۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
بررسی دلایل کاهش قیمت بازار آهن

بررسی دلایل کاهش قیمت بازار آهن

روز گذشته نرخ ارز از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان عبور کرد و روی نرخ ۲۷ هزار و ۵۹۰ تومان معامله می شد و بازار آهن نیز همچنان روند کاهش قیمتی را سپری کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در روز گذشته نرخ ارز از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان عبور کرد و روی نرخ ۲۷ هزار و ۵۹۰ تومان  معامله می شد و بازار آهن نیز همچنان روند کاهش قیمتی را سپری کرد.

برخی نیز در شرایط کنونی آب را گل آلوده دیده اند و به دنبال برگ برنده ای برای خود هستند و شایعاتی مبنی بر کاهش میلگرد تا ۱۰ هزار تومان را پراکنده می سازند اما آنچنان که پر واضح و مبرهن است بر اساس شاخص های واقعی چنین رقمی سرابی بیش نیست و فقط خریداری را که دست از معامله برداشته است را گمراه می نماید که همچنان خرید نکند و بلا شک بازاری که با چنین شیب تندی کاهش یافته ناگهان با همین شیب تند و چه بسا جهشی تر افزایش قیمت خواهد یافت.

یک حالت بسیار خوش بینانه نیز امکان پذیر است، آن هم اینکه چنانچه در بازار جهانی یک شوک ناگهانی قیمتی وارد گردد و قیمت ها به شدت کاهشی شود و به همین موازات مذاکرات وین مثمر ثمر واقع شود و دلار تا محدوده ی ۲۰ هزار تومان کاهش یابد. آنگاه میتوان ریزشی ترین حالت قیمت بازار آهن را شاهد بود. اما ذات بازار اما و اگر و خوش بینی بر نمیدارد و از گذشته تا کنون پر التهاب ترین بازار، بازار فولاد بوده است.

می توان اظهار داشت احتمال رخ دادن چنین اتفاقی حداقل در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، و به طور واضح بر همگان روشن است علت کاهش قیمتی که اکنون شاهد آن هستیم به دلیل پیشی گرفتن قیمت آهن آلات از نرخ تورم است چرا که به دلیل قطعی های مکرر برق، میزان تولید آهن الات کاهش یافت و به همین ترتیب قیمت ها نیز سیر صعودی را سپری کرد.

با بررسی قیمت روز آهن متوجه می شویم قیمت میلگرد در ابتدای زمان خاموشی ها متوجه می شویم که روی نرخ حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشته است و دقیقا میزان اصلاحات کنونی قیمت میلگرد را دوباره به همین حدود باز گردانده است و شاید از این پس بتوان انتظار ثبات را داشت.

قیمت میلگرد در روز گذشته در اکثر شرکت ها کاهشی در حدود ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی داشت و بعضا نیز برخی شرکت ها ثبات قیمتی را اعمال کردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۸۰۰ تومانی اعلام شد و تعداد کثیری از شرکت ها نیز ثبات قیمتی را اعلام داشتند.

در بازار تیرآهن نیز در بخش کیلو فروشی کاهش قیمت تیرآهن در حدود  ۱۰۰ و ۸۰۰ تومان اعمال شد و در شاخه های پر فروش ثبات قیمتی و بعضا کاهش ۲۰ الی ۳۰ تومانی اعلام شد. بازار پروفیل نیز همسو با سایر مقاطع بود و کاهش قیمت پروفیل در حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان بود و برخی از شرکت ها نیز ثبات قیمتی را اعلام کردند.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha