۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
نبود نظارت در بازار مسکن عامل ۹۰ درصد تخلفات است
عضو کمیسیون عمران مجلس:

نبود نظارت در بازار مسکن عامل ۹۰ درصد تخلفات است

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: ۹۰ درصد تخلفات به خاطر این است که ناظرین وظیفه خود را انجام نداده اند.

به گزارش بازار، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد مشاوران املاک، تنظیم گر بازار یا حباب سازی در قیمت مسکن گفت: در هر کسب و کاری ناظر وجود دارد که اگر ناظرین وظیفه خود را به درستی انجام ندهند تخلفاتی روی می دهد در حوزه مسکن نیز ناظرین اتحادیه تا ناظرین سازمان بازرسی می بایست برای جلوگیری از تخلفات به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه موضوع مسکن یک بحث پیچیده و چند وجهی است گفت: انجام برخی اقدامات و کارهای کوچک هم در کنترل قیمت مسکن آن هم کنترل محلی نه به صورت عمومی و ملی اثر دارد.

شاکری ادامه داد: بنگاه های املاک در روند کار خود باید سه موضوع احراز هویت طرفین معامله، احراز مالکیت ملک و احراز مشخصات و کیفیت موضوع معامله را انجام دهند که متاسفانه به دلیل عدم رعایت این سه موضوع مردم گرفتارند و پرونده ها زیادی در این حوزه وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به دلیل اینکه این سه موضوع و فرایند ها شفاف انجام نمی شود و ثبت و ضبط نمی شود، مردم متضرر می شوند و قیمت ملک مصنوعی بالا می رود و مشاورین املاک باعث می شوند که ملک دست به دست چرخانده شود و در نهایت ملک با قیمت غیر واقعی فروخته شود که این امر ایجاد حباب در بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن را موجود می شود.

راهکاری برای جلوگیری از تخلفات در بازار مسکن
وی در بخش دیگری از سخنان خود یک راهکار جلوگیری از تخلفات مشاورین املاک را اجرایی شدن سامانه جامع املاک و مسکن و ثبت املاک بر اساس کد ملی عنوان کرد و بیان داشت: سامانه جامع املاک و مسکن که ۷ تا ۸ سالی اجرایی نشده بود، بعد از مصوبه مالیات بر خانه های خالی مجلس از حدود ۶ ماه پیش دوباره احیاشده است و ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان براساس کد ملی کد پستی و پلاک انجام می شود.

شاکری ابراز امیدواری کرد: وزارت راه و شهرسازی قول داده است هر چه زودتر این سامانه را فعال کند، که در این صورت همه موظف می شوند می‌توانند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه وارد کنند، که انجام این مهم باعث تسهیل در رسیدگی به موضوعات معاملات املاک و زمین می شود.

 مشاورین املاک به عنوان دلال نقش پایین آورده قیمت را دارند
مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در گفتگوی تلفنی با تاکید بر اینکه مشاورین املاک به ارزانی ملک کمک می کنندگفت: مشاورین به عنوان دلال، دلالت کننده و دلیل آوردنده نقش پایین آوردنده قیمت هارا دارند.

وی افزود: مشاورین املاک با ارائه قیمت‌های کارشناسی و واقعی به فروشندگان، مشاوره می‌دهند تا طرفین زودتر به قیمت برسند و خودشان نیز حق الزحمه خود را بگیرد.

خسروی تاکید کرد اتحادیه مشاورین املاک با هر گونه تخلف در مورد دریافت مبلغ بر خلاف نرخ برخورد کرده و بر اساس قوانین اگر مشاورین بر خلاف نرخ، مبلغی را دریافت کند ۴ برابر مبلغ دریافتی جریمه تعزیراتی می شوند و باید رضایت مالک را نیز دریافت کند.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha