۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
تولید لوازم خانگی در ایران ۷۸ درصد رشد داشته است
حسینی شاهرودی:

تولید لوازم خانگی در ایران ۷۸ درصد رشد داشته است

شاهرود- دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفت: علم رغم تحریم‌های کشورمان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، طی سه سال اخیر تولید لوازم خانگی ۷۸ درصد رشد داشته است.

سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه  ۴۰ سال است که سیاست درب‌های باز را در زمینه اقتصاد عمل می‌کنیم و معتقد بودیم که اگر درب‌های اقتصاد کشور را ببندیم انحصار ایجاد شده و تولید داخل پوست ملت را می‌کند، تاکید کرد: سوال من از مردم این است که  ۴۰ سال است که چه کسی پوست شما را کنده است؟ تولید داخل یا تحریم‌های خارجی؟

وی با بیان اینکه ۴۰ سال است که اقتصاد باز را داشته و در این مدت هیچ ممنوعیتی تا سال ۹۷ در زمینه لوازم خانگی نداشتیم، ابراز کرد:  قانون در اواخر دهه ۹۰ مصوب کرد تا تعرفه گذاری بر روی واردات صورت گیرد که البته این میزان حداقل بود در نتیجه تولید داخلی که قابل رقابت با خارجی‌ها نبود، با مشکلات روبرو شد. 

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه از سال ۹۷ که تحریم‌ها تشدید و شرکت‌های خارجی یک طرفه ایران را ترک کردند، ما با مشکل جدی در تامین لوازم خانگی روبرو شدیم، بیان کرد:  از همان سال به برخی دلایل درب‌های قاچاق باز و لوازم خانگی کشورمان با مشکلات عدیده ای روبرو شد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها تولید جمیع لوازم خانگی و خرد و کلان ۱۰میلیون قطعه آن هم با کیفیت پائین بوده است و از سوی دیگر از ابتدای انقلاب برخی شرکت‌ها با مدیریت دولتی مانند ارج و آزمایش و ... ورشکست شدند، تاکید کرد: از سالی که بخش خصوصی وارد گود لوازم خانگی شد مدام با موانع تولید روبرو بود و در نتیجه نتوانست قد علم کند زیرا مشکلات داخلی و رقابت با شرکت‌های خارجی گلوی آن را می‌فشرد.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ که درب‌های اقتصاد کشور بسته شد آن هم توسط آمریکایی‌ها که برجام را پاره کردند و ایران مشمول تحریم شد، تولید لوازم خانگی ما سال اول به هشت میلیون و سال دوم به هشت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه و در سال ۹۹ به ۱۵ میلیون قطعه رسید یعنی در یک سال ۷۸ درصد رشد داشته‌ایم.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور بیان کرد: علاوه بر رشد ویژه‌ای که در زمینه کمیت در تولید لوازم خانگی شاهد بودیم، ما رشد کیفی نیز داشته‌ایم لذا امروز تولید داخلی دوباره پا گرفته و نیاز به حمایت دارد.

حسینی شاهرودی همچنین تاکید کرد: تولیدی که از زمان تحریم‌ها توانسته نزدیک به دو برابر تولید خود را افزایش و حتی در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی با اجناس خارجی رقابت کند در نتیجه ما توان خوبی برای تولید لوازم خانگی در کشور داریم.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha