۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
مسکن لکوموتیو جهش تولید وایجاد اشتغال
رونق تولید مسکن با تسهیل فضای کسب و کار

مسکن لکوموتیو جهش تولید وایجاد اشتغال

نامگذاری سال 99 به نام «جهش تولید» نشان داد که تنها راه نجات کشور و رونق اقتصادی در شرایط کنونی تولید و رونق تولید است بنابراین یکی از بخش هایی که می تواند کمک حال تولید و رونق باشد تولید مسکن با تسهیل فضای کسب و کار است.

بازار-نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام " جهش تولید" نشان داد که تولید و رونق آن می تواند در فضای تحریم نقش بسزایی برای ایجاد اشتغال رونق اقتصاد فراهم کند بنابراین یکی از بخش هایی که می تواند موجب رونق تولید در تمام بخش ها به دلیل رابطه پسین و پیشینی که با سایر صنایع دارد ایجاد کند بخش مسکن است.

بخش مسکن به دلیل ویژگی‌­ها و شرایط خاص در تمامی اشتغال مستقیم و حدود ۹۰ درصد اشتغال غیر مستقیمی که ایجاد می‌­کند از نیروی انسانی با تحصیلات زیر دیپلم (کارگر ساده) تا دکترای متخصص در حوزه­‌هایی مانند طراحی و محاسبات سازه و تاسیسات مشغول به کار می‌­شوند. در این بخش به ازای تولید هر ۱۰۰ متر مربع زیربنای مسکونی ۱.۵ شغل مستقیم و یک شغل غیر مستقیم در یک سال ایجاد می کند. آمار تعداد شغل‌­های ایجاد شده در برنامه مسکن مهر و قطعا با آغاز طرح اقدام ملی مسکن بیانگر موفقیت این طرح ها در حوزه اشتغال­ زایی است.  

ظرفیت بالای صنعت مسکن  لکوموتیو اقتصادی 

بنابر گزارشی که مرکز آمار و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد در طی دو سال ۸۹ و ۹۰ طرح مسکن مهر توانست به تنهایی یک میلیون و ۶۲۷ هزار شغل ایجاد کند.پس این امر بیانگر ظرفیت بالای صنعت مسکن به عنوان یک لکوموتیو اقتصادی در زمینه ایجاد اشتغال است.

طبق اعلام رسمی وزیر وقت کار و امور اجتماعی در روزهای پایانی دهه 80 یعنی در سال 89 حدود یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد شده است که از این تعداد ۱.۳ میلیون توسط طرح مسکن مهر ایجاد شده است و اینجاست که اهمیت پروژه های مسکن و ساخت و ساز خود را به خوبی نمایان می سازد.

صنعت مسکن با 80 بخش اقتصادی دارای رابطه پیشین و با 50 بخش نیز دارای رابطه پسین اقتصادی دارد

سازندگان مسکن با نامگذاری سال 99 به نام جهش تولید بسیار خشنود هستند و اعلام می کنند که قطعا بخش مسکن می تواند به این شعار جامه عمل بپوشاند و به اقتصاد کشور کمک کند.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه صنعت مسکن با 80 بخش اقتصادی دارای رابطه پیشین و با 50 بخش نیز دارای رابطه پسین اقتصادی دارد گفت:اگر بخواهیم در مورد مسکن که به عنوان یک لکوموتیو اقتصادی در زمینه ایجاد اشتغال مطرح است صحبت کنیم باید بگویم که مسکن رتبه اول را میان صنایع در بالا بودن پیوند­های پیشین و پسین را دارد.

پورحاجت در خصوص نامگذاری امسال به نام "جهش تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه باید فضای کسب و کار تسهیل شود و برخی قوانین ناصوابی که در بخش مسکن وجود دارد حذف شود ادامه داد:یکی از این قوانین که اتفاقا موجب سنگ اندازی در تولید مسکن می شود قانون پیش فروش مسکن است که متاسفانه سالهاست این قانون نیاز به اصلاح دارد و مجلس نیز نسبت به اصلاح آن بی توجه است.

پورحاجت با اشاره به اینکه اگر می خواهیم به سمت تولید و رونق اقتصادی و سپس جهش تولید حرکت کنیم باید باید ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود اظهار داشت:تحریم ها مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است اما مسکن می تواند به عنوان یک بخش کاملا مجزا از تحریمها که تمام نهاده های آن در داخل تولید می شود می تواند کشور و بخش اقتصاد و اشتغال را کمک کند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه هر گونه نوسان رخ داده در بخش اقتصادی سالهاست که تمام بخش های تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد اضافه کرد:سخنان رییس جمهور بعد از نامگذاری سال 99 به عنوان سال جهش تولید نشان داد که دولت قصد دارد از بخش های تولیدی حمایت کند بنابراین بخش مسکن به خصوص بخش خصوصی که در حال حاضر 95 درصد واحدهای مسکونی را در کشور تولید می کند علاقمند است که در این شعار سهم خود را ادا کند بنابراین در جلسه اخیری که دولت تشکیل داد نشان داد که قصد دولت مثبت است اما باید در عمل نیز آنرا اجرایی کند پس در وهله اول و نخست قوانین مالیاتی را در بخش مسکن اصلاح کند چرا که قوانین مالیاتی روز به روز عرصه را بر فعالیت‌های حرفه‌ای تولیدکنندگان واقعی مسکن تنگ کرده است.

وی ادامه داد:به هر حال اگر دولت قصد دارد به بخش خصوصی که روز به روز ضعیف تر می شود کمک کند باید موانع تولید را از سر راه بخش خصوصی بردارد چرا که فعالان بخش خصوصی به لحاظ سیاست گذاری نامناسب سیاست ورزان از فرصت‌ها و نقاط قوت تحریم ها استفاده مناسبی نکردند.

وی تاکید دارد که برای تحقق"جهش تولید" باید دولت و تمام ارکان زیر مجموعه آن برنامه های خود را به گونه ای طراحی و پیاده کنند که اولا در تمام تصمیم گیریها بخش خصوصی حضور داشته باشد و دوم اینکه برای کارآفرینان در جهت تسهیل گری فضای کسب و کار قدم بردارد.

پورحاجت با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن که قرار است 400 هزار مسکن تولید شود گفت:این اقدامات مناسب و مفید خواهد بود اما باید تولید مسکن یک مسیر روان و مناسبی به خود بگیرد پس از  وزارت راه وشهرسازی می خواهیم از حمایت سازندگان و کارآفرینان دست برندارد و تا آنجا که می تواند بر قیمت مصالح ساختمانی نظارت و سازمانهای خدمات رسان را نسبت به وظیفه خطیر تولید مسکن و مفید بودن این بخش برای اقتصاد کشور واقف کند.

دولت به خوبی می‌داند که کاهش تولید مسکن چه تبعاتی دارد پس عدم توجه به صنعت ساختمان که یک صنعت کاملا پیشران اقتصادی است به ضرر اقتصاد و اشتغال خواهد بود

وی با تاکید بر اینکه اگر شرایط برای متولیان بخش خصوصی مسکن فراهم شود می توان به جهش و رونق تولید در این حوزه امیدوار بود اظهار داشت: دولت به خوبی می‌داند که کاهش تولید مسکن چه تبعاتی دارد پس عدم توجه به صنعت ساختمان که یک صنعت کاملا پیشران اقتصادی است به ضرر اقتصاد و اشتغال خواهد بود.

اما از سوی دیگر مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه نامگذاری سال 99 به نام جهش تولید بسیار هوشمندانه و مناسب بوده است گفت:کشور در تولید نهاده های مسکن به خودکفایی کامل رسیده است و حتی در حال حاضر برخی انواع مصالح ساختمانی به سایر کشورها نیز صادر می شود بنابراین همانطور که تمامی کارشناسان اقتصادی نیز به آن اعتقاد دارند بخش مسکن می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی ادامه داد:بخش مسکن با 180 شغل مستقیم و یا غیر مستقیم ارتباط دارد پس قطعا این ارتباط و رونق در بخش مسکن می تواند سایر صنایع و مشاغل را به حرکت در آورده و دولت نیز به خوبی به آن واقف است.

به گفته وی،چنانچه بخش مسکن رونق بگیرد برای اقتصاد کلان مفید و مناسب خواهد بود پس باید برای محقق شدن شعار امسال سایر ارگان ها کمک رسانی بیشتری به تولید مسکن انجام دهند تا بیانات رهبر معظم انقلاب جامه عمل پوشانده شود.

به هر سوی امید است نامگذاری سال 99 با عنوان «جهش تولید»تنها در حد یک شعار باقی نماند و هر بخشی مثل بخش مسکن،صنایع غذایی،صنایع بزرگ و کوچک به وظایف خود در قبال تولید و رونق آن انجام دهند. دولت نیز امسال باید موانع کسب و کار را بیش از پیش بردارد تا این شعار تنها در حد شعار باقی نماند.

کد خبر: ۱۰٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha