداث خواهد شد.

با توجه به مشکلاتی که انرژی های فسیلی دارند وضعیت آینده مان نگران کننده خواهد بود زیرا انرژی های فسیلی مشکلات زیست محیطی خاص خودشان را دارند

به هرحال رویکرد وزیر نیروست که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر در کشور باید احداث شود، حالا برش های استانی قرار شده مشخص شود و سهم گلستان ازاین بخش تعیین شود تا پس از آن سرمایه گذار یا به صورت ملی یا استانی معرفی شود در این بین تلاش میکنیم تا از ظرفیت نمایندگان در این زمینه استفاده شود.

 باید بتوانیم از انرژی تجدید پذیر استفاده کنیم برای اینکه اگر ما به این سمت نرویم با توجه به مشکلاتی که انرژی های فسیلی دارند وضعیت آینده مان نگران کننده خواهد بود زیرا انرژی های فسیلی مشکلات زیست محیطی خاص خودشان را دارند اما انرژی خورشیدی اگر هزینه زیرساختی انجام شود برای تامین انرژی هیچگاه با مشکل مواجه نخواهیم بود.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha