۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
آیا سلطه دلار بر اقتصاد دنیا رو به افول است؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا سلطه دلار بر اقتصاد دنیا رو به افول است؟

افت سهم دلار در مبادلات تجاری جهانی این سوال را ایجاد کرده است که آیا به مرگ سلطه دلار در تجارت جهانی نزدیک می شویم.

بازار؛ گروه بین الملل: در ماه های اخیر ما شاهد نوسان های زیادی در بازار دلار بودیم. نوسان هایی که ریشه در سیاستهای اقتصادی در امریکا داشت ولی تاثیر همه گیری کرونا و بحران های انسانی و اقتصادی ناشی از ان را نیز نمی توان نادیده گرفت.

صندوق بین المللی پول شرایط کنونی حاکم بر بازار دلار را متزلزل ارزیابی کرده است زیرا اقتصاد امریکا طی یک سال اخیر با چالشهای زیادی روبرو بود.این سازمان در گزارشهای رسمی خود از کاهش سهم دلار در تجارت جهانی صحبت کرد و نوشت: «کاهش سهم دلار در تجارت دنیا به معنای قدرت گرفتن ارزهای دیگر است و تقویت ارزها هم ریشه در قدرت گرفتن اقتصاد کشورها دارد.»

بررسی روند تغییرات ارزش دلار در ماه های اخیر نشان می دهد که ارزش پول امریکا در بازار جهانی در حال کاهش است. البته سرعت کاهش ارزش دلار چندان زیاد نیست ولی این شرایط می تواند نگرانی زیادی را برای اقتصادهای وابسته به دلار ایجاد کند.

سوالی که این روزها در رسانه های دنیا مطرح می شود این است که ایا دوران افول سهم دلار در تجارت جهان نشان دهنده پایان روزهای اقتدار این ارز در جهان است؟ آیا ما به مرگ سلطه دلار در اقتصاد دنیا نزدیک می شویم و قدرت اقتصادی امریکا در تعاملات جهانی روند کاهشی خواهد داشت؟

 فارکس دیلی در روز گذشته مفصل به مساله مرگ دلار در تعاملات  تجاری پرداخت و نوشت: «داده های اقتصادی در امریکا نشان از ضعف اقتصادی در این کشور دارد. نرخ رشد اشتغال پایین است، دستمزدها رشد نکرده است و همچنان سیاست تزریق به اقتصاد در کشور اجرا می شود. از طرف دیگر بررسی ها نشان داده است که نرخ ابتلا به کرونا هم در کشور روند افزایشی دارد و بسیاری از مردم از دریافت واکسن امتناع می کنند. در این شرایط  ارزش دلار در بازار جهانی کاهش پیدا کرد و رقبای سر سختی مانند رمز ارزها در بازار نمایان شدند.»

این دیدگاه که رمزارزها رقیبی برای دلار در اقتصاد دنیا هستند مخالفان زیادی دارد. سی ان ان در گزارش خود این نظریه را رد کرده است و بر این باور است بازاری که پشتوانه و حمایت دولتی ندارد نمی تواند جایگزین دلار یا هر ارز دولتی دیگری در دنیا شود. این رسانه رمز ارزها را به عنوان ابزاری برای سفته بازی و آن هم برای دوره ای کوتاه می داند و معتقد است این بازار رو به افول است.

اما در پاسخ به این سوال که آیا سلطه دلار در تجارت جهانی به پایان خود رسیده است یا خیر، وب سایت «تریدینگ فارکس» نوشت: «در این روزها افول دلار را شاهد هستیم ولی بدون شک تا مرگ دلار  فاصله زیادی داریم. امریکا همچنان بزرگترین اقتصاد دنیا است و در دو سال گذشته مانند دیگر کشورهای  دنیا اسیبهای  اقتصادی زیادی را متحمل شد. باید پذیرفت که سهم دلار در تجارت جهانی طی یک دهه اخیر بالغ بر ۲۰ درصد کاهش یافته است و رقبای قدرتمندی مانند یورو و ین سهم بیشتری در بازار ارزهای دنیا به خود اختصاص داده اند ولی این تحول باعث نمی شود که نقش دلار در اقتصاد دنیا  از بین برود.»

طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس دیلی در اولین ساعات روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی  نرخ برابری یورو به دلار به ۱.۱۸ رسید که کاهش ۲ درصدی نسبت به هفته قبل را تجربه کرد. در این روز قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی برابر با ۶۹ دلار بود و قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به ۱۷۸۹ دلار رسید. نرخ برابری پوند بریتانیا به دلار امریکا در این روز برابر با ۱.۳۸ بود و نرخ برابری دلار امریکا به ین ژاپن به ۱۰۹.۹۲ رسید.

کد خبر: ۱۰۷٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha