۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
ایجاد سالی ۱۲ مگاوات ظرفیت انرژی بادی در ۲۰ سال! | صاحبان نیروگاه مقابل وزارت نیرو گدایی می کنند
رییس انجمن انرژی بادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

ایجاد سالی ۱۲ مگاوات ظرفیت انرژی بادی در ۲۰ سال! | صاحبان نیروگاه مقابل وزارت نیرو گدایی می کنند

اورعی، رییس انجمن انرژی بادی می گوید در ۲۰ سال گذشته سالی حدود ۱۲ مگاوات به ظرفیت انرژی بادی کشور افزوده شده این در حالی است که مزارع بادی مستقر در خشکی ارزان‌ترین روش تولید برق در دنیاست.

بازار؛ گروه آب و انرژی:  «مزارع بادی مستقر در خشکی ارزان‌ترین روش تولید برق در دنیاست اما ما همچنان به دنبال تولید برق از سوخت های فسیلی با هزینه و سطح آلایندگی فراوان هستیم.» این بخشی از گفته های هاشم اورعی رییس انجمن انرژی بادی و رییس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف است که می گوید: در ۲۰ سال گذشته سالانه تنها ۱۲ مگاوات به ظرفیت انرژی بادی کشور افزوده شده است.

او همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت انرژی های تجدید پذیر در سایر کشورها گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ‌۲۰۵۰‌ میلادی، دوسوم انرژی الکتریکی مصرفی جهان از طریق مزارع بادی و خورشید تأمین شود و در این مسیر پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفت در بازار بین‌المللی در سال ‌۲۰۲۶‌ به حداکثر برسد و پس از آن رو به کاهش برود. به گفته رییس دانشکده برق دانشگاه شریف؛ در صورتی که دولت این اطمینان را ایجاد کند که قصد توسعه انرژی بادی در کشور را دارد، می توان به سمت بومی سازی تجهیزات مصرفی در این صنعت رفت. به گفته او، ایران می تواند تا ۹۰ درصد تجهیزات مصرفی در این صنعت را در داخل  تولید کرده و نیازی به واردات نداشته باشد.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «هاشم اورعی» رییس انجمن انرژی بادی و رییس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف را در ادامه می خوانید:

سهم انرژی بادی از ظرفیت حدود ۸۰۰ مگاواتی تجدید پذیرها حدود  ۲۵۰ مگاوات است. به عبارت دیگر در ۲۰ سال گذشته  سالانه تنها ۱۲ مگاوات به ظرفیت انرژی بادی در کشور اضافه کردیم

* قرار بود طبق برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت انرژی تجدید پذیر به ۵ هزار مگاوات برسد. با وجود اینکه حدود ۶ ماه به پایان سال باقی مانده، اما فاصله زیادی با هدف گذاری صورت گرفته داریم. دلیل این عقب ماندگی چیست؟
نه تنها در برنامه ششم توسعه بلکه در برنامه های چهارم و پنجم توسعه هم روی توسعه انرژی های تجدید پذیر تاکید شده بود. ضمن اینکه آقای اردکانیان وزیر نیروی دولت دوازدهم هم در برنامه های اعلامی خود برای کسب رای اعتماد از مجلس روی این مساله تاکید زیادی داشته بود. با این وجود در ۲۰ سال گذشته کل ظرفیت ایجاد شده در کشور حدود ۸۰۰ مگاوات بوده که سهم انرژی بادی از این مقدار حدود ۲۵۰ مگاوات است. به عبارت دیگر سالانه تنها ۱۲ مگاوات به ظرفیت انرژی بادی در کشور اضافه کردیم.

جالب است که بدانید سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل انرژی الکتریکی مصرفی، ۲۳ صدم درصد بوده که از این میزان ۱۰ صدم آن مربوط به انرژی بادی بوده است. اما کشوری مانند دانمارک ۵۶ درصد از انرژی الکتریکی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند. همچنین مراکش که تا چند سال پیش واردکننده سوخت های فسیلی بود، امروز بیشترین سهم در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد.

ایجاد سالی ۱۲ مگاوات ظرفیت انرژی بادی در ۲۰ سال! | صاحبان نیروگاه مقابل وزارت نیرو گدایی می کنند

*دولت سیزدهم چطور می تواند انگیزه سرمایه گذاری در تجدید پذیرها به خصوص انرژی بادی را افزایش دهد؟ 
کافی است که دولت این اطمینان را در بین سرمایه گذاران کشور ایجاد کند که قرار است سالی هزار مگاوات به ظرفیت انرژی بادی در کشور افزوده شود. در این شرایط است که بخش خصوصی حاضر به ورود به این صنعت خواهد بود.   

البته یک اطمینان دومی هم باید دولت ایجاد کند. دولت باید ضمانت بدهد که پول سرمایه گذاران برق را پرداخت می کند. برخلاف آنچه ادعا می شود خبری از خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدید پذیر نیست. درحال حاضر بسیاری از صاحبان نیروگاه های برق چه تجدید پذیر چه غیر تجدید پذیر دم در وزارت نیرو حق خود را گدایی می کنند چون حتی نصف پولی را که طلب دارند هم دریافت نکرده اند.

برخلاف آنچه ادعا می شود خبری از خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدید پذیر نیست. درحال حاضر بسیاری از صاحبان نیروگاه های برق چه تجدید پذیر چه غیر تجدید پذیر دم در وزارت نیرو حق خود را گدایی می کنند

* مگر در قراردادهای که بین ساتبا و صاحبان نیروگاه های تجدید پذیر منعقد می شود، وزارت نیرو موظف به پرداخت پول خرید برق نمی شود؟
در قراردادهای خرید تضمینی برق بندی وجود دارد که در آن وزارت نیرو قید کرده چنانچه منابع لازم برای خرید از سوی دولت تامین شود، پول ها پرداخت خواهد شد. به واسطه این بند یعنی همه خرید و فروش های برق روی هواست.

اگر قرار باشد دولت هم خود مالک باشد و هم مدیریت، برنامه ریزی و نظارت کند، هیچ گاه هدف گذاری صورت گرفته درباره افزایش ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در کشور محقق نمی شود و این صنعت هیچ گاه پا نمی گیرد

*محرابیان وزیر نیروی دولت سیزدهم اعلام کرده که قصد دارد ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند که ۱۰ هزار تای آن از محل تجدید پذیرهاست. این هدف تا چه اندازه قابل دست یابی است؟
اگر قرار باشد دولت هم خود مالک باشد و هم مدیریت، برنامه ریزی و نظارت کند، هیچ گاه هدف گذاری صورت گرفته درباره افزایش ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در کشور محقق نمی شود و این صنعت هیچ گاه پا نمی گیرد. ضمن اینکه برای توسعه این صنعت به یک برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله نیاز داریم، با این هدف که ظرف مدت ۵ سال بتوانیم ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور را از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تامین کنیم.

آب و گازی که نداریم را به قیمت مفت در اختیار نیروگاه قرار می دهیم اما حاضر به توسعه نیروگاه های تجدید پذیر نمی شویم. این روش دیگر قابل ادامه نیست

* ارزان ترین روش تولید برق در دنیا چه روشی است؟
مزارع بادی مستقر در خشکی ارزان‌ترین روش تولید برق در دنیاست. اقلیم کشور ما به گونه ای است که می توان از آن چند ده هزار مگاوات برق فقط از باد تولید کرد. اما متاسفانه وزارت نیرو در سال های گذشته این صنعت را باور نداشته و به سراغ راحت ترین راه یعنی توزیع آب و گاز مجانی بین نیروگاه ها بوده است. آب و گازی را که نداریم را به قیمت مفت در اختیار نیروگاه قرار می دهیم اما حاضر به توسعه نیروگاه های تجدید پذیر نمی شویم. این روش دیگر قابل ادامه نیست. جدای از این بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که عمر سوخت های فسیلی به پایان رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ‌۲۰۵۰‌ میلادی، دوسوم انرژی الکتریکی مصرفی جهان از طریق مزارع بادی و خورشید تأمین شود و در این مسیر پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفت در بازار بین‌المللی در سال ‌۲۰۲۶‌ به حداکثر برسد و پس از آن رو به کاهش برود، در حالی که بیشینه تقاضای گاز در سال ۲۰۳۲ خواهد بود و از این تاریخ به بعد شاهد کاهش نقش سوخت‌های فسیلی و افزایش سهم انرژی الکتریکی به ویژه از منابع تجدیدپذیر خواهیم بود.

* آیا ادامه تحریم ها می تواند توسعه انرژی بادی در کشور را با چالش مواجه کند؟
ما از نظر ظرفیت هیچ مشکلی در این حوزه نداریم. امکان ساخت ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای نیروگاه های بادی در داخل کشور وجود دارد. آن ۱۰ درصد دیگر هم نه اینکه امکان ساختش وجود نداشته باشد، هزینه آن بالا بوده و بومی سازی آن توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل تحریم ها نمی تواند روی این صنعت تاثیر زیادی داشته باشد.

امکان ساخت  ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای نیروگاه های بادی در داخل کشور وجود دارد. آن ۱۰ درصد دیگر هم به دلیل هزینه های بالا،   بومی سازی آن توجیه اقتصادی ندارد

*آیا ساخت تجهیزات مورد نیاز برای انرژی بادی در داخل کشور توجیه اقتصادی دارد؟
وقتی که صحبت از تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر باشد، داخلی سازی تجهیزات و تکنولوژی مصرفی در این صنعت هم توجیه اقتصادی پیدا می کند. اما اگر قرار باشد سالی ۱۰ مگاوات ظرفیت ایجاد کنیم، بهتر است که قید این صنعت را بزنیم. در سال های گذشته بسیاری از کسانی که روی ساخت توربین های بادی در ایران سرمایه گذاری کرده بودند، ورشکسته شدند.

به ازای ۷۵۰ دلار سرمایه گذاری می توان یک کیلو وات ظرفیت تولید برق از انرژی بادی ایجاد کرد. این رقم در انرژی خورشیدی حدود ۶۰۰ دلار است

*هزینه لازم برای ایجاد یک نیروگاه بادی یا خورشیدی چقدر است؟
در سال های گذشته دولت هایی از جمله آلمان حمایت های بسیار زیادی از تجدید پذیر کردند که سبب توسعه تکنولوژی در این زمینه شد. به طوریکه در حال حاضر قیمت تمام شده برق حاصل از تجدید پذیر کمتر از سوخت های فسیلی است. در ایران اما هیچ حمایتی صورت نگرفته اما به لطف مزیت های خدادی تولید برق از تجدید پذیرها ها صرفه اقتصادی بالایی دارد. به ازای ۷۵۰ دلار سرمایه گذاری می توان یک کیلو وات ظرفیت تولید برق از انرژی بادی ایجاد کرد. این رقم در انرژی خورشیدی حدود ۶۰۰ دلار است. البته باید توجه داشت که ضریب ظرفیت در خورشیدی ۲۰ درصد و در بادی حدود ۴۰ درصد است.

هرچند که انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری اولیه ای بالایی نیاز دارند اما هزینه سرمایه گذاری ثانویه در آن بسیار ناچیز است. برآورده های صورت گرفته نشان می دهد که هزینه بهره برداری از نیروگاه های بادی و خورشیدی تنها ۲ درصد ارزش محصولشان در طول سال است. به عبارت دیگر اگر نیروگاهی ۱۰۰ تومان برق بفروشد تنها ۲ تومن آن صرف مخارج آن می شود. این در حالی است که در نیروگاه های فسیلی به واسطه سوختی که مصرف می کنند این عدد بسیار بالاست. البته نباید فراموش کرد که در توسعه انرژی های تجدید پذیر هدف فقط تولید برق نیست. به واسطه این صنعت می توان اشتغال ایجاد کرده و GDP کشور را افزایش داد.

کد خبر: ۱۰۷٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha