۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
انتقال فناوری ساخت در کنار خرید کشتی‌های جدید
دبیر انجمن صنفی دریانوردان مطرح کرد

انتقال فناوری ساخت در کنار خرید کشتی‌های جدید

دبیر انجمن صنفی دریانوردان گفت: ایمنی پایین، محدودیت در اجاره و تردد، تطابق با الزامات، استهلاک بالا و هزینه‌های پشتیبانی تصاعدی، ۵ چالش مهم ناوگان دریایی فرسوده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سامان رضایی افزود: در این رابطه خرید کشتی‌های جدید و نوسازی کشتی‌های موجود ضرورت بسیار مهمی در حوزه دریایی است.

وی در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: در رابطه با توسعه ناوگان ملی دریایی چند مساله را می‌توان در کنار هم دید که شامل موضوع سخت افزار و نرم افزار است که در راستای توسعه باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: تجهیزات حوزه دریایی و بندری و نیز ناوگان دریایی کشور به واسطه تحریم‌ها و شرایط نامناسب اقتصادی، فرسوده شده و طی چند سال اخیر اجازه خرید کشتی جدید و نوسازی ناوگان ملی را نداشته‌ایم و در عین منابع موجود طی چند سال گذشته، صرف کشتی‌های قدیمی و دسته چندم شده است.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تصریح کرد: کشتی‌ها با عمر بالا ضمن استهلاک بیشتر، هزینه‌های پشتیبانی بالاتر و ایمنی پایین‌تری دارند و لذا خرید کشتی‌های جدید و نوسازی کشتی‌های موجود، یک ضرورت بسیار مهم برای حوزه دریایی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در کنار خرید کشتی‌های جدید و به روز، باید انتقال تکنولوژی ساخت این کشتی‌ها، همزمان به کشتی سازی‌های داخلی منتقل شود، اظهار داشت: این نگاه بسیار مهم و ضروری است تا بتوانیم در حوزه صنایع دریایی و کشتی‌سازی عملکرد بهتری در آینده داشته باشیم.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با تاکید بر اینکه نیروی انسانی متخصص یکی از دیگر مسائل مهمی است که باید در حوزه دریایی به آن اشاره داشت، گفت: نیروی کارآمد در حوزه دریایی و بندری مساله بسیاری مهمی است که کشور با توجه به ظرفیت‌های بالای موجود به آن نیازمند است.

رضایی با بیان اینکه دستیابی به شناورهای هوشمند یکی دیگر از مسائلی است که حمل و نقل دریایی کشور در آینده بسیار نزدیک به آن نیازمند خواهد بود، عنوان کرد: رفع عقب ماندگی‌ها در صنعت کشتی سازی به سادگی قابل جبران نخواهد بود و یکی از راهکارهای کاهش فاصله، بهره مندی از ویژگی و مزیت فناوری‌های نوین از جمله تکنولوژی ساخت شناورهای تجاری هوشمند به عنوان یک واقعیت در آینده نزدیک صنعت کشتیرانی است و پتانسیل دانشگاهی و تخصصی در ایران این امکان را فراهم کرده که می‌تواند همانند یک کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه به منظور ساخت شناورهای تجاری هوشمند فعالیت کند.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha