۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
امیدی به اتاق اصناف ایران برای حمایت از کسبه نیست
بازار از عملکرد اتاق اصناف ایران برای حمایت از کاسبان گزارش می دهد

امیدی به اتاق اصناف ایران برای حمایت از کسبه نیست

ویروس کرونا هنوز برای دانشمندان جهان ناشناخته است و تا زمان پیداشدن راه درمانی تنها راهکار این است که افراد مبتلا نشوند بنابراین مردم باید در قرنطینه باشند تا زنجیره شیوع بیماری کرونا قطع شود که این امر بدون تردید منجر به تعطیلی کسب و کارها نیز خواهد شد.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا: چین به عنوان نخستین کشوری که درگیر ویروس کرونا شد به منظور مقابله با این بیماری دست به تعطیلی مقطعی تمامی کسب و کارها زد و حالا که پای این ویروس ناشناخته به سایر کشورها باز شده است مقامات ارشد آنها با تصویب اقدامات حمایتی از جمله بخشودگی مالیات و اجاره و بدهی بانکی و... و. تلاش دارند تا تعطیلی کسب و کارها را جبران کرده و بدین ترتیب ماندن در خانه را برای مردمان خود بدون دغدغه تر کنند اما در ایران که تصمیمات ساعتی برای نوع مقابله با ویروس کرونا اتخاذ می شود و هر دستگاهی ساز خود را کوک می کند مشخص نیست که تکلیف اصناف در این میان چیست؟

۳۰ بهمن ماه سال گذشته بود که رسما اعلام شد در ایران فوت بر اثر بیماری کرونا ثبت شده است به همین دلیل نیز لازم بود تا اقداماتی در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ شود؛ راهکاری برای عبور از یک بیماری ناشناخته وجود ندارد جز قرنطینه اما حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در سخنرانی خود اعلام کرد که سر یک هفته کرونا از ایران می رود و نیازی به استفاده از چنین راهکارهایی نیست و سعید نمکی وزیر بهداشت دولت روحانی نیز قرنطینه را اقدامی عصر حجری و منسوخ شده دانست اما ویروس خشن کرونا نشان داد که فعلا باید دست به دامن همین راهکارهای عصر حجری شد تا درمانی برای این درد پیدا شود.

شاید به شوخی گرفتن ویروس جدی کرونا از طرف مسئولان و همچنین غم مردم از نداشتن یک لقمه نان موجب شد تا مردم برای امرار معاش همچنان به دنبال کسب لقمه ای حلال باشند و هر صبح به ادارات رفته و یا به ناچار کرکره مغازه را بالا دهند تا شاید با فروش اسفند ماه بخشی از کاهش درآمد ناشی از رکود را جبران کنند.

برنامه ای برای حمایت از اصناف تدوین نشد

کسبه به خوبی می دانند که حمایتی از آنها به مفهموم واقعی صورت نخواهد گرفت و این از عملکرد اتاق اصناف ایران به خوبی روشن است.

رئیس سابق اتاق اصناف ایران از عملکرد ضعیف اتاق اصناف ایران برای تدوین بسته حمایتی به منظور حمایت از صاحبان صنوفی که به دلیل شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند به شدت انتقاد و گلایه دارد.

علی فاضلی به خبرنگار بازار می گوید دستور رئیس جمهوری برای تعطیلی مراکز تجاری اجرایی نشده است زیرا صاحبان صنوف غم نان و اجاره بها و اقساط بانک و لقمه ای نان را دارند و کسی نیست که در این زمینه ها برای آنان کاری انجام دهد.

وی می افزاید: اصناف یکی از آسیب پذیرترین اقشار در مقابل شیوع کرونا هستند زیرا از یک سو قرنطینه مردم به دلیل هراس از ابتلا به کرونا میزان فروش آنها را به شدت کاهش داد و از سوی دیگر آنها با اقساط وام و اجاره و چک هایی که برای خرید کالا داده اند و مالیات و هزینه آب و گاز و برق و تلفن  روبرو هستند و از سوی دیگر باید بتوانند از عهده هزینه های زندگی بربیایند.

رئیس سابق اتاق اصناف ایران ادامه می دهد: متاسفانه اتاق اصناف ایران به عنوان متولی این بخش هیچ بررسی و اقدام کارشناسانه ای برای تعیین میزان خسارت اصناف بعد از شیوع ویروس کرونا انجام نداده اند.

فاضلی خاطرنشان می کند که اتاق اصناف ایران باید خسارت اصناف بعد از شیوع کرونا را برآورد کرده و یک بسته حمایتی برای اصناف تدوین و به دولت ارسال کند و پیگیر تحقق آن باشد و این درحالیست که هیچ اقدامی از سوی آنها انجام نشده است.

رئیسی که نه رسانه ای است و نه صنفی

سعید ممبینی که بیش از یکسال است سکان هدایت اتاق اصناف ایران را به عهده گرفته است این روزها که باید حضور معناداری در رسانه ها داشته باشد و مطالبه گر حقوق اصناف باشد مانند همیشه سکوت پیشه کرده است و جز گاه گاهی که یک خبر در سایت اتاق اصناف ایران به نقل از این رئیس همیشه ساکت منتشر می شود پاسخگوی سوال رسانه دیگری نیست.

بارها و بارها با سعید ممبینی تماس گرفتیم برای شنیدن پاسخ همین یک سوال که برای حمایت از اصناف در شرایط شیوع کرونا چه اقداماتی قرار است انجام شود اما تلفن وی مانند روزهای قبل از کرونا در دسترس نیست.

اولین و آخرین خبری که از سعید ممبینی در پایگاه خبری اتاق اصناف ایران به وسیله بخش ارتباط با رسانه های این مجموعه تهیه شده مربوط به روز نخست سال و مرتبط با شعار سال است و گویا این رئیس خبر ندارد که برای تحقق خواسته های مقام معظم رهبری از شعار فراتر رفته و دست به عمل زد تا بتوان به اهداف نامگذاری سالها از سوی مقام معظم رهبری نزدیکتر شد.

با ابراهیم درستی نماینده وزارت صمت در اتاق اصناف ایران نیز بارها و بارها تماس گرفتیم اما کسی پاسخگوی تلفن نیست و ظاهرا عید ۹۹ به خانه رئییس و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران رفته است و خبر از شرایط اعضای زیرمجموعه خود ندارند.

بدون تردید کسبه خرد در این روزهای سخت اقتصادی بیش از پیش نیاز به حامی دارند و شاید دولتمردان بخواهند با وعده هایی دل خوشی های کوچک به آنها بدهند اما مساله اساسی این است که اتاق اصناف ایران و هیات رئیسه برای پیگیری حقوق صاحبان صنوف تشکیل شده است بنابراین لازم است مدیرانی پویا در مسند این اتاق بنشینند و با تشکیل تیم حرفه ای برای اطلاع رسانی گزارش لحظه ای از اقدامات صورت گرفته را به اعضا ارائه دهند نه اینکه آخرین واکنش ها را بخش روابط عمومی و هیات مدیره اتاق اصناف ایران از خود نشان دهند و مانند افرادی که خواب آنها را برده عمل کنند.

کد خبر: ۱۰٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha