۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
انتقال سوخت ایران به لبنان؛ «قیصر» زیر پا لِه شد| نفتکش از جلوی چشم عربستان و اسرائیل رد شد!
گفتگوی بازار با کارشناس لبنانی؛

انتقال سوخت ایران به لبنان؛ «قیصر» زیر پا لِه شد| نفتکش از جلوی چشم عربستان و اسرائیل رد شد!

«علی یاسر» می گوید: مردم متوجه شده اند که ایران در شرایط بحرانی و زمانی که هیچ یک از کشورها حاضر نبودند سوختی ارائه دهند، بدون هیچ پیش شرطی کشتی های مملو از گازوئیل و بنزین را روانه لبنان کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازارمردم کشورها در سراسر جهان مدتی است که درگیر تحولات افغانستان و پیگیری و دنبال کردن مسائل این کشور است؛ در حالی که گوشه گوشه این کره خاکی روزی نیست که با تحولات خاصی مواجه نباشد. در این میان، موضوعات مرتبط با کشوری چون لبنان قابل طرح است که به تازگی و پس از گذشت ۱۳ ماه بن بست سیاسی تشکیل دولت جدید خود را اعلام کرد در حالی که بحران سوخت از ماههای گذشته مهم‌ترین دغدغه مقامات و مردم این کشور بوده است.

این کشور مدتهاست که با بحران اقتصادی شدیدی رو به‌ رو است؛ کمبود بنزین و دارو در کنار سقوط ارزش پول و قطعی مکرر برق، مردم را به نگرانی های شدیدی دچار کرده به طوری که دیگر صبرشان تمام شده است.

صفهای طولانی در مقابل پمپ بنزین ها در ماههای گذشته و ورود ارتش برای مقابله با احتکار بنزین و فروش آن در بازارهای سیاه، موجب شد تا حزب الله در ابتکار عملی برای تامین سوخت از ایران امید را در دل مردم لبنان برای حل این بحران را با توجه به کمبود شدید فرآورده های سوختی و تبعات منفی آن در بخش های آب، برق و بهداشت و درمان به ویژه با وجود همه گیری کرونا زنده کند.

 دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود در روز عاشورا با اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، نسبت به هرگونه تعرض به آنها شدیدا هشدار داد در حالی که بلافاصله پس از طرح این خبر از سوی سید حسن نصرالله، برخی افراد، رسانه‌ها و شبکه‌ های داخلی و خارجی با هدف تشویش اذهان عمومی داخل کشور نسبت به این موضوع، اقدام به شبهه‌ افکنی پیرامون چگونگی پرداخت هزینه محموله‌های مذکور کردند.

برخی از گزارشها اعلام کرده اند که محموله‌های ایرانی سوخت که سیدحسن نصرالله بدان اشاره کرد، تماما از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری شده و از لحظه بارگیری به عنوان مایملک آنها محسوب می‌شود.

از سوی دیگر یک روزنامه لبنانی در دو هفته گذشته نوشته بود که طی روزهای آینده نیز ۲۹ میلیون لیتر سوخت گازوئیل ارسالی از ایران از طریق سوریه وارد لبنان خواهد شد.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع، خبرنگار بازار با «علی یاسر» کارشناس و تحلیلگر لبنانی در خصوص جزئیات این اقدام از سوی ایران به گفتگو پرداخته است. در ادامه مشروح مصاحبه را می خوانیم: 

انتقال سوخت ایران به لبنان؛ «قیصر» زیر پا لِه شد| نفتکش از جلوی چشم عربستان و اسرائیل رد شد!

«علی یاسر» در ابتدا گفت: حقیقت این خبر این است که عده ای بر این باورند که انتقال تانکرهای سوخت از ایران به لبنان نه تنها هیچ فایده و مزیت اقتصادی ندارد، بلکه دارای ضرر و زیان هم می باشد، زیرا حزب الله یک سری از تجار لبنانی را که شیعه و معتقد به محور مقاومت و ملت لبنان هستند، برای خروج لبنان از این بحران مجبور کرده که نفت سنگین یا مازوت را از ایران خریداری کرده و هزینه آن را رهسپار لبنان نمایند.

وی افزود: در لبنان همانند ایران، دولت ۴۰ درصد یارانه برای سوخت ارائه می دهد و مردم باید ۶۰ درصد هزینه سوخت را بپردازند. بنابراین حزب الله باید این سوختی که به نرخ آزاد از ایران خریداری کرده، به قیمت ۶۰ درصد در داخل بفروشد؛ یعنی این ۴۰ درصدی که دولت به عنوان یارانه در نظر میگیرد را حزب الله باید از طریق این تجار پوشش دهد.  

تحلیلگر لبنانی ادامه داد: حزب الله در ابتدا اعلام کرد که این سوخت یا محموله را به دولت خواهد فروخت و دولت هنگامی که این سوخت را میخرد هزینه کامل را پرداخت نمی کند زیرا به صورت یارانه ای این هزینه را پرداخت خواهد کرد. بنابراین حزب الله اگر بخواهد در داخل به فروش برساند به قیمت یارانه ای نفت کوره یا مازوت را بفروشد

یاسر گفت: در ورای این موضوعات باید بگویم این تصمیم یک تصمیم سیاسی و راهبردی است که حزب الله از مدتها پیش در حال بررسی تمام جنبه ها و پیامدهای بوده و با مسئولین ایران مذاکره و گفت و گوهایی داشته است تا اینکه سید حسن نصرالله تصمیم خود را گرفت و اعلام کرد که تانکرهای حامل سوخت از ایران به سوی لبنان حرکت کرد.

کارشناس لبنانی اظهار کرد که یکی از ابتکارات ایران و حزب الله در این خصوص این بود که این تانکرها حامل بنزین نبود که دارای خطر باشد، بلکه نفت سنگین را به لبنان رساند که برای رآکتور های تولید برق و ژنراتورهای تولید برق در بیمارستانها، کارخانه ها و مراکزی که نان تولید می کنند مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: حزب الله هم اعلام کرد که این سوخت را برای مصارف و سازمانهای عمومی و در درجه اول به بیمارستانها برای راه اندازی ژنراتورهای برق و جلوگیری از قطعی برق که در ماههای اخیر مشکلاتی را در دستگاههای تولید اکسیژن به وجود آورده بود و بسیاری از موارد از جمله تولید نان در سطح شهر، با نرخ دولتی توزیع خواهد کرد. در حقیقت با این اقدام درصدد بود تا نشان دهد که هدف آن سود و تجارت نیست، بلکه عزت و کرامت مردم و حل مشکلات اقتصادی آنها در اولویت است.  

ترفندی که حزب الله به کار برد این بود که اولا با هماهنگی دولت و رئیس جمهور لبنان و حمایتهای آن، اعلام کرد که کشتی ایرانی جزئی از خاک لبنان است و همچنین، آمادگی خود را برای پاسخ دهی به هر گونه تعرضی به این کشتی اعلام نمود 

علی یاسر گفت: چالشی که حزب الله داشت این مسئله بود که نفت خریداری شده از ایران تحریم شده است و هیچ یک از سازمانهای دولتی از جمله بنادر صیدا، الزهرانی، طرابلس و بیروت از نظر قانونی قادر به پذیرش این تانکر نیستند؛ به دلیل اینکه به محض اینکه این محموله را بپذیرند، تحریم شده و از خدمت خارج می شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین، ترفندی که حزب الله به کار برد این بود که اولا با هماهنگی دولت و رئیس جمهور لبنان و حمایتهای آن، اعلام کرد که این کشتی جزئی از خاک لبنان است و همچنین، آمادگی خود را برای پاسخ دهی به هر گونه تعرضی به این کشتی اعلام نمود. این کشتی از کانال سوئز به سلامت عبور کرد و راهی جز رفتن به سوریه و تخلیه در بندر بانیاس که در نزدیکی مرز لبنان است، نداشت. بر همین اساس، با هماهنگی دولت لبنان، این محموله توسط تانکرهای ویژه به داخل خاک لبنان ارسال شد.  

این کارشناس گفت: این اقدام حزب الله، نقشه از پیش تعیین شده پیچیده ای که توسط امریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای عربی در حال طراحی بود را خنثی کرد. آنها برنامه ریزی کرده بودند که از طریق تحریم نفتی و بنزینی لبنان، مردم را بر علیه حزب الله بشورانند و حزب الله را مجبور به عقب نشینی نمایند.  همچنین این کشورها درصدد بودند تا حزب الله را عامل اصلی بحران داخلی لبنان جلوه داده و به عنوان یک مقصر اصلی که از تشکیل دولت و کمکهای بین المللی جلوگیری می کند، معرفی نمایند.

حزب الله با همکاری نخست وزیر منتخب نجیب میقاتی، رئیس جمهور و همچنین ایران با تشکیل دولتی قانونی در برابر خطر تجزیه و جنگ داخلی قرار گرفت و در نتیجه لازم بود که اقدامی سریع و انقلابی انجام دهد

تحلیلگر لبنانی ادامه داد: کشورهای دیگر از جمله فرانسه، عربستان و امارات نیز سازمانهای مردم نهادی را تشکیل داده بودند و پولهای هنگفتی برای آنها ارسال می کردند و آن سازمانها در میان شورشیان خود این پولها را توزیع میکردند. این «ان جی او»ها راهها را بر علیه حزب الله می بستند، بر علیه این گروه شعار می دادند و به مراکز حزب الله حمله میکردند. بنابراین، با وجود آنکه این مسائل موجب تجزیه جامعه لبنان شده بود، اما حزب الله با همکاری نخست وزیر منتخب نجیب میقاتی، رئیس جمهور و همچنین ایران با تشکیل دولتی قانونی در برابر خطر تجزیه و جنگ داخلی قرار گرفت و در نتیجه لازم بود که اقدامی سریع و انقلابی انجام دهد.

کارشناس مسائل لبنان تصریح کرد: البته دلیل و بهانه های کشورهایی نظیر فرانسه و کشورهای عربی از اینکه کمکهای خود مثلا به میزان ۳۰۰ میلیون دلار را به سازمانهای مردم نهاد ارائه کردند، عدم وجود دولتی قانونی در لبنان بود. بر همین اساس، سریعا این دولت توسط حزب الله شکل گرفت و برنامه کمکهای حمایتی تحت عنوان اعطای یارانه در زیر نظر صندوق بین المللی پول برای خانواده های کم درآمد ایجاد کردند تا در مقابل و به تدریج یارانه برخی از اقلام از جمله برق و سوخت را حذف کنند و در عوض وام هایی را برای مردم فراهم نمایند، زیرا یکی از شروط صندوق بین المللی پول برای اعطای هفت میلیارد دلار به لبنان حذف تدریجی این یارانه می باشد.

یاسر تصریح کرد: زمانی که این اقدام توسط سید حسن نصرالله در عموم مردم اعلام گردید، کشورهایی نظیر امریکا، امارات و عربستان به تکاپو افتادند و مشاهده کردند که واقعا کشتی حامل سوخت به سمت لبنان حرکت کرده و امکان دارد که تمامی نقشه های آن ها خنثی شود. بر همین اساس، آنها سریعا توسط سفیر امریکا در بیروت اعلام کردند که یک خط انتقال گاز یعنی یک خط قدیمی و فرسوده را قبلا از صحرای سینای مصر به اردن، سوریه و لبنان امتداد داشت را احیا خواهند کرد و گاز مصر را از طریق اردن به سوریه و سپس لبنان منتقل خواهند کرد.

وی گفت: آنها در حقیقت نمی خواستند که حزب الله به عنوان پیروز لبنان و نهادی که مشکلات مردم را حل کرده و یک پیروزی میدانی را کسب کرده، معرفی شود. بر همین اساس، سریعا به تکاپو افتادند. حتی در این میان، مصر و اردن از این اقدام سریع امریکا در احیای این خط لوله فرسوده و تجهیز نیروگاههای برق لبنان متعجب شدند. حتی به کاخ سفید رجوع کردند تا ببینند امریکا بودجه ای برای این کار در نظر گرفته که بعد متوجه شدند که یک تصمیم سیاسی در سطح بالا اتخاذ شده است.  

کارشناس لبنانی افزود: خود این تصمیم یک پیروزی راهبردی برای حزب الله است زیرا به هر حال مشکل برق لبنان به دست دشمن حل خواهد شد و از طرف دیگر امریکا حاضر شد که قانون تحریم همه جانبه سوریه که معروف به قانون قیصر است را زیر پا گذارد و اجازه دهد تا این خط لوله از جنوب غربی سوریه به طرف لبنان امتداد یابد.  

تحلیلگر لبنانی گفت: رئیس جمهور لبنان میشل عون و دولت لبنان از این اقدام حزب الله حمایت کرد و شور و نشاطی در میان مردم ایجاد شد؛ به خصوص زمانی که سید حسن نصرالله از رسیدن دومین و سومین تانکر از ایران در روزهای آتی خبر داد.  

پروژه انتقال سوخت از ایران که تانکرهای ایرانی با موفقیت و کمال اقتدار از تنگه هرمز،  دریای عمان و تنگه باب المندب در برابر راهزنان سومالیایی و چشمان عربستان و اسرائیل عبور کرد، یک پروژه اقتصادی نیست، بلکه یک طرح سیاسی به منظور شکستن تحریم های نفتی امریکا است

این کارشناس به مصرف سوخت در سه ماه اخیر اشاره کرد و گفت که این مصرف، معادل مصرف کل سال گذشته بوده است؛ یعنی دولت لبنان ۲۰۰ میلیون دلار یارانه بابت سوخت داده بود و این میزان برای یک سال  گرفته شده بود در حالی که یارانه سوخت تمام شد،  زیرا تمام این سوختها اعم از بنزین، گازوئیل، نفت سیاه و سنگین به سوریه قاچاق می شد و در سوریه به قیمت دو تا سه برابر فروخته می شد و سود هنگفتی عاید قاچاقچیان می شد.

حزب الله با این اقدام به مردم لبنان نشان داد که دشمن اصلی لبنانیها امریکا است که به تانکرهای ایرانی اجازه نداده تا در لبنان پهلو بگیرد و مشکلات مردم را حل نماید

وی اذعان نمود: بنابراین پروژه انتقال سوخت از ایران که تانکرهای ایرانی با موفقیت و کمال اقتدار از تنگه هرمز، دریای عمان و تنگه باب المندب در برابر راهزنان سومالیایی و چشمان عربستان و اسرائیل عبور کرد، یک پروژه اقتصادی نیست، بلکه یک طرح سیاسی به منظور شکستن تحریم های نفتی امریکا است. حتی حزب الله بعد از خروج نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان انتظار داشت که آنها استثنایی قائل شوند و مجوز عبور تانکرهای سوخت را صادر نمایند، زیرا حزب الله با این اقدام به مردم لبنان نشان داد که دشمن اصلی لبنانیها امریکا است که به تانکرهای ایرانی اجازه نداده تا در لبنان پهلو بگیرد و مشکلات مردم را حل نماید.  

علی یاسر گفت که با نگاهی به نقشه جغرافیایی مشاهده می کنیم که تا چه میزان مسیر عبور این تانکر غرورآفرین بوده چرا که از یک میدان مین کامل حرکت کرد و حزب الله توانست آن را سلامت به مقصد برساند. از همه مهمتر سکوت اسرائیل در این میان حائز اهمیت بود زیرا حزب الله تهدید کرده بود که اگر تعرضی صورت گیرد، آنها سکوهای نفتی میلیارد دلاری اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد.

رسیدن تانکرهای نفتی موجب استحکام روابط ایران و لبنان خواهد شد در حالی که لبنانیها متوجه شده اند که ایران در شرایط بحران و زمانی که هیچ یک از کشورها حاضر نبودند سوخت و بنزین به لبنان ارائه دهند، بدون هیچ پیش شرطی کشتی های مملو از گازوئیل و بنزین را روانه لبنان نمود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص این اقدام از سوی حزب الله و تاثیر آن بر روابط اقتصادی ایران و دولت جدید لبنان گفت: تشکیل این دولت با حمایت غیر مستقیم ایران صورت گرفت. در حقیقت، حزب الله در این میان میان نخست وزیر و رئیس جمهور لبنان میانجیگری کرد زیرا چینش وزرا بسیار پیچیده است.

این تحلیلگر گفت: البته رسیدن این کشتی ها موجب استحکام روابط ایران و لبنان خواهد شد در حالی که لبنانیها متوجه شده اند که ایران در شرایط بحران و زمانی که هیچ یک از کشورها حاضر نبودند سوخت و بنزین به لبنان ارائه دهند، بدون هیچ پیش شرطی کشتی های مملو از گازوئیل و بنزین را روانه لبنان نمود.  

«ام تی ان» (میقاتی تلکام نت ورک)  یک شرکت بین المللی است که مالکیت اصلی آن نجیب میقاتی است که طی قراردادی با ایران قرار شده بود که پشتیبانی و لجستیک یا تجهیزات را این شرکت در ایران انجام دهد

علی یاسر ضمن اشاره به این که ایران ثابت کرد که طرفدار و حامی مردم لبنان است، اظهار کرد: نخست وزیر جدید نجیب میقاتی طرفدار ایران است و با جمهوری اسلامی روابط خوبی دارد. پیش از آن هم چندین بار به ایران سفر کرده و روابط اقتصادی مناسبی با جمهوری اسلامی دارد.

وی گفت: جالب است بدانید که ایرانسل نیز متعلق به همین نخست وزیر است. «ام تی ان» (میقاتی تلکام نت ورک)  یک شرکت بین المللی است که مالکیت اصلی آن آقای نجیب میقاتی است که طی قراردادی با ایران قرار شده بود که پشتیبانی و لجستیک یا تجهیزات را این شرکت در ایران انجام دهد.  اما در ایران به اسم ایرانسل است و در ترکیه به اسم ترکسل و در عراق به نام عراقسل معروف است.

یاسر در پایان گفت: در تماس تلفنی امانوئل مکرون با آیت الله رئیسی و وزیر امور خارجه فرانسه با حسین امیرعبداللهیان، موضوع لبنان یکی از موضوعات مورد مناقشه بود و قرار شده بود تا دو کشور برای تشکیل دولت و حل مشکلات اقتصادی و سوختی همکاری نمایند. بر همین اساس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این حرکت ثمره هماهنگی میان ایران و فرانسه برای حل مشکل لبنان است.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      درود و سلام و صلوات بر روح پاک و مطهر شهدای مقاومت و مدافع حرم بالاخص شهید والامقام سردار سلیمانی