۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
ریشمک در مسیر توسعه قرار خواهد گرفت؟؛ وابستگی سهم به برداشته شدن تحریم
بازار بررسی می‌کند؛

ریشمک در مسیر توسعه قرار خواهد گرفت؟؛ وابستگی سهم به برداشته شدن تحریم

وضعیت صورت مالی و گزارش ماهانه شرکت ریشمک نشان می‌دهد که این شرکت دچار زیان شده و نیاز به افزایش تقاضا و فروش بیشتر دارد، اما کاهش فروش نگران کننده نیست.

بازار؛ گروه بورس: شرکت تولید و صادرات ریشمک، بر اساس گزارش صورت مالی شش ماهه منتهی به پایان خرداد ماه که در سامانه کدال منتشر کرده، توانسته تنها حدود ۳ میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به همین دوره در سال گذشته ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در بخش دارایی‌ها، شرکت تولید و صادرات ریشمک، در پایان شش ماهه منتهی به خرداد ماه ۲۰۰ میلیارد تومان کل دارایی‌های آن بوده که نسبت به همین دوره ۴ درصد ریزش کرده است

ریشمک در بهای تمام شده خود حدود ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی کرده، بنابراین سود ناخالص این شرکت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شده که تنها ۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

بنابراین این شرکت برای هر ریال سود عملیاتی حدود ۰.۳۰ ریال بها پرداخته کرده یعنی نزدیک ۰.۷۰ ریال آن سود ناخالص هر ریال می‌باشد که از این میزان بخشی از آن صرف هزینه‌های اداری و عمومی می‌شود و بخشی هم جهت پرداخت مالیات هزینه می‌گردد.

این شرکت که در زمینه تولید محصولات گیاهی فعالیت می‌کند که ظرفیت تولید آن برای پودر شیرین بیان در شش ماهه ۵۳۳ هزار و ۲۴۲ کیلو گرم برآورد شده است که در شش ماهه منتهی به پایان خرداد ماه تنها ۱۷۳ هزار کیلو گرم تولید این محصول را داشته در حالی که در سال گذشته حدود ۴۵۵ هزار کیلو گرم تولیدات این محصول در شرکت بوده است.

این شرکت به دلیل داشتن هزینه‌های مثل، ۴ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان هزینه جذب نشده از تولید،  که دلیل آن را در صورت مالی کاهش تولید محصولات شرکت ناشی از کاهش فروش صادراتی عنوان کرده است. علاوه بر این هزینه‌ سنگین این شرکت دارای زیان نزدیک به ۵ میلیارد تومانی ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی عملیاتی بوده که دلیل آن تسعیر دارایی‌های ارزی عملیاتی از بابت مطالبات ارزی از شرکت لیکو گامز گلوبال اعلام کرده است.

با توجه به بالا بودن هزینه‌های این شرکت که بیشتر آن در بخش سایر هزینه‌ها در صورت مالی گنجانده شده، در ۶ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه دچار زیان خال ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی تومانی شده است در حالی که در سال گذشته مشابه همین دوره حدود ۳۲ میلیارد تومان سود خالص به دست آورده بود. بنابراین اطلاعات نباید انتظار سود سهام از این شرکت در طول این شش ماهه داشت و طبق آنچه در صورت مالی آن منتشر شده، هر سهم ۳۱۷ ریال زیان خالص داشته است.

ریشمک جزو معدود شرکت‌هایی است که محصولات خاص را در ایران تولید می‌کند و بازارهای صادراتی قابل توجهی دارد و رفع تحریم می تواند آن را سودده کند

در بخش دارایی‌های، شرکت تولید و صادرات ریشمک، در پایان شش ماهه منتهی به خرداد ماه ۲۰۰ میلیارد تومان کل دارایی‌های آن بوده که نسبت به همین دوره ۴ درصد ریزش کرده است، این در حالی است که در بخش بدهی‌ها این شرکت با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد رشد داشته است.

در این بین سود انباشته این شرکت با کاهش ۵۹ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۴۳ میلیارد تومان رسیده است.

با وجود به اعداد موجود در وضعیت صورت سود و زیان و همچنین صورت وضعیت مالی، نرخ بازده برای این شرکت در طول شش ماهه منتهی به پایان خرداد ماه منفی ۲۱ درصد است یعنی این شرکت نتوانسته از دارایی‌های خود جهت سودآوری استفاده کند.

با توجه به آنچه در صورت مالی این شرکت وجود دارد، آنچه باعث ایجاد زیان برای شرکت شده وضعیت فروش محصولات می‌باشد که یکی از دلایل آن را تحریم و کاهش میزان تقاضا به خاطر کرونا بوده است.

این شرکت جزو معدود شرکت‌های است که این محصولات را در ایران تولید می‌کند و بازارهای صادراتی قابل توجهی دارد. این شرکت بر اساس گزارش فعالیت ماهانه خود در تیر ماه توانسته پودر میلیارد شیرین بیان را با مبلغ ۴میلیارد ۳۰۰ میلیون تومان صادر کند، اما در مرداد ماه چندان موفق نبوده است. از ابتدای سال مالی تا آخرین روز مرداد ماه شرکت تولید و صادرات ریشمک، حدود  ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته است. با توجه به گزارشات فعالیت شرکت به نظر می‌رسد که  این شرکت به با کاهش شدید تولید و تقاضا مواجه شده است.

این شرکت در حال حاضر با نماد "ریشمک" در بازار دوم فرابورس، با میانگین حجم ماهانه ۱میلیون ۵۰۰ هزار واحد، حجم مبنای ۳۴۲ هزار واحد، نسبت پی به ای ۷۴.۸۳ و قیمت پایانی ۴۳.۷۷۵ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha