۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
افزایش سقف وام خرید مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان| موافقت اولیه شورای پول و اعتبار
«بازار» گزارش می دهد

افزایش سقف وام خرید مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان| موافقت اولیه شورای پول و اعتبار

در حالیکه از رشد سقف وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان چند روزی می گذرد شنیده ها حاکی از این است که قرار است سقف وام خرید مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالیکه تنها چند روز از افزایش سقف وام مسکن جوانان به یک‌میلیارد تومان می گذرد شنیده ها حاکی از این است که هیات‌مدیره بانک مسکن به شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده تا وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. این افزایش حدودا ۵۰ درصدی در حالی مطرح شده است که رقم کنونی سقف وام خرید مسکن ۲۴۰ میلیون تومان است که ۴۰میلیون تومان از آن تسهیلات جعاله است.

فعالان بازار و کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که رشد سقف وام خرید مسکن به تنهایی نمی تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان مسکن باشد و شاید این اقدام موجب گران شدن مسکن هم شود.

وام خرید مسکن که در حال حاضر حدود ۲۴۰ میلیون تومان است در شرایط کنونی کارایی خود را هم برای خریداران و هم برای سازندگان از دست داده است

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با اشاره به اینکه افزایش وام خرید مسکن تا ۳۰۰ میلیون تومان را در سال ۹۸ مطرح و پیشنهاد کرده بودیم گفت: وام خرید مسکن که در حال حاضر حدود ۲۴۰ میلیون تومان است در شرایط کنونی کارایی خود را هم برای خریداران و هم برای سازندگان از دست داده است بنابراین وقتی در سال ۹۸ پیشنهاد کردیم سقف وام خرید به ۳۰۰ میلیون تومان برسد به پیشنهادات ما بی توجهی شد.

با توجه به رشد بالای قیمت مسکن به نظر می رسد که رسیدن سقف وام خرید مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان همان عدد دو سال پیش پیشنهادی ما را پوشش خواهد داد و در حقیقت این افزایش سقف وام می تواند قدرت خرید را تا ۳۰ درصد بالا ببرد

وی ادامه داد: با توجه به رشد بالای قیمت مسکن به نظر می رسد که رسیدن سقف وام خرید مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان همان عدد دو سال پیش پیشنهادی ما را پوشش خواهد داد و در حقیقت این افزایش سقف وام می تواند قدرت خرید را تا ۳۰ درصد بالا ببرد. البته اگر قیمت ها تغییری نداشته باشد.

پورحاجت تاکید کرد: به اعتقاد بنده علاوه بر تقویت بخش تقاضا باید به بخش عرضه نیز توجه شود و موانع تولید مسکن بیش از پیش برداشته شود تا با افزایش عرضه و تعادل عرضه و تقاضا قیمت مسکن به تعادل برسد.

آنطور که از شواهد و شنیده ها بر می آید وام خرید مسکن به تایید اولیه اعضای شورای پول و اعتبار رسیده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید در جلسه رسمی‌ شورای پول و اعتبار در هفته جاری بررسی و سپس به تصویب برسد

آنطور که از شواهد و شنیده ها بر می آید وام خرید مسکن به تایید اولیه اعضای شورا پول و اعتبار رسیده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید در جلسه رسمی‌ شورای پول و اعتبار در هفته جاری بررسی و سپس به تصویب برسد.

افزایش سقف وام خرید مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان| موافقت اولیه شورای پول و اعتبار

در طرح پیشنهادی وام خرید ۵۰۰میلیون تومانی مسکن، رقم جعاله مسکن ۱۰۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این رقم برای وام خرید مسکن از محل اوراق تسه در تهران است که به تبع آن در شهرستان‌ها نیز به دو برابر نرخ فعلی افزایش می‌یابد. در حال حاضر، وام خرید مسکن تسه در مراکز استان‌ها و شهرهای بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای زوجین ۱۶۰میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۲۰‌میلیون تومان است. اقساط وام ۱۰۰میلیون تومانی برای تهران بیش از یک‌میلیون و۶۰۰ هزار تومان است که با افزایش وام به حدود دو برابر، اقساط آن نیز دو برابر می‌شود. به این ترتیب در هر ۲۰۰‌میلیون تومان وام برای هر فرد مجرد، ۳میلیون و۲۰۰ هزار تومان قسط ماهانه خواهد بود که در ۴۰۰‌میلیون تومان وام زوجین، به ۶میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. سایر شرایط دریافت وام همچنان مانند روال فعلی خواهد بود.

متوسط قیمت هر برگ اوراق تسه در معاملات روز پایانی هفته گذشته ۵۸هزار تومان بود که برای هر برگ ۵۰۰هزار تومانی وام مسکن باید هزینه شود. به این ترتیب برای ۱۰۰‌میلیون تومان وام خرید مسکن باید ۲۰۰برگ ۵۰۰ هزار تومانی خریداری شود که هزینه‌ای به میزان ۱۱میلیون و۶۰۰هزار تومان مورد نیاز است و برای ۲۰۰‌میلیون تومان وام ۲۳‌میلیون و۲۰۰هزار تومان می‌شود

متوسط قیمت هر برگ اوراق تسه در معاملات روز پایانی هفته گذشته ۵۸هزار تومان بود که برای هر برگ ۵۰۰هزار تومانی وام مسکن باید هزینه شود. به این ترتیب برای ۱۰۰‌میلیون تومان وام خرید مسکن باید ۲۰۰برگ ۵۰۰ هزار تومانی خریداری شود که هزینه‌ای به میزان ۱۱میلیون و۶۰۰هزار تومان مورد نیاز است و برای ۲۰۰‌میلیون تومان وام ۲۳‌میلیون و۲۰۰هزار تومان می‌شود.

اما در این خصوص موافقت بانک مسکن بعد از مدتها با افزایش وام خرید مسکن جای سوال و تعجب دارد. چرا که مسولان ارشد بانک مسکن بارها بر این نکته تاکید می کردند که افزایش سقف وام خرید مسکن باید به گونه ای باشد که متقاضیان توان بازپرداخت اقساط را داشته باشند.

سقف کنونی وام خرید مسکن برای افراد ۱۴۰ میلیون و برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان است و باتوجه به سود ۱۷.۵ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ساله این وام، حداکثر اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و ۳۳۱ هزار تومان و برای زوجین حدود سه میلیون و ۹۹۷ هزار تومان خواهد بود

سقف کنونی وام خرید مسکن برای افراد ۱۴۰ میلیون و برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان است و باتوجه به سود ۱۷.۵ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ساله این وام، حداکثر اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و ۳۳۱ هزار تومان و برای زوجین حدود سه میلیون و ۹۹۷ هزار تومان خواهد بود؛ لذا افراد باید ۳۳۵ میلیون تومان و زوجین باید ۵۷۵ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشند.

محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن، چهارشنبه هفته گذشته در حالی از افزایش وام خرید مسکن حساب جوانان به یک‌میلیارد تومان خبر داده و گفته بود که در حال پیگیری از مجاری قانونی هستیم تا بتوانیم وام را افزایش دهیم، به‌طوری‌که با تورم همخوانی داشته باشد. در کنار این برنامه، طرح دیگری با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند.

محمود شایان اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی ‌و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته، بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان را به بانک مرکزی ارائه داد. به این ترتیب، این وام در تهران، سال گذشته به ۴۰۰‌میلیون تومان افزایش یافت. با توجه به افزایش قیمت‌ها، مجددا پیشنهاد افزایش سقف وام به یک‌میلیارد تومان را برای مسکن پس‌انداز جوانان دادیم که مورد موافقت شورای پول و اعتبار قرار گرفت.

شایان با بیان اینکه حداقل واریز ماهانه برای این وام ۲۰۰هزار تومان است،‌ تاکید کرد: متقاضیان می‌توانند پس از پنج سال واریز ماهانه با اعمال ضرایب وام، حساب مسکن جوانان را دریافت کنند که در تهران این مبلغ ۴۰۰‌میلیون تومان است.

بر اساس آنچه بانک مسکن اعلام کرده، در یک دوره ۱۵ساله متقاضی می‌تواند از یک‌میلیارد تومان وام خرید مسکن استفاده کند. این رقم برای کلان‌شهر تهران است. سقف وام در سال پنجم برای شهر تهران ۴۰۰‌میلیون تومان است که در مقایسه با رقم قبلی این وام ۱۹درصد افزایش یافته است.

در شهرهای بزرگ سقف وام مذکور در سال‌های پنجم و پانزدهم به ترتیب ۳۵۰ و ۸۵۰‌میلیون تومان است. در سایر شهرها نیز این رقم برای سال‌های پنجم و پانزدهم به ترتیب ۳۰۰ و ۷۰۰‌میلیون تومان است.

گزارش ها از بازار مسکن حاکی از این است که معاملات مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است و اگر سقف وام مسکن افزایش یابد قدرت خرید متقاضیان تا ۳۰ درصد رشد خواهد کرد و می تواند تا حدودی رونق را به بازار مسکن برگرداند به شرط اینکه قیمت ها رشد نکند.

کد خبر: ۱۰۷٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      خدا کنه برای جلوگیری از افزایش قیمتها دولت و مجلس از این افزایش جلوگیری کنند.
    • رضا IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      سید بزرگوار آقای رئیسی آخرین امید ملت کاری بکن آبرویم رفت چرا بانک مسکن وام زوجین با سپرده وسود کم را افزایش نداد وفقد وام از محل خرید اوراق را افزایش میدهد ربا تا کی در بانکداری کشوری شهید پرور