۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
نقش پررنگ دلالان در بازار پسته خراسان شمالی| بازاری که گرم نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش پررنگ دلالان در بازار پسته خراسان شمالی| بازاری که گرم نمی‌شود

بجنورد- فصل برداشت پسته در حالی در خراسان شمالی آغاز شده که ورود سودجوها، واسطه‌ها و دلالان برای تعیین قیمت‌ها در بازار خرید پسته باعث تلخی تولید کنندگان خراسان شمالی شده است.

بازار، گروه استان‌ها: پسته در بین محصولات باغی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و  ارز آوری قابل توجهی برای کشورمان به همراه دارد. کشت پسته در سال های اخیر باعث افزایش تولید و اشتغال در استان شده است بطوری که در سال جاری پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات خراسان شمالی به پسته اختصاص یافته که براساس پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در سال جاری بیش از سه هزار تن پسته از این باغات جمع آوری خواهد شد.

تولید بیش از سه هزار تن پسته در این اراضی نشان می دهد که خراسان شمالی برای تولید این محصول ظرفیت بالایی دارد اما هرساله پسته کاران این استان با مشکل آفات، کمبود و گرانی کود، خشسکالی و تگرگ و... مواجه هستند همچنین در زمان برداشت پسته شاهد حضور دلالان در بازار هستیم، اتفاقی که هر ساله در دوره برداشت محصول رخ می دهد و کشاورز و باغدار به دلیل نیاز به منابع مالی و کمبود نقدینگی مجبور است محصول دسترنج یکساله خود با قیمتی که از سوی دلالان تعیین می شود بفروشد و سود واقعی به جیب آنان رود.

جای خالی فرآوری و برندسازی پسته
یکی از پسته کاران اسفراینی در گفتگو با بازار می گوید: دو قطعه از زمین های خود را به مساحت های چهار هکتار و ۹ هکتار به پسته اختصاص داده ام که قطعه چهار هکتاری درختان نوبار هستند که مدت چهار سال است که پسته از آن برداشت می کنم که از دو کیلو به ۲۰۰ کیلو پسته در سال رسیده است.

تولید بیش از سه هزار تن پسته در این اراضی نشان می دهد که خراسان شمالی برای تولید این محصول ظرفیت بالایی دارد

علی اصغر ارغیانی با بیان اینکه  درختان قطعه ۹ هکتاری نیز هشت ساله هستند که سال گذشته یک تن پسته از آن برداشت شد که پیش بینی می شود در سال جاری این مقدار افزایش یابد، ابراز کرد: تعداد کارگران به کار گرفته شده در طی سال در این باغات ۱۵۰ نفر هستند از سوی دیگر کشاورزان در طی سال علاوه بر هزینه هایی که برای تولید محصول خود می کنند با مشکلات کمبود و گرانی سم و کود حیوانی، دستمزد کارگر، نامناسب بودن راه دسترسی بین مزارع، وجود آفات، خسارت های بارش باران و تگرگ، قیمت پایین محصول مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه فصل برداشت پسته از اواخر شهریور ماه شروع و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد می گوید:  قیمت پسته در سال گذشته ۴۰ هزار تومان در هر کیلو بود که امسال بر اساس شنیده ها بین ۷۰تا ۹۵ تومان خریداری می شود.

بازار پسته خراسان شمالی | بازاری که گرم نمی‌شود " height="412" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/09/12/4/88339.jpg" width="619" />

نقش پر رنگ دلالان
این تولیدکننده پسته در خصوص وجود دلالان و واسطه های نیز می افزاید: نقش پررنگ واسطه‌ها و دلالان برای تعیین قیمت‌ها در بازار خرید پسته داغ است و متاسفانه این دلالی‌ها تنها برای بازار پسته نیست بلکه در بازار دیگر محصولات کشاورزی هم وجود دارد. جای خالی فرآوری و برندسازی پسته در اسفراین بیداد می کند. می طلبد ظرفیت های پسته و پسته کاری اسفراین معرفی و شناسانده شود و کار جدی هم برای فرآوری و برندسازی این محصول انجام شود

ارغیانی بیان کرد: ایجاد زیرساخت برای فراهم کردن بستر صادرات و توسعه بازار منطقه ای در گام نخست و دیگر گام با رویکرد جهانی نیاز است از سوی دیگر خواستار حمایت مسئولان و متولیان امر از سرمایه گذاران طالب فعالیت در این حوزه هستیم.

کاهش ۲۰تنی پسته
یکی دیگر از پسته کاران استان در گفتگو با بازار می گوید: ۵۰ هکتار باغ پسته دارم که ۱۲ هکتار آن بارده هستند که چهار و ۶۰۰ اصله درخت پسته دارند و در طی سال ۳۵۰ کارگردر این باغات مشغول به کار هستند که سالی۶۰۰ میلیون تومان برای این سطح هزینه می کنم همچنین بارش باران و تگرگ در سال جاری باعث شد تا امسال محصولات باغم به نصف کاهش پیدا کند و در سال جاری پیش بینی شده تنها ۲۰ تن پسته برداشت کنم.

جای خالی فرآوری و برندسازی پسته در اسفراین بیداد می کند

عباس امینی  با بیان اینکه با وجود اینکه محصولات خود را بیمه کرده ام اما بیمه تنها دو درصد خسارت را پرداخت می کند، ابراز کرد: برای از بین بردن آفت و تقویت تولید محصول به استفاده از کود در باغ ها نیاز داریم اما متأسفانه افزایش چند برابری قیمت کود هم به معضلی برای پسته کاران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه کود شیمیایی برای باغات در نظر گرفته نمی شود و باید کشاورزان از بازار آزاد با قیمت های بالایی آن را خریداری کنند، ابراز کرد:  در طی دو سال گذشته قیمت کود و سم بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است از سوی دیگر پسته کاران یک سال برای به ثمر نشستن محصولات باغ زحمت می کشند و وجود دلال باعث می شود با قیمت پایینی از کشاورز خریداری کند و همین محصول را به استان های دیگر برده و با قیمت دو برابری به فروش برساند این تفاوت قیمت واقعاً ظلم به کشاورز است از سوی دیگر دلالان و واسطه ها حدود ۳۰ درصد در هر کیلو از پسته از کشاورز سود می برند.

نقش پررنگ دلالان در بازار پسته خراسان شمالی | بازاری که گرم نمی‌شود

تولید ۳ هزارتُن پسته
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازارمی گوید: سطح باغات پسته استان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این سطخ دو هزار و ۵۰۰ هکتار بارده هستند شهرستان های اسفراین و جاجرم بیشترین سطوح زیرکشت و تولید پسته را دارند و میانگین برداشت از هر هکتار را ۱۶۰۰ کیلو گرم است که با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی امسال پیش بینی می‌شود ۳ هزار تُن پسته در استان تولید شود.

محمد علی شریکیان با اشاره به فعالیت یک واحد فرآوری پسته در سنخواست در شهرستان جاجرم، می افزاید: دو واحد دیگر هم در امیر آباد جاجرم راه اندازی می‌شود از سوی دیگر مجوز و ارائه تسهیلات به متقاضیان در شهرک‌های صنعتی برای راه اندازی واحدهای فرآوری این محصول صادر می شود.  اما مشکلات کشاورزان گرانی کودهای فسفات و پتاس است.

سطح باغات پسته استان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این سطح دو هزار و ۵۰۰ هکتار بارده هستند

وی با بیان اینکه پسته کاری، سرمایه گذاری بلند مدت بوده و لازم است بهره‌برداران با آگاهی دقیق از نیازهای اکولوژیکی و شرایط اقلیمی منطقه و توجیه فنی و اقتصادی نسبت به احداث باغ پسته اقدام کنند، تاکید کرد:  شریکیان ارقام پسته استان شامل کله قوچی، فندقی، اوحدی، احمد آقایی، اکبری، سفید بادامی و عباسعلی است .

تولید خوب پسته در منطقه
مدیرباغبانی جهاد خراسان شمالی با بیان اینکه این استان  در تولید پسته در جایگاه های نخست کشوری قرار دارد که این محصول به کشورهای خارجی صادر می شود، گفت: یکی از معضلات مهم در زمینه فروش محصول بحث دلالان پسته است، کشاورزان با زحمات زیاد و صرف هزینه‌های بالا محصولی با کیفیت بالا را تولید می کنند و در زمان فروش با مشکل خرید مواجه می‌شوند.

شریکیان ادامه می دهد: با توجه به اینکه کشاورزان بیشترین زحمت را برای تولیدات محصول دارند باید تعیین نرخ خرید از سوی واسطه ها، تاجران منصفانه باشد زیرا اگر غیر این باشد کشاورزان سال های بعد از کشت محصول خود منصرف می شود.

در نهایت باید گفت علیم رغم وعده های مسئولان کماکان تولید پسته در خراسان شمالی نیازمند حمایت از تا بتواند در ارتقای کیفی و کمی تولیدات شاهد تحولات خوبی باشد.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha