۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
چگونه قبل از رسیدن به ۴۰ سالگی امنیت مالی داشته باشیم

چگونه قبل از رسیدن به ۴۰ سالگی امنیت مالی داشته باشیم

۹ گام برای این که فرد در شرایط سخت فعلی و در سن ۴۰ سالگی به استقلال مالی برسد چیست؟ آیا می توان با تکیه بر فرهنگ ایرانی و شرایط تورمی حال حاضر امنیت مالی را تجربه کرد؟

محمدرضا هادیلو؛ بازار: دستیابی به امنیت مالی قبل از رسیدن به سن ۴۰ سالگی در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران ممکن است غیرممکن به نظر برسد، به ویژه اینکه اکثر مردم آنچه را که در ۲۰ سالگی به دست می آورند بدون پس انداز هزینه می کنند، که باعث می شود هنگام ورود به ۴۰ سالگی استرس و فشار زیادی را احساس کنند.

دستیابی به امنیت مالی به معنای احساس محرومیت نیست، همانطور که بسیاری تصور می کنند، این هدف را می توان با مراحل ساده به دست آورد. در ادامه ما به ۹ گام  برای دستیابی به امنیت مالی قبل از ۴۰ سالگی اشاره می کنیم که برگرفته از اینوستوپدیا  است و سعی کرده ایم آن را با شرایط خاص ایران و فرهنگ موجود،  همسان سازی کنیم.

۱- پیگیر هزینه هایتان باشید
وقتی شخصی هزینه های خود را پیگیری می کند و دقیقاً می داند که چقدر خرج می کند و پول خود را در کجا خرج می کند آنگاه می تواند هزینه های خود را کنترل کند. مراقب باشید به اصطلاح « همه را خرج اتینا نکنیم  یعنی از روی اصل جهالت و جوانی به مخارج غیر لازم نپردازید.

۲- زندگی در محدوده امکانات مالی
با پیشرفت شغلی، حقوق افزایش می یابد، اما به جای صرف درآمد اضافی برای زندگی مجلل، می توان از این پول برای کاهش بدهی یا افزایش پس انداز استفاده کرد. در این باره ضرب المثل های جالبی در فرهنگ ایران وجود دارد که می گوید: چون دخلت نیست، خرج آهسته تر کن.

۳- وام برای یک سبک زندگی خاص نگیرید
اشخاص به ویزه جوانان می تواند به منظور سرمایه گذاری روی خود وام بگیرد، در این صورت از این پول برای توسعه مهارت های خود استفاده می کند که در نهایت باعث می شود پولی به دست آورد که بیش از مبلغ وام گرفته شده است. این اقدام کاملا متفاوت است با سرمایه گذاری های اشتباهی که در ماه ها و سالهای اخیر از سوی برخی جوانان صورت گرفت و با تسهیلات و ناآگاهانه و چشم بسته وارد بازار سرمایه شدند. چنانچه روی خود سرمایه گذاری کنید سپس می توانید بدهی های خود را پرداخت کنید اما افراد  برای تطبیق خود با  یک سبک زندگی خاص نباید قرض و هزینه کنند.   در این باره مثالی معروف در کتب اقتصادی هستند که  فرد نگهبان در اپارتمان های مجلل (مثلا شمال شهر تهران) نباید  سبک زندگی خود را با زندگی در ان محل تطبیق دهد. مثالی که در ضرب المثل های ایرانی با این جمله صادق است: «با قاشق چوبی بابات نون بخور». توجه داشته باشید که به دلیل کاهش تقاضا و نوع جدیدی از تشویق به خرید با تکیه بر فناوری های مالی به شما  اعتبار خرید اعطا می شود که می تواند شما را به راحتی  در دام خرید کالاهایی بیاندازد که ضرورتی اساسی در زندگی شما ندارد.

۴- اهداف کوتاه مدت تعیین کنید
با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی در کشور ما بسیاری از اتفاقات غیر منتظره ممکن است رخ دهد، مانند بحران های اقتصادی، ریزش شدید بورس  یا حتی از دست دادن شغل، بنابراین تعیین اهداف بلند مدت دشوار است و در عوض می تواند اهداف کوتاه مدت مانند پرداخت بدهی کارت اعتباری ظرف یک سال تعیین کنید. بدیهی است اگر شخصی اهدافی را یادداشت کند و برای دستیابی به آنها زمانبندی تعیین کند، شانس بسیار بیشتری برای رسیدن به آن ها خواهد داشت تا آنهایی که خیال پردازی می کنند و اهداف خود را نمی نویسند.

۵- یادگیری سوادمالی
برای فرد مهم است که زمان و تلاش خود را برای درک اصول اولیه امور مالی و سرمایه گذاری اختصاص دهد، بدون آن شخص نمی تواند پول خود را پس انداز یا سرمایه گذاری کند یا به اهداف مالی خود برسد. لذا بی گدار به آب نزنید و حتما در این زمانه سواد مالی خود را بالا ببرید.

۶- تا حد امکان برای بازنشستگی پس انداز کنید
برای افراد بیست ساله، بازنشستگی ممکن است راه دور به نظر برسد، بنابراین آنها برای بازنشستگی پس انداز و سرمایه گذاری ندارند به ویژه ان که نرخ تورم به حدی است که بی ارزش شدن پول انگیزه پس انداز نقدی را در بین جوانان کم کرده است. اما شروع به پس انداز حتی مقدار کمی در این مرحله می تواند تغییرات بزرگی در آینده ایجاد کند زیرا ضرب المثلی است که می گوید: پول، پول می آورد. نکته قابل تامل این است که منظور نگارنده نگه داشتن پول نقد در شرایط فعلی که نرخ تورم بالای ۲۰ درصد در سال را تجربه می کنیم؛ نیست بلکه پس انداز با حفظ قدرت خرید پول است که روش ان بسته به افراد مختلف و سواد مالی متفاوت است.  از یاد نبرید که : «اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود».

۷- ریسک های حساب شده را بپذیرید
خطرات محاسبه شده می تواند در درازمدت سودمند باشد به ویژه این که اشتباهاتی که شخص در سنین پایین مرتکب می شود می تواند از آنها درس بگیرد و آنها را اصلاح کند. از جمله ریسک های محاسبه شده که شخص می تواند انجام دهد، مهاجرت به شهر جدید با فرصت های شغلی بیشتر، یافتن شغل جدید در شرکت دیگری با حقوق کمتر، اما پتانسیل بهتر و سرمایه گذاری در سهام پرخطر و پر بازده است توجه کنید که تاکید بر ریسک «حساب شده» داریم نه ریسک هایی که با اتکا به حرف های دیگران و یا در فضای مجازی به آنها رسیده اید.   این موضوع  به خوبی  در میان ضرب المثل های ما درباره ریسک کردن مشهود است. یعنی باید دل را به دریا زد اما! نباید با دم شیر بازی کرد.

۸- روی خود سرمایه گذاری کنید
برای آینده فرد مهم است که از طریق یادگیری مداوم و توسعه مهارت های خود روی خود سرمایه گذاری کند بر خلاف تصور، انسانها نه عتیقه می شوند و نه فسیل که با گذشته زمان ارزششان بیشتر شود بلکه تنها مهارت ها و تجارب است که ارزش آنها را بالا می برد. توجه کنید که مسیر یادگیری تنها از دانشگاه نمی گذرد بلکه امروزه در جهان و کشورهای توسعه یافته نیز به دنبال مهارت های تخصصی  هستند که دوره های انها کوتاه مدت تر از دانشگاه ها هستند. کافی است شرایط بازار کار و توانمندنی های خود را در نظر گرفته و خود را در آن مسیر قوی کنید.

۹- ایجاد تعادل بین امروز و آینده
متاسفانه در فضای کنونی جامعه نوعی سرخوردگی ناشی از افزایش هزینه ها و تورم در بین افراد به ویژه جوانان  رواج یافته  است. نوعی ناامید که با این حقوق ها نمی توان هیچ کاری کرد!   جوانان نباید زندگی خود را با این فرض بنا کنند و امورات روزمره را بگذرانند و طوری خرج کن ند که گویی آینده ای در انتظار آنها نیست، بلکه باید آینده را در نظر گرفت. پیدا کردن تعادل مناسب بین امروز و آینده یک گام مهم برای دستیابی به امنیت مالی است. نه! باید امروز را فدای فردا کرد و نه! چشم را بر آینده بست.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha