۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
 آرد خام با چند نرخی بودن گندم از نانوایی‌ها می‌رود| ضایعات ۳۵ درصدی گندم از زمین تا سفره
مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با بازار:

آرد خام با چند نرخی بودن گندم از نانوایی‌ها می‌رود| ضایعات ۳۵ درصدی گندم از زمین تا سفره

در حالیکه گندم با ۳ نرخ متفاوت به صنایع مختلف ارائه می شود، ایمانی فعال بخش گندم معتقد است: این امر مفسده زا است به طوری که آرد به جای اینکه تبدیل به نان شود به صورت خام از نانوایی خارج می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث چند نرخی بودن قیمت گندم از جمله مباحثی است که مخالفان و موافقان بسیاری دارد و غالبا مخالفان معتقدند چند نرخی بودن این محصول استراتژیک جز آماده ساختن زمینه های فساد ثمره ای ندارد. این در حالی است که در حال حاضر در بحث نان های یارانه ای گندم با نرخ ۶۲۵ تومان، در نان های نیمه یارانه ای گندم ۹۰۰ تومانی و در بخش نیمه صنعتی هم با نرخ ۲هزار و ۷۰۰ داده می شود.

آرد یارانه دار هزار تومانی در برابر آرد آزاد ۸ هزار تومانی
علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص مشکلاتی ناشی از چند نرخی بودن قیمت گندم گفت: چند نرخی بودن گندم به نظر بنده مفسده زاست. به این معنا که وقتی برای واحدهای نانوایی یارانه دار  گندم ۶۲۵ تومانی داده می شود آرد به جای اینکه تبدیل به نان شود به صورت خام از نانوایی خارج میشود. چون در صورت خام فروشی سود بیشتری نصیب شان می شود تا اینکه وقت بگذارند، هزینه صرف کنند و نان طبخ کنند.

ایمانی افزود: در حال حاضر آرد درجه یک در بازار آزاد به قیمت هشت و نیم تا ۹هزار تومان خرید فروش می شود اما یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی به نانوایی با قیمت ۳۸هزار تومان تحویل داده می شود و لذا طبیعی است که چنین تخلفاتی صورت بگیرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت یارانه آرد و نان را به جیب مصرف کننده بریزد تا مفسده ها جمع شود.

با تک نرخی شدن گندم در وهله اول منجر به تولید گندم کیفی می شود و در وهله بعد موجب کاهش ضایعات این بخش می گردد

تولید گندم کیفی و کاهش ضایعات؛ دو پیامد اصلی تک نرخی شدن گندم
وی ادامه داد:  با این تفاسیر اگر قیمت گندم تک نرخی شود البته در شرایطی که مصرف کنندگان به چالش نیفتند و دولت این یارانه را به صورت یارانه نقدی به حساب مردم مصرف‌ کنندگان واریز کند دو اتفاق مهم رخ می دهد؛ اول اینکه گندم تولید کیفی می شود چرا که کارخانجات آرد  به دنبال گندم با کیفیت هستند.

ایمانی تصریح کرد: از سوی دیگر خباز ها هم به دنبال تامین آرد کیفی هستند و در آخر نیز مصرف کنندگان چون یارانه نان را به صورت نقدی دریافت کرده اند لذا به دنبال نان با کیفیت هستند. به این ترتیب به صورت خودکار ضایعات این بخش بسیار کاهش می‌یابد و دور ریز کاهش می یابد. در واقع این تنها راه برون رفت از مفسده هایی است که در کارخانجات آرد و خبازی ها وجود دارد است.

 ضایعات ۳۵ درصدی گندم از زمین تا سفره
وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید در بخش مواد غذایی ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات داریم که بخش اعظمی از آن در حوزه کشت و زرع است؛ یعنی از روزی که دانه کاشته می شود تا زمانی که به سفره مردم می آید ۳۰ درصد ضایعات دارد. پس برای اصلاح کردن این روند دولت باید یارانه آرد و نان را به مصرف‌ کننده بریزد و از آن طریق قیمت را تک نرخی کند تا پس از آن ضایعات موجود حذف شود

ایمانی در پایان در خصوص قاچاق گندم نیز گفت: در مورد محصولی مانند گندم مقوله قاچاق بسیار غیرمحتمل و منتفی است چون گندم کالایی حجیم است و قاچاق در حجم کم اصلا توجیه ندارد. از سوی دیگر کالای قاچاق تضمین ندارد ولذا مثلا اگر گندم خورک دام را به عنوان گندم خوراکی ارسال کنند به کشور همسایه دست شان به جایی بند نیست.

کد خبر: ۱۰۷٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha