۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کناره‌گیری ۲۵۰ واحد صنفی نوشت‌افزار از ادامه فعالیت /۱۳۰ پروانه باطل شد
در مشهد مقدس؛

کناره‌گیری ۲۵۰ واحد صنفی نوشت‌افزار از ادامه فعالیت /۱۳۰ پروانه باطل شد

مشهد- عباسیان رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد گفت: به دلیل رکود دوساله در بازار نوشت‌افزار تاکنون ۲۵۰ واحد صنفی از ادامه فعالیت در این حرفه انصراف داده و شغل خود را تغییر دادند.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهددر گفت‌وگو با بازار اذعان کرد: متأسفانه در طی دو سال گذشته به دلیل رکود سنگین در بازار نه‌تنها ۲۵۰ واحد صنفی تعطیل‌شده است بلکه تعداد ۱۳۰ عضو این اتحادیه نسبت به ابطال جواز کسب خود اقدام کردند.

سید جواد عباسیان با شاره به اینکه فروش نوشت‌افزار در طی دو سال گذشته با کاهش شدید روبرو بوده است ادامه داد: به دلیل اینکه در اواخر سال ۸۸ فروش نوشت‌افزار به‌شدت کاهش داشت لذا واردکنندگان در سال ۹۹ بااحتیاط بیشتری نسبت به تأمین کالا اقدام کردند و محصولات کمتری را روانه بازار کردند.

وی بیان کرد: این موضوع در مورد تولیدکنندگان هم مصداق داشت زیرابه دلیل کاهش فروش و نبود مشتری بسیاری از آن‌ها دست از تولید کشیدند چون بر این باور بودند که جنس تولیدی بر روی دستشان خواهد ماند.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه آیا با این‌وجود مشکلی در تأمین و یا کمبودی در بازار ایجاد نمی‌شود نیز به ما گفت: با توجه به بلاتکلیفی بعضی واردکنندگان و تولیدکنندگان اگرچه تولید واردات کمتر از سال‌های دیگر بوده است اما در تأمین کالاهای داخلی مشکلی نداشته و با کمبودی مواجه نخواهیم بود اما در حوزه کالاهای وارداتی در صورت بازگشایی تمامی مدارس کشور و بازگشت به روال عادی سال‌های گذشته به‌طور حتم با کمبود مواجه خواهیم شد زیرا کالاهای وارداتی مشابه داخلی ندارد با کمبود مواجه می‌شوند.

سید عباسیان افزود: البته  کالاهای وارداتی غالباً با چون کمک‌آموزشی و فانتزی هستند زیاد بر بازار تأثیر نمی‌گذارند.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهدوی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته حدود هفتاد درصد وسایل نوشت‌افزار از طریق واردات تأمین می‌شد اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان ایرانی این مشکل حل شد و با توجه به حمایت از تولید داخلی و ورود ماشین‌آلات لذا در تولید بسیاری از اقلام مصرفی مانند پاک‌کن، مداد و یا خودکار به خودکفایی رسیدیم و در داخل مشکلی برای تأمین‌ اقلام موردنیاز  نیست.

وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال ما مبنی بر وضعیت فعلی بازار نیز گفت: تداوم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، فعالیت واحدهای صنفی فروش کتاب و نوشت‌افزار نیز به محاق رفته و به‌طور عملی هیچ دادوستدی ندارند.

عباسیان گفت: برخلاف گمان برخی که فعالیت در صنف فروش نوشت‌افزار را فاقد هزینه‌های سربار می‌دانند، این واحدها مانند دیگر صنوف ناگزیر به پرداخت مالیات، حق بیمه سهم کارفرما و هزینه مصرف آب، برق، تلفن و گاز هستند اما تعطیلی اجباری و توقف عملی فعالیت‌های آن‌ها مانع درآمدزایی و تأمین چنین هزینه‌های شده است.

وی یادآور شد: در طی یک سال و نیم گذشته کتاب فروشان بیش از همه در این صنف به دلیل فروش نرفتن کتاب متضرر شدند و از آن جا که هر سال سوالات دانش آموزان و کنکوری ها تغییر پیدا می کند لذا این کتاب ها از بین رفت و به ضایعات تبدیل شدند.

رئیس اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد توصیه کرد: در این حوزه به نظرم دولت می بایست به ناشران منابعی از کاغذ را با قیمت تعادلی اختصاص می داد تا گوشه ای از ضرر های آن ها جبران شود.

عباسیان متذکر شد: اگر اعتباری نیز برای کتاب فروشان درنظر گرفته می شد و یا با اجرای طرح های مختلف می توانستیم آن ها را یاری کنیم شاید جلوی برخی از ضرر ها و یا انصراف اصناف از ادامه کار گرفته می شد.

کد خبر: ۱۰۷٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha