۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
آفت کش‌های بی آفت | کشت ارگانیک مرهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌شود
گزارش بازار؛

آفت کش‌های بی آفت | کشت ارگانیک مرهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌شود

یاسوج- آنتی بیوتیک‌های دامی و آفت کش‌های گیاهی برای نخستین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

صدیقه امیدی؛ بازار: آنتی‌بیوتیک‌ها در تولید محصولات کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و گسترش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل بیماری‌های گیاهان می‌تواند پیامدهای منفی از جمله افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌های بدن را نیز به همراه داشته باشد.

اما در این میان استفاده از آنتی بیوتیکها و آفت کشهای گیاهی می تواند، محصولات ارگانیک کشاورزی را افزایش داده و از دیگر سو محصولاتی سالم به بازار عرضه کند.

یکی از تولیدات شیمیایی که امروزه در کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، آفت کشها هستند که تاثیرات فراوانی بر محیط زیست دارند و در این راستا استفاده از آفت کشهای گیاهی می تواند به سلامت محصولات و در نهایت سلامت انسان کمک کند.

آفت کش های بی آفت| کشت ارگانیک مرهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می شود

یک گیاهپزشک در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: آفت کش های شیمیایی برای از بین بردن آفت گیاه به کار می رود و ممکن است این آفت حشره، قارچ، علف هرز یا عوامل بیماری زا باشد.

لیلا امیدی افزود: حشره کش ها، قارچ کش ها یا علف کش ها از انواع آفت کش ها هستند که برخی آفت کش ها خاصیت تجمع زیستی دارند و با استفاده از آفت کش هایی با منشا گیاهی می توان سلامت محصول تولیدی برای انسان را افزایش داد.

وی بیان داشت: استفاده بی رویه از آفت کش ها و سم های شیمیایی در ایران در حالی است که مبارزه بیولوژیک در جهان رونق پیدا کرده اما در استان ما بسیار اندک است.

امیدی تصریح کرد: محصولات ارگانیک جزو محصولات پاک و بدون کمترین سموم و مشکل غذایی هستند و در سالهای اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفته اند و استفاده از آفت کش هایی با پایه گیاهی به افزایش تولید محصولات ارگانیک در استان و کشور کمک می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: آفت کش هایی که برای سبزیجات در سطح کشور استفاده می شود، شیمیایی هستند.

محمدقائم کاظمی بیدک افزود: در کارخانه تولید آفت کش ها با پایه گیاهی(که در استان در حال ساخت است) با استفاده از گیاهان دارویی آفت کش هایی تولید می شود که از گیاهان فرآوری می شوند.

کارخانه تولید این آنتی بیوتیک ها و آفت کش ها در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران در حال ساخت بوده و پیشرفت فیزیکی کارخانه ۶۵ درصد است

وی با بیان اینکه همچنین در این کارخانه آنتی بیوتیک ها و داروهایی با پایه گیاهی تولید خواهد شد، گفت: کارخانه تولید این آنتی بیوتیک ها و آفت کش ها در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران در حال ساخت بوده و پیشرفت فیزیکی کارخانه ۶۵ درصد است.

کاظمی افزود: برای تکمیل ای کارخانه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

آفت کش های بی آفت| کشت ارگانیک مرهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می شود

وی اظهار داشت: با راه اندازی این کارخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن تولید حداقل پنج داروی جایگزین آنتی بیوتیک‌های مصرفی در صنعت طیور و پنج آفت کش گیاهی برای مصرف در گلخانه‌های صیفی جات و سبزی جات محصولاتی ارگانیکی در کشور تولید می شود و تولید این محصولات در راستای سلامت جامعه افزایش خواهد یافت.

حشمت الله صمیمی دوست، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اشتغالرایی مستقیم در این کارخانه ۳۰ نفر است، گفت: این کارخانه با توجه به ظرفیت های استان در بخش کشاورزی می تواند برای کشاورزان نیز اشتغالزایی ایجاد کند.

شش میلیارد تومان برای احداث این کارخانه هزینه شده و با احداث آن تولید محصولات ارگانیک گیاهی و دامی در استان افزایش خواهد یافت

وی با بیان اینکه در این کارخانه روزانه ۱۰۰ کیلو عصاره خشک گیاهی تولید خواهد شد، گفت: برای کشت گیاهان دارویی مورد نیاز این کارخانه، ۲۰۰ هکتار زمین باید زیر کشت برود.

صمیمی دوست احداث این کارخانه را گام خوبی در راستای افزایش زیرساختهای صنایع تبدیلی و فرآوری در استان عنوان کرد و گفت: اشتغالزایی  غیرمستقیم این کارخانه نیز ۴۰۰ نفر است.

وی افزود: شش میلیارد تومان برای احداث این کارخانه هزینه شده و با احداث آن تولید محصولات ارگانیک گیاهی و دامی در استان افزایش خواهد یافت.

آفت کش های بی آفت| کشت ارگانیک مرهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می شود

با استفاده از گیاهان دارویی داروهای آنتی بیوتیک شیمیایی در این کارخانه تولید می شود و در صنعت طیور جایگرین آنتی بیوتیک های شیمیایی می شود

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: این پروژه، یک طرح فناورانه و دانش بنیان است که در استان در حال اجراست.

شمس الدین هاشمی افزود: با استفاده از گیاهان دارویی داروهای آنتی بیوتیک شیمیایی در این کارخانه تولید می شود و در صنعت طیور جایگرین آنتی بیوتیک های شیمیایی می شود.

وی بیان داشت: با توجه به ظرفیت های استان در بخش گیاهان دارویی، این کارخانه مسیر استفاده از گیاهان دارویی استان در راستای تولید و اشتغال را هموار می کند.

هاشمی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می شود، اظهار داشت: این کارخانه با ۵ هزار و ۳۵۰ متر مربع در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران در حال احداث است.

به نظر می رسد آنچه که امروزه می تواند به کمک کشاورزی سالم برای تولید محصولات سالم کشاورزی و باغی بیاید، استفاده از آنتی بیوتیک ها و آفت کش های طبیعی است.

امروزه دو سوم جمعیت جهان در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و افزایش بهره وری یکی از مسائل مهم در این بخش است که می توان با استفاده از تولید محصولات ارگانیک بهره روی را افزایش داد.

آنتی بیوتیک ها و آفت کش های گیاهی سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و بهره وری کمی و کیفی بیشتری دارد که با تولید آن ها در استان می توان گام مهمی در راستای افزایش سلامت محصولات و استقبال مردم از محصولات ارگانیک برداشت.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha