۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
روشن شدن کوره مینا کاری در شرق کشور| حمایت رهبری از تولیدات ملی کارساز بود
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

روشن شدن کوره مینا کاری در شرق کشور| حمایت رهبری از تولیدات ملی کارساز بود

مشهد- میناکاری هنر درخشان آتش و خاک بارنگ‌های پخته است که حالا به همت جمعی از جوانان تحصیل‌کرده تنور آن در شرق کشور گرم شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مینا قطعه فلزی است به‌صورت ظرفی درآمده لعاب خورده و روی آن نقاشی اسلیمی و قطعاتی به‌صورت پیچ و گره و گل کشیده شده و بعد پخته می‌شود.

به‌احتمال‌زیاد شما هم شنیدید که خاستگاه این هنر اصیل اصفهان است و رنگ‌های مسحورکننده ظروف مینا کاری شده چشم‌های شمارا به خود خیره کرده است اما باید بگویم که به‌تازگی تنور این هنر در شهرستان نیشابور توسط جوانان روشن‌شده و هرروز گرم‌تر می‌شود.

اعظم دهنوی یکی از بانوان کارآفرین در زمره افرادی است که با راه‌اندازی کارگاه آموزشی و هم‌چنین تولیدات میناکاری توانسته در این شرایط برای خود و دیگران اشتغالزایی کرده و به‌عنوان نخستین تولیدکننده این هنر در شرق ایران به‌صورت حرفه ای وارد بازار رقابتی شود.

با این بانوی کارآفرین که فارغ‌التحصیل دانشگاه فردوسی مشهد در رشته ریاضی محض است پیرامون مشکلاتی که در این مسیر داشته است به گفت‌وگو نشستیم.

* یک کارشناس ریاضی محض چگونه میناکار می‌شود؟
علاقه زیادی به هنر داشتم اما در دوران ما برای ادامه در رشته‌های هنری خیلی فضا مهیا نبود اما بعد از ازدواج به خاطر کارهمسرم دو سالی در تهران بودم که از همین فرصت استفاده کردم و از سال ۹۵ به فراگیری هنر میناکاری پرداختم و به‌صورت جدی با اساتید اصفهان به‌صورت حضوری و مجازی مرتبط شدم و به یادگیری پرداختم و هنوز هم به‌صورت مجازی هفته‌ای یک‌بار این آموزش را از اساتید فن اصفهانی فرامی‌گیرم.

روشن شدن کوره مینا کاری در شرق کشور | حمایت رهبری از تولیدات ملی کار ساز بود

* ابزار کار برای تولیدات میناکاری چیست؟
این هنر نقاشی روی مس است که بعد از رنگ‌آمیزی در کوره قرار می‌گیرد و رنگ‌ها ثابت می شوند و رنگ‌ها پودری و طبیعی می‌باشند که از اکسید فلزات در طبیعت گرفته‌شده است و هنگامی‌که در کوره قرارمی گیرند رنگ‌ها با فلز ترکیب و ثابت می‌شود ازاین‌رو قابل شست‌وشو است .

وی تأکید می‌کند:این رنگ‌ها طبیعی است و هرکسی که با این هنر آشنا می‌شود حس خوب و آرامشی نسبت به فراگیری و ادامه این هنر دارد .

* چی شد که به فکر راه‌اندازی کارگاه شدید؟
بعد از بازگشت و سکونت در نیشابور این هنر را به‌صورت جدی و حرفه‌ای با یک برند خاص تأسیس و دنبال کردم و در حال حاضر بیش از یک سال از راه‌اندازی دفتر و کارگاه می‌گذرد.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی ایجاد کردید؟
علاوه بر کلاس‌های آموزشی که داریم برای تعداد ۱۵ نفر ایجاد شغل کردیم که در میناکاری با من فعالیت دارند.

علاوه بر همکاری این تعداد به‌صورت مستقیم با من تعدادی از افراد هم در خانه کارمی کنند و عده‌ای نیز در اصفهان ظرف مسی را برایم تولید می‌کنند و چند نفر نیز کوره کار هستند.

* آیا این افراد رقم قابل‌توجهی هم از این هنر به دست می‌آورند؟
دستمزدها بر اساس میزان فعالیت و همکاری‌ها متفاوت است لذا در اینجا دستمزد از رقم یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان برحسب فعالیت متغیر است.

* چرا از شما در زمره نخستین‌های این هنر در شرق کشور یاد می‌شود مگر تا قبل از شما میناکاری نبوده است؟
من برای اولین بار در شرق ایران کوره میناکاری را در نیشابور برپا کردم تا وابسته به اصفهان نباشم و مستقیم خودم کار را تولید می‌کنم.

* برای راه‌اندازی این کارگاه با چه مشکلاتی روبرو بودید؟
من هنگام راه‌اندازی کارگاه فقط چهل میلیون تومان هزینه کوره و برق سه فاز را دادم که متأسفانه برای سه فاز کردن برق همکاری خوبی با ما انجام نشد.

روشن شدن کوره مینا کاری در شرق کشور | حمایت رهبری از تولیدات ملی کار ساز بود

متأسفانه صنایع‌دستی در ایران خیلی موردتوجه نیست و فقط در این سه سال اخیر که طرح‌های حمایت از تولیدات ملی توسط رهبر اعلام‌ شد کمی اوضاع بهتر شده است.

تا قبل از این به دلیل واردات بی‌رویه از کشور چین استقبال از صنایع‌دستی بسیار کم بود و ازآنجاکه صنایع‌دستی برای مردم جز اولویت‌های اولیه مانند خوراک یا پوشاک نیست لذا با استقبال کمی روبروست.

* برای راه‌اندازی این کارگاه چقدر هزینه کرید؟

من برای شروع کار غیر از هزینه‌ای که برای مکان پرداخت کرده‌ام حدوداً ۱۵۰ میلیون هزینه کردم.

* چه محصولاتی را تولید می‌کنید؟
محصولات ما همه کارهایی است که به‌صورت میناکاری در بازار دیده می‌شود و شامل بشقاب‌ها در سایزهای مختلف، ساعت، گلدان، جام، شکلات خوری، ظروف تزیینی و ظروف چایی‌خوری است.

* با وضعیت فعلی اقتصادی آیا تولیدات شما خریدار هم دارد؟
ما محصولات متنوعی را تولید می‌کنیم  و جدیداً به تولید زیورآلات میناکاری نیز ورود پیداکرده‌ایم که خوشبختانه در همین دوران سخت بازار خوب و با استقبال مواجه شده‌ایم.

* آیا توانستید در بازار های جهانی سهمی و یا راهی پیدا کنید؟
متأسفانه به‌صورت انبوه امکان صادرات هنوز برایمان مهیا نشده است اما به‌صورت تکی محصولاتمان به کشورهای مختلفی چون امریکا، لبنان و آلمان ارسال‌شده است.

متأسفانه صنایع‌دستی در ایران خیلی موردتوجه نیست و فقط در این سه سال اخیر که طرح‌های حمایت از تولیدات ملی توسط رهبر اعلام‌ شد کمی اوضاع بهتر شده است

البته محصولات ما به‌صورت مجازی در تمام ایران به‌خصوص تهران، اصفهان، مشهد و شهرهای مختلف خریداری می‌شود و در حال حاضر به دلیل کرونا فروش‌ها به‌صورت آنلاین است .

* با توجه به اینکه اصفهان مهد این هنر است آیا تولیدات شما قابلیت رقابت با هنرمندان اصقهان را دارد؟
بله ما کاملاً در حال حاضر با تولیدات اصفهان رقابت داریم و مهم‌ترین ویژگی که باعث شده تا با بازارهای اصفهان وارد رقابت بشویم این است که در شرق کشور و در این منطقه اصلاً میناکاری کار نشده است و ازآنجایی‌که هنر جدیدی در این منطقه است، استقبال از آن بسیار زیاد است.

* گرانی دلار یا مواد اولیه آیا مانعی بر سرکار شما بوده یا خیر؟
یکی از مواد اولیه اصلی ما فلز مس است که نسبت به فلزهای دیگر افزایش قیمت بیشتری داشته است و قیمت آن دائماً در حال افزایش است.

به‌طور مثال بشقاب‌هایی که ما به قیمت ۲۰هزار تومان خریداری می‌کردیم اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و یا رنگ‌های که مورداستفاده کار ما بوده است وارداتی است و از آلمان وارد ایران می‌شود به‌طور مثال این رنگ‌ها از گرمی ٧٠٠ تومان به گرمی دو هزار تومان رسیده است .

 برخی قلم‌موها به دلیل تحریم پیدا نمی‌شود و یا قلم‌موهای دست‌ساز که قبلاً به قیمت ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اکنون به ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان رسیده‌اند.

باوجوداینکه مواد اولیه تقریباً سه برابر شده است ما نمی‌توانیم قیمت ظروف میناکاری را ۳ برابر افزایش دهیم چون مردم قدرت خرید آن را ندارند.

به‌طور مثال اگر قیمت یک ظرف میناکاری ۱۵۰ هزار تومان بوده است بعداز این افزایش قیمت‌ها ما آن را ۲۵۰ هزار تومان به فروش رسانده‌ایم.

* از دولت جدید چه خواسته‌ای دارید؟
من به‌عنوان یک کارآفرین با توجه به این‌که امسال سال مانع زدایی است درخواست دارم تا دولت بیشتر همکاری و کمک کند تا بتوانیم این هنر اصیل را حفظ و تولید و همچنان به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha