۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
روش جدید عرضه اولیه بازار را منفی می کند؛ این روش رانت آشکار برای صندوق ها است
بازار بررسی می‌کند؛

روش جدید عرضه اولیه بازار را منفی می کند؛ این روش رانت آشکار برای صندوق ها است

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند: روش جدید عرضه اولیه بازار را منفی می کند.

بازار؛ گروه بورس: مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با عوامل تأثیرگذار روی بورس در معاملات دیروز اظهار کرد: شب گذشته با ورود رافائل گروسی به تهران و دیدار او با رییس سازمان انرژی اتمی قرار بر این شد تا کارت‌های حافظه مراکز هسته‌ای مثل روال سابق پلمب شده و کارت‌های جدید جایگزین شود و حافظه دوربین‌ها پاک نشود. همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده اقدام کنند. این موضوع واکنش بازارها را برانگیخت و قیمت دلار در شبانه روز گذشته تحت تاثیر اخبار آژانس روی دور نزولی افتاد و به نزدیک ۲۶ هزار تومان رسید.

همان طور که مشاهده شد دیروز بازار با هیجان و ترس مضاعفی روبه‌رو شده بود که یکی از عوامل مهم آن را می‌توانیم سیاست‌گذاری غیر هدفمند در روش جدید عرضه اولیه بدانیم


وی در ادامه مطرح کرد: علاوه بر توافق هسته‌ای و مذاکرات، سیگنال‌های منفی به فولاد، سیمان و میلگرد، این صنایع را تحت تاثیر خود قرار داد و شوک دیگری درباره قیمت‌گذاری دستوری به صنایع وارد شد که به نظر می‌رسد منشا این موضوع خرید ارزان مصالح از شرکت‌ها برای ساخت مسکن ارزان قیمت است که وعده تحقق آن در حال حاضر دور از انتظار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نوع جدید عرضه اولیه می‌تواند تأثیر جدی بر بازار سهام بگذارد، گفت: نوع جدید عرضه‌های اولیه آسیب جدی به سهامداران وارد می‌کند. همان طور که مشاهده شد دیروز بازار با هیجان و ترس مضاعفی روبه‌رو شده بود که یکی از عوامل مهم آن را می‌توانیم سیاست‌گذاری غیر هدفمند در روش جدید عرضه اولیه بدانیم، بنابراین به رشد امروز بورس هم نمی توان زیاد حساب کرد و شاید فردا دوباره با عرضه اولیه دیگر بازار به سمت منفی برود.

عقیلی ادامه داد: اعطای این عرضه‌ها به صندوق‌ها ایجاد رانت می‌کند و باعث می‌شود صندوق‌ها سهم بیشتری را در نسبت با مردم عادی داشته باشند. به عبارت دیگر، این موضوع باعث ایجاد فاصله میان سهامدار خرد با سرمایه کم و سرمایه‌گذار کلان می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این باره مطالعه‌ای صورت نگرفته و  مقامات سیاست‌گذاری هیجانی و بدون اطلاع مردم را انجام دادند. باید توجه داشت که سیاست‌های یک طرفه به ضرر سهامدار خرد و تبدیل روند مثبت بازار به منفی است. به این ترتیب، سهامدارانی با سرمایه‌های اندک که تجربه مرداد ماه سال گذشته را دارند، هیچگاه به بازاری که قوانین آن هر روزه و یکباره تغییر می‌کند اعتماد نمی‌کند.

کد خبر: ۱۰۷٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha