۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
ابهامات واردات «ال جی و سامسونگ» به ایران و توان تولید داخلی
یادداشت وارده؛

ابهامات واردات «ال جی و سامسونگ» به ایران و توان تولید داخلی

شاهرود-«برخی امروز سعی دارند تا بازار لوازم خانگی را انحصاری جلوه دهند در صورتی که ۵۰۰ شرکت داخلی در این حوزه فعال هستند» این بخشی از یادداشت حسینی شاهرودی دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان برای بازار است.

سید حسن حسینی شاهرودی؛ بازارمنابعی ناشی از فروش نفت ایران اسلامی در برخی کشورها از جمله کره جنوبی وجود دارد که مشمول تحریم‌ها شده و بعد از تحریم این منابع به کشور بازنگشته است از سوی دیگر سال‌ها تلاش شده تا این منابع به کشور بازگردند اما این اتفاق تاکنون رخ نداد.

اخیراً با چراغ سبزی که آمریکا نشان داده، کره جنوبی اجازه پیدا کرده که منابع کشورمان به صورت مشروط آزاد شود آن هم به این شرط که یک شرکت‌هایی که سابقاً مراودات تجاری با ایران داشتند می‌توانند این منابع را بازگردانند و دوم اینکه صرفاً باید برابر این پول کالا صادر شود و نقداً اجازه بازپرداخت به کره داده نشده است ما معتقد هستیم که این امر عجیب است زیرا ظاهراً در این امر آمریکا و کره سود می‌برند چرا که آنها دلسوز ما نیستند و این سوال برای همه پیش می‌آید که ما چرا باید از این تصمیم تمکین کنیم؟

عده‌ای ذهن جامعه را مشوش کرده‌اند
آمریکا، کره جنوبی و ایادی آنها در داخل کشور با مشوش کردن فضای جامعه سعی دارند مسائلی را بیان کنند که مانند انحصار تولیدات داخلی و … پایه و اساس ندارد. در این باره باید گفت ما اصلاً حساب لوازم خانگی را باید با خودرو جدا کرد چرا که خودرو سازی ما با تصمیمات غلط دولتها ،به این شکل درآمده وگرنه باید امروز هم پای کره و چین می‌بودیم.

در کشورمان بازار لوازم خانگی در انحصار یک، دو و چند شرکت قرار ندارد که از انحصار صحبت کنیم

خودرو سازان دو شرکت قدر هستند که دولتی اداره می‌شوند و انحصار در اختیار داشته و منابع دولتی و تسهیلات بانکی و … برایشان تزریق شده اما هنوز هم می‌گویند که مشکل دارند اما لوازم خانگی خصوصی هستند.

شرکت‌های قدر لوازم خانگی ما تماماً خصوصی اداره می‌شوند و تعدادشان بیش از ۵۰۰ شرکت است لذا نمی‌توان گفت انحصار؛ در کشورمان بازار لوازم خانگی در انحصار یک، دو و چند شرکت قرار ندارد که از انحصار صحبت کنیم.

انحصاری در کار نیست
از سوی دیگر باید گفت کسانی که می‌گویند انحصار باید بدانند که ۴۰ سال ما سیاست درهای باز را داشتیم و هیچ اتفاقی در کشورمان رخ نداد بلکه صنایع قدیمی و بومی لوازم خانگی ما مثل ارج و آزمایش نابود شدند.ما تا سال ۹۷  حدود ۳۰درصد یعنی هشت میلیون قطعه لوازم خانگی در کشورمان تولید می‌کردیم، در حالی که کشورمان ۲۰ میلیون قطعه نیاز داشت والباقی توسط برندهای خارجی از طریق واردات و یا قاچاق تامین می‌شد.  زمانی که ال جی و سامسونگ از کشورمان رفتند ما با خلا کالاهای اساسی لوازم خانگی روبرو شدیم و حتی رانت و صف و دلالی و … ایجاد شد و قیمت‌ها افزایش یافت چه کسی آن را جبران کرد؟ مگر کسی جز تولید کننده داخلی بوده است؟

کسانی که می‌گویند انحصار باید بدانند که ۴۰ سال ما سیاست درهای باز را داشتیم و هیچ اتفاقی در کشورمان رخ نداد؟

ما در این مدت که نگاه به داخل داشته ایم نه تنها در کمیت بلکه در کیفیت هم ارتقا داشته ایم ظرف سه سال اخیر تولید کمی مان از هشت میلیون به ۱۵ میلیون قطعه رسیده است و از سوی دیگر رشد کیفی خوبی نیز داشته ایم و امروز در بازار کالاهای داخلی را به وفور میتوان مشاهده کرد

امروز آپشن ها و گارانتی که در تولیدات داخلی است در سامسونگ و ال جی نیست.

امروز تولید ایرانی با برندهای خارجی رقابت می‌کند ایرانی‌ها نشان داده اند که کیفیت و کمیت را با هم بالا برده و باید به سطح استانداردهای جهانی برسیم برخی شرکت‌ها با بازارهای جهانی رقابت کرده و حتی پکیج را به ایتالیا صادر می‌کنیم چطور می‌شود که این شرکت در داخل کیفیت ندارد؟!

کسانی که موافق واردات هستند چه تضمینی می دهند که وقتی منابع ما در کره  تمام شد، آیا واردات ادامه پیدا می‌شود؟ یا مجدد با چالش گذشته مواجه خواهیم شد ؟ در نتیجه ما تجربه غلط را نباید دنبال کنیم.

*دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور

کد خبر: ۱۰۷٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha