۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
تعاونی‌های روستایی ایلام در انتظار حمایت| زمینه کار و تولید فراهم است
بازار گزارش می‌دهد؛

تعاونی‌های روستایی ایلام در انتظار حمایت| زمینه کار و تولید فراهم است

ایلام- ظرفیت‌های کشاورزی متعددی در روستاهای استان ایلام برای تشکیل تعاونی و ایجاد کار و اشتغال فراهم بوده که نیازمند حمایت مسئولان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعاونی‌ها مهمترین بخش اقتصادی کشور هستند، شرکت‌هایی که برای رفع نیازمندی‌های مشترک از طریق خودیاری راه اندازی می‌شود. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد تعاونی‌های تشکیل شده در استان در بخش کشاورزی هستند، عمده ظرفیت‌های کشاورزی استان ایلام در روستاهای استان قرار دارند.

رونق در چرخه تولید با مشارکت مردم و اشتغالزایی پایدار از اهداف تعاونی‌های تولید است که البته مسئولان باید از این طرح‌ها حمایت کنند.

راه اندازی تعاونی فرآوری باقله در ماژین
مدیر یکی از کارگاه‌های فرآوری و تولید بسته بندی باقله سبز در بخش ماژین شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حدود ۳۰۰ خانوار کشاورز بخش ماژین تحت پوشش تعاونی فرآوری باقله هستند که روزانه ۳۰ تن باقلای سبز از آنها خریداری در این کارگاه فرآوری، بسته بندی و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

در راستای کمک به کشاورزان منطقه، با توجه به اینکه هر ساله کشاورزان با مشکل فروش محصول باقلا خود و با کمترین قیمت مواجه هستند، در این راستا سازمان تعاون روستایی با همکاری شرکت تعاونی کشاورزی قمرتابان ماژین اقدام به احداث طرح پوست گیری، انجماد و بسته بندی باقلا در بخش ماژین کرده است

فرشاد زرین جوی افزود: با راه اندازی کارگاه فرآوری و بسته بندی باقلای سبز علاوه بر تولید، زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ خانوار فراهم شده و در حال حاضر ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه مشغول به کار هستند.

تعاونی‌های روستایی ایلام در انتظار حمایت| زمینه کار و تولید فراهم است

وی  تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۰۰ مترمربع که شامل یک دستگاه سوله به مساحت ۲۰۴ متر مربع، دفترکار و سردخانه ۵۰ تنی است که با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای خدمات رسانی به کشاورزان منطقه آغاز به کار کرده است.

فعالیت ۲۸ تعاون روستایی در دره شهر
رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان دره شهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از فعالیت ۲۸ تعاونی روستایی با انواع فعالیت‌های متفاوت کشاورزی در شهرستان دره شهر خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها با اهداف همسو و یکسان در امر خدمت رسانی و توسعه بخش کشاورزی و روستایی از طریق هدایت، حمایت و نظارت بر تشکل‌ها نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند.

داراب زینی افزود: تاکنون تعاونی‌های موفقی در سطح شهرستان شکل گرفته و حتی محصولات آنها به خارج از کشور صادر شده است.

وی گفت: در راستای کمک به کشاورزان منطقه، با توجه به اینکه هر ساله کشاورزان با مشکل فروش محصول باقلا خود و با کمترین قیمت مواجه هستند و در این راستا سازمان تعاون روستایی با همکاری شرکت تعاونی کشاورزی قمرتابان ماژین اقدام به احداث طرح پوست گیری، انجماد و بسته بندی باقلا در بخش ماژین کرده است.

تعاونی‌های روستایی ایلام در حوزه کشاورزی فعال هستند
مدیر کل تعاون روستایی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرکت‌های تعاونی روستایی به عنوان مراکز تولید و کانون‌های توسعه بخش کشاورزی محسوب می‌شوند، اگر چنانچه حمایت شوند و بر اساس آن وظیفه اساسنامه‌ای که برای این شرکت‌ها تعریف شده عمل کنند، شاهد اشتغال و رونق تولید در روستاهای استان خواهیم بود.

در حال حاضر ۶۴ هزار بهره بردار کشاورزی در زیر بخش‌های زراعت، دامداری، زنبورداری و…با ۲٠٠ شرکت تعاونی تخصصی متناسب با فعالیت‌های کشاورزان در استان فعال است

محمد ناصری افزود: قدمت شرکت‌های تعاونی روستایی استان ایلام به قبل از انقلاب برمی گردد که در تمام زیربخش های کشاورزی فعالیت داشتند و کار ساماندهی امور تولید و پشتیبانی از تولید توسط این شرکت‌ها انجام شده است.

تعاونی‌های روستایی ایلام در انتظار حمایت| زمینه کار و تولید فراهم است

وی تصریح کرد: تفاوت شرکت‌های تعاون روستایی با سایر تعاونی‌ها در این است که این شرکت‌ها فراگیر هستند و صرفاً در زمینه کشاورزی کار می‌کنند، در شرکت‌های تعاونی روستایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی وجود دارد چراکه تعداد اعضا بسیار بالا است.

چالش‌های پیش روی شرکت‌های تعاونی در ایلام
وی عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی در بحث افزایش و افزوده درآمد کشاورزان نسبت به ایجاد تعاونی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری محصولات و نیز عرضه محصولات به بازارها متناسب با نیاز بازارهای خارج استان خدمات ارزنده‌ای در بحث اشتغال و افزایش تولید و همچنین رونق تولید ارائه می‌کند.

وی با اشاره به مهمترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های تعاونی بیان داشت: شرکت‌های تعاونی با چالش‌های زیادی روبرو هستند که مهمترین آنها کمبود زیرساخت‌ها، عدم نقدینگی کافی برای انجام امور، عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی، عدم مشارکت همگانی، عدم اعتماد اعضاء به یکدیگر است.

فعالیت ۲۰۰ تعاونی روستایی در ایلام
ناصری تصریح کرد: شبکه تعاونی‌های روستایی با توجه به فراگیر بودن به عنوان یک پتانسیل و ظرفیت مهم در تمام زیر بخش‌های کشاورزی مطرح است.

وی افزود: در حال حاضر ۶۴ هزار بهره بردار کشاورزی در زیر بخش‌های زراعت، دامداری، زنبورداری و…با ۲٠٠ شرکت تعاونی تخصصی متناسب با فعالیت‌های کشاورزان در استان فعال است.

مدیرکل تعاون روستایی ایلام ادامه داد: به منظور عرضه مستقیم تولیدات روستایی و حذف واسطه‌ها سه روستا بازار در شهرستان‌های ایلام، ایوان و ابدانان راه اندازی و محصولات روستاییان به صورت مستقیم و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

حمایت از تعاونی‌های تولید فرصتی مناسب است که علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق در چرخه تولید راه را برای مسیر صادرات محصولات نیز هموارتر می‌کند.

امروزه تعاونی‌ها با تکیه بر انسان محوری، اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌روند که می‌تواند در بهره‌وری بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید و ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی جامعه مؤثر باشد.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha