۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
تدوین مطالبات بخش خصوصی از وزیر جدید صمت
در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران مطرح شد

تدوین مطالبات بخش خصوصی از وزیر جدید صمت

کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، همزمان با آغاز به کار وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دست به کار شده و از طریق مشورت با تشکل های این حوزه، مطالبات و انتظارات آنان را احصا کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در سومین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، انتظارات و مطالبات حوزه صنعت و معدن برای ارائه به وزیر جدید صمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مطالباتی که در قالب یک بیانیه۳۰ بندی و با همکاری تشکل های این حوزه تدوین شده است.

 این نشست با مرور مهمترین تحولات حوزه صنعت و معدن آغاز شد. بابک ولی زاده، کارشناس این کمیسیون، ضمن اشاره به اخبار این حوزه به تبیین وضعیت شامخ صنعت پرداخت و گفت: این شاخص که نمایانگر وضعیت رونق و رکود در بخش های مختلف کسب و کار است، در تیرماه نمایانگر عدد ۴۳.۱۹ بوده، در حالی که شامخ خرداد ماه معادل ۵۴.۲ بوده است و این نشان دهنده افزایش نااطمینانی در فضای کسب وکار است. چنانکه رکود بازار، قطعی مکرر برق، کاهش تقاضای مشتریان و کمبود نقدینکی از جمله دلایل افت این شاخص در تیرماه بوده است.

در ادامه، نوبت به بررسی دستور این جلسه یعنی «احصا مشکلات موجود و بیان انتظارات و توقعات بخش های صنعت و معدن از وزیر جدید صمت» رسید. در همین حال، علی نقیب، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با اشاره به تغییر دولت و اعلام آمادگی وزیر جدید صمت برای پیشبرد امور صنایع در راستای توقعات و انتظارات بخش خصوصی و همچنین تشکیل کارگروه مشترک با بخش خصوصی گفت که اکنون فرصت مناسبی است تا فهرست مشخص چالش‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی، انتظارات و راهکارهای پیشنهادی به وزیر جدید ارائه شود.

در ادامه، کارشناس این کمیسیون، گزارشی با عنوان «راهکارهای سی گانه بخش خصوصی برای رفع موانع پیش روی صنعت و معدن» ارائه کرد و گفت که در تهیه این گزارش یا بیانیه از مشورت خانه معدن ایران، خانه صنعت و معدن استان تهران و انجمن صنایع لوازم خانگی استفاده شده است.

 او در ادامه به قرائت مطالبات بخش خصوصی از مدیران جدید وزارت صمت پرداخت و مشارکت بخش خصوصی در تدوین سیاست ها و استراتژی توسعه صنعتی کشور، پیگیری و رفع مشکلات بنیادی در حوزه مالیات، پیگیری و رفع مشکلات بنیادی در حوزه بیمه و تامین اجتماعی، جلوگیری از نوسانات نرخ ارز، تلاش در جهت رفع تحریم های بین المللی و تاثیرات منفی آنها بر محیط کسب و کار، حذف موانع موجود در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی، ایجاد الزام برای اجرای مصوبات ستاد تسهیل فضای کسب و کار کشور و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، نظارت بر اجرای مناسب قانون بهبود محیط کسب و کار، بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات بازدارنده صنعت و معدن و حل مشکل کمبود مواد اولیه خطوط تولید بخصوص مواد اولیه وارداتی را به عنوان بخشی از انتظارات بخش خصوصی مورد اشاره قرار داد.

در ادامه، اعضا و حاضران این جلسه نیز به طرح دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند؛ محمدرضا نجفی منش، عضو این کمیسیون گفت: باید از وزیر جدید درخواست کنیم که شعارها و وعده هایی که مطرح می‌کند، بر اساس امکان سنجی باشد. چرا که وعده های بزرگ در صورت عدم تحقق به گسترش بیش از پیش بدبینی و بی اعتمادی در کشور دامن می زند.

 همچنین سجاد غرقی نایب رئیس این کمیسیون، خواستار توجه به اختصار و خلاصه نویسی در بیان انتظارات شد و در عین حال نسبت به برنامه ریزی برای حضور نمایندگانی ثابت در کمیسیون تاکید کرد.

هرویک یاریجانیان، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز به این نکته اشاره کرد که کمیسیون با تعیین محدودیت زمانی برای درخواست های اعلامی، نسبت به پایش اجرایی شدن این خواسته ها در بازه های سه یا شش ماهه اقدام کند.

سهراب کارگر که به نمایندگی از انجمن شرکت های پخش در این جلسه حضور یافته بود، درخواست کرد که تدوین نظام جامع توزیع نیز در فهرست انتظارات از وزارت صنعت، معدن و تجارت افزوده شود. او همچنین لغو قیمت گذاری دستوری را به عنوان عاملی که بیماری را از صنعت دور می‌کند، خواستار شد.

غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل های اتاق تهران هم پیشنهاد بررسی ادواری مشکلات تخصصی تشکل ها را مطرح کرد و او نیز درخواست کرد که موضوع حذف قیمت گذاری دستوری به عنوان یکی از دستورات ثابت کمیسیون مورد پیگیری قرار گیرد.

مجید صدری، دیگر عضو این کمیسیون هم گفت که تقویت ارتباطات و تعاملات کمیسیون با کمیسیون صنایع مجلس می‌تواند برای رفع مشکلات حوزه صنعت و معدن راهگشا باشد. بر این اساس، او پیشنهاد برگزاری جلسات مشترک با کمیسیون صنایع مجلس در فواصل منظم را مطرح کرد.

علیرضا محمدی دانیالی، رئیس انجمن لوازم خانگی نیز با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی  در سیطره کالای قاچاق است، گفت: این میزان قاچاق با وجود ممنوعیت واردات کالای مشابه ساخت داخل وارد کشور شده است. از این رو چنانچه اهداف کلان را به درستی تعریف نکنیم با تغییر مسایل جزیی مشکلی حل نخواهد شد. او خواستار تمرکز کمیسیون بر مسایل کلان و تلاش برای رفع آنها شد.

در نهایت، پس از آنکه سایر اعضای کمیسیون نیز نظرات خود را بیان کردند، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت که بیانیه کمیسیون در مورد انتظارات از وزیر جدید صمت، پس از جمع بندی و بازنگری در آن، طبق نظر تشکل به وزارت صمت و سایر مراجع ذیربط منعکس می شود. همچنین او مقرر کرد که در بازه‌های زمانی مناسب گزارشی از میزان درخواست ها و انتظارات مطالبه شده از وزیر صمت، ارائه شود.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha