۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
فعالیت زیرپوستی اقامتگاه های غیر مجاز در مشهد
سودجویان صنعت گردشگری مترصد سودجویی

فعالیت زیرپوستی اقامتگاه های غیر مجاز در مشهد

مشهد- تعطیلی اقامت گاه های گردشگری و هتل ها با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا یکی از مصوبات ستاد ملی پیشگیری از این بیماری است که قریب به اتفاق در تمامی استان های کشور از جمله خراسان رضوی و شهر مشهد به مرحله اجرا در آمده است اما همین موضوع موجب شده تا عده ای از این فرصت برای سودجویی به طرق مختلف استفاده کنند.

خبرگزاری بازار-گروه استان ها: اگر چه قطع خدمات گردشگری در مشهد مقدس بابت ریزش جدی آمار مسافران نوروزی شده است اما سفر به این شهر با پلاک های غیر بومی ادامه داشته و حتی تقاضا برای دریافت خدمات اسکان نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بنا بر گفته محمد صادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اگرچه آمار ورودی مسافران به مشهد مقدس و به میزان ۷۵ درصد در سال جدید در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است اما از تاریخ ۲۵ اسفند تا نخستین روز فروردین ماه امسال یک میلیون و ۲۱۳ هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند.

ویلا، سوئیت اجاره

خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی از جمله مکان هایی است که معمولا پلاک های غیر بومی بیشتر دیده می شود؛ هر چند که اقامت در اطراف حرم رضوی به دلیل بسته شدن درهای حرم دیگر مزیت برای اسکان و مشرف شدن به حرم محسوب نمی شود اما هنوز هم تجمع خودرو های غریبه در این خیابان ها بیش از سایر خیابان های اصلی شهر است.

گفتنی است این موضوع موجب شده تا برخی از افرادی که با اجاره دادن خانه های شخصی از این محل ارتزاق داشتند با استفاده از نوجوانان و یا به بهره گیری از موتورسیکلت خودرو های پلاک غیر بومی را تعقیب کرده و در طول مسیر به آن ها پیشنهاد ویلا و یا سوئیت اجاره ای بدهند.

به گزارش خبرنگار بازار، در مشهد مقدس بخشی از مسافران نیز بنا به دلایلی از جمله تمکن مالی و یا راحتی ترجیح می دهند در خانه باغ ها و ویلاهای شخصی و دارای تجهیزاتی از جمله استخر آب گرم اسکان پیدا کنند که در حال حاضر بستر سرویس دهی به این افراد نیز در سایت های رسمی امکان پذیر است.

گفتنی است به رغم محدودیت ها و ممنوعیت هایی که برای اسکان مسافران در مشهد مقدس در نطر گرفته شده است اما برخی از سایت های معتبر و فعال آگهی های باغ ها و ویلاهای اجاره ای را هم چنان در تبلیغات خود جای داده و گزینشی برای پذیرش مسافر بومی و یا غیر بومی ندارند.

خارج از محدوده غربالگری

در همین راستا با یکی از همین ویلاهایی که در محدوده بولوار توس مشهد قرار دارد تماس می گیریم و صاحب ویلا که ظاهرا دارای دفتر مشاور املاک است به ما می گوید: اجاره یک شب ویلا دارای استخر آبگرم با تخفیف به میزان ۸۰۰ هزار تومان است.

وی در پاسخ به اینکه آیا مشکلی در این شرایط برای ما و یا ایشان به عنوان اجاره دهنده ویلا پیش نمی آید ابراز می کند: «چه مشکلی؟ باغ خودم هست اختیارش را دارم؛ ما هتل نیستیم که به شخصی جواب پس بدهیم»

در همین راستا تماسی هم با شماره های درج شده در یکی از سایت های اجاره مسکن در شهرستان طرقبه و شاندیز می گیریم در همین رابطه یکی اجاره دهندگان باغ به ما می گوید هیچ مشکلی برای اجاره ویلا وجود ندارد.

هنگامی که از وی سوال می کنیم که تردد به شهرستان طرقبه ممنوع است و لذا چگونه می توانیم به ویلای مورد نظر مراجعه کنیم پاسخ می دهد:« مشکلی برای تردد افراد محلی وجود ندارد لذا با ماشین شخصی خودم به شما سرویس خواهم داد»

البته نکته جالب اینجاست که وی پیشنهاد می کند در ازای دریافت مبلغی ناچیز می تواند یک پلاک بومی نیز در اختیار ما قرار دهد!  

شناسایی واحد های غیر مجاز

این فعالیت های زیر زمینی در حالی است که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به ما می گوید: احتمال اجاره و اسکان مسافران حتی در اقامتگاه های غیر مجاز نیز غیر ممکن است و این موضوع صحت ندارد.

یوسف بیدخوری می گوید: براساس مصوبه ستاد پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا در استان خراسان رضوی با توجه به شرایط اضطراری و وضعیت قرمز این استان، فعالیت واحدهای اقامتی رسمی و غیر رسمی استان در تعطیلات نوروزی ممنوع است و در حال حاضر هیچ واحد اقامتی اجازه پذیرش و اقامت مسافران ورودی به این استان را ندارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت هتل‌های استان ۳۷ هزار تخت و ظرفیت هتل آپارتمان‌های استان ۲۵ هزار تخت است ابرز می کند: در حال حاضر تمامی این واحد های پذیرش مسافر تعطیل هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که اجاره خانه‌ شخصی به مسافران در مشهد ممنوع است و خانه‌های شخصی مسافرپذیر در مشهد شناسایی و با آنها برخورد قانونی خواهد شد ادامه می دهد: اگر فردی به صورت غیرقانونی اقدام به پذیرش مسافر در کلانشهر مشهد کند به طور حتم شناسایی و با مالک آن بدون اغماض برخورد می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که تیم‌های بازرسی این اداره کل با کنترل بیشتر اوضاع، خانه‌های شخصی را که اقدام به اسکان مسافر در این شرایط می‌کنند شناسایی و با معرفی آنها به اداره اماکن نیروی انتظامی نسبت به پلمب و برخورد با مالک اقدام می کنند می افزاید: در حال حاضر دستورالعمل‌های ابلاغی و مصوبات ستاد پیشگیری از کرونا در استان و کشور به طور کامل در تاسیسات گردشگری استان اجرا می‌شود.

بیدخوری اذعان می کند: با وجود تعطیلی واحد های گردشگری اما نظارت ها هم چنان به قوت خود باقی است و حتی نظارت‌ها تشدید شده و بیش از ۱۵۰ بازرس نظارت بر تاسیسات گردشگری را انجام می‌دهند.

پلمب واحد های مختلف

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید می کند: سلامت مردم اولویت اصلی این اداره کل است بنابراین بدون هیچ گونه تعارفی با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که امیدواریم مردم برای حفظ سلامتی خود و مردم مشهد به این شهر سفر نکنند یادآور می شود: نظارت بیشتر و رسیدگی به شکایات اولویت کار ستاد اجرایی خدمات سفر استان است از همین رو نظارت‌های مشترک بازرسان این اداره کل و اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس مشهد به علت پذیرش مسافر در شرایطی که واحدهای اقامتی رسمی و غیر رسمی استان به دلیل شیوع کرونا تعطیل و از پذیرش مسافر منع شده‌اند.

کد خبر: ۱۰٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha