۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
هدف‌گذاری برای سهم ۷۰ درصدی معامله‌های خارج از بازار
معاون شرکت مدیریت شبکه برق عنوان کرد

هدف‌گذاری برای سهم ۷۰ درصدی معامله‌های خارج از بازار

معاون شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: راهبرد صنعت برق توسعه و رونق معاملات خارج از بازار عمده فروشی برق تا ۷۰ درصد است.

به گزارش بازار، حبیب قراگوزلو افزود: می‌خواهیم در میان مدت سهم معاملات خارج از بازار بر اساس مصوبه‌های هیئت تنظیم، به ۷۰ درصد از حجم کل معامله‌های برق در شبکه برسد. به نحوی که مصرف‌کنندگان برق بتوانند برق مورد نیاز خود را مستقیم از نیروگاه‌های مجاز و مورد نظر یا از طریق بورس انرژی تامین کنند. معامله‌های بازار عمده فروشی شامل معامله‌های بورس انرژی و بازار دوجانبه است.
 
وی گفت: قراردادهای دوجانبه شامل قراردادهایی است که بین عرضه‌کنندگان برق و مصرف‌کنندگان صنعتی بالای ۵ مگاوات در کشور منعقد می‌شود. در این نوع قرارداد مدت قرارداد، قیمت برق و نحوه تسویه حساب به صورت توافقی بین دو طرف قرارداد تعیین می‌شود و دولت هیچگونه دخالتی در تعیین قیمت و بازه‌های زمانی قرارداد ندارد. عرضه‌کنندگان در این نوع قراردادها شامل نیروگاه‌های بخش خصوصی که در بازار برق فعال هستند و نیز شرکت‌های خرده فروشی دارای پروانه معتبر از وزارت نیرو که دارای ظرفیت تعیین در دوره قرارداد از یک یا چند نیروگاه هستند می‌شود.
 
 معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص توسعه و رونق معاملات خارج از بازار عمده فروشی برق گفت: در این راستا شرکت توانیر به منظور تسهیل در روند اجرای معاملات خارج از بازار صنایع بالای ۵ مگاوات، نحوه صدور قبوض صنایع برای دوره محدودیت تابستان را به کلیه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع‌ها ابلاغ کرده و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه کرده است.
 
قراگوزلو ادامه داد: در مجموع اقدام‌های انجام شده و اجرای مقررات بالادستی تاکنون موجب رونق و افزایش حجم معاملات خارج از بازار شده است به گونه‌ای که حجم کل معامله‌های برق مشترکان بالای ۵ مگاوات در بورس انرژی در سال ۱۳۹۹ برابر با ۴/۹ میلیارد کیلووات ساعت بوده که افزایش ۷۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد. همچنین حجم کل معامله‌های برق مشترکان بالای ۵ مگاوات در معامله‌های دوجانبه در سال ۹۹ برابر با ۳/۱۱ میلیارد کیلووات ساعت بوده که افزایش ۱۷۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است. در مجموع حجم کل معامله‌های برق مشترکان بالای ۵ مگاوات در معامله‌های خارج از بازار (بورس و دوجانبه) در سال ۹۹ برابر با ۷/۲۰ میلیارد کیلووات ساعت بوده که گواهی بر افزایش ۱۱۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ دارد.
 
وی افزود: حجم کل معامله‌های خارج از بازار (دوجانبه و بورس) نیز در سال ۱۳۹۹ برابر ۷/۲۰ میلیارد کیلووات ساعت از حجم کل معامله‌های برق در شبکه ۵/۲۹۴ میلیارد کیلووات ساعت است که به میزان ۷درصد از کل معامله‌های برق را پوشش می‌دهد. در خصوص سال جاری نیز، در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حجم کل معامله‌های برق مشترکان بالای ۵ مگاوات در بورس انرژی برابر با ۷/۴ میلیارد کیلووات ساعت بوده که نسبت به ۵ ماهه ابتدایی سال ۹۹ افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. در معامله‌های دوجانبه در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حجم کل معامله‌های برق مشترکان بالای ۵ مگاوات برابر با ۲/۹ میلیارد کیلووات ساعت بوده که افزایشی ۱۹۶ درصدی نسبت به ۵ ماهه ابتدایی سال ۹۹ داشته است.
 
 معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: حجم کل معامله‌های برق مشترکان بالای ۵ مگاوات در معامله‌های خارج از بازار (دوجانبه و بورس) در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ برابر با ۹/۱۳ میلیارد کیلووات ساعت بوده که افزایش ۱۰۴ درصدی نسبت به ۵ ماهه ابتدایی سال ۹۹ را نشان می‌دهد. در نهایت حجم کل معامله‌های خارج از بازار (دوجانبه و بورس) در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری برابر ۹/۱۳ میلیارد کیلووات ساعت از حجم کل معامله‌های برق در شبکه، ۱۴۰ میلیارد کیلووات ساعت است که به میزان ۹/۹% از کل معاملات برق را پوشش می‌دهد.
 
وی ادامه داد: توسعه و گسترش ابزارهای نرم افزاری و تسهیل در دسترسی به اطلاعات و گردش کار فرایند معاملات خارج از بازار و همچنین کاهش تدریجی مکاتبات اداری و انتقال آن به سامانه‌های نرم افزاری با رعایت امنیت و مقررات اداری و الزامات قانونی در دستور کار معاونت بازار برق است. همچنین تعامل سازنده و برگزاری جلسات مجازی با ذینفعان معامله‌های خارج از بازار (دوجانبه و بورس) و دریافت نقطه نظرات و پیشنهادهای آن‌ها به منظور رفع موانع و مشکلات اجرایی نیز از جمله فعالیت‌های این معاونت در خصوص توسعه این ونوع بازار است. البته استفاده از ظرفیت‌های قانونی مناسبی مانند بند ز تبصره ۱۵ قانون بودجه برای توسعه این معاملات در دستور کار قرار گرفته است. در جهت توسعة بستر این قراردادها در حوزة مشترکین و تولیدکنندگان کوچکتر، دستورالعمل عقد قرارداد دوجانبه مولدهای مقیاس کوچک نیز به تازگی به نهادهای ذیربط ابلاغ شده است.
 
قراگزلو گفت: تاکنون تعداد ۷۶۰ مشترک صنعتی بالای ۵ مگاوات که متقاضی دریافت کد بورسی برای شرکت در معامله‌های برق بوده‌اند به شرکت بورس انرژی معرفی شده‌اند که از این تعداد ۲۹۳ مشترک نسبت به خرید برق از طریق ساز و کارهای بورس انرژی اقدام کرده‌اند.

کد خبر: ۱۰۷٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha