۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
تهدیدهای ارزی بر بازار سهام| نرخ بهره بانکی دومین نگرانی اصلی فعالان بورس
تحلیل هفتگی بورس؛

تهدیدهای ارزی بر بازار سهام| نرخ بهره بانکی دومین نگرانی اصلی فعالان بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سیاست دولت در کاهش نرخ ارز روی بازار سهام تأثیر می‌گذارد، مطرح کرد: روند تعادلی همچنان در بازار ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: این هفته بازار سرمایه متعادل‌تر از هفته‌های قبل پیش رفت و بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز که در هفته‌های قبل، رشد متناسب با شاخص کل داشتند، بیشتر تحت فشار عرضه بودند و سهم‌های کوچک و تک‌سهم‌ها اقبال بیشتری نسبت به آن‌ها داشتند. البته، این تغییر و تحولات ناشی از نوسان و بلاتکلیفی دلار بود که تا مرز ۲۶ هزار تومان هم پایین آمد. با این حال، دو شاخص اصلی بازار با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند.

ابهاماتی وجود دارد که نرخ بهره در حال افزایش است و یا برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره و فروش اوراق به میزان حدود ۲۷۰ همتی وجود دارد و یا خیر

شاخص کل که از هفته پیش تا آخرین روز معاملات، ۰.۳۵ درصد یعنی ۵ هزار و ۳۸۱ واحد رشد کرد و در یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۸ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل با معیار هم‌وزن اما نشان داد که اقبال بازار به سهم‌های کوچک تمایل دارد و این هفته با رشد ۲.۳ درصدی همراه بود و به ۴۶۶ هزار و ۹۸ واحدی رسید و شاخص فلزات اساسی هم با نوسانات بسیار، ۰.۱۳ درصد رشد داشت و رقم یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۶ واحد را نشان داد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت یک هفته اخیر بورس گفت: با توجه به صحبت‌هایی که در جلسات کارشناسی درباره تهدیدهایی از اعمال سیاست پولی یا تغییر نرخ می‌شود، کماکان ابهاماتی وجود دارد که نرخ بهره در حال افزایش است و یا برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره و فروش اوراق به میزان حدود ۲۷۰ همتی وجود دارد و یا خیر.

در حال حاضر با پدیده‌ای به نام گردش نقدینگی بین سهم‌ها روبه‌رو هستیم و بازار هر از گاهی روی سهم‌های کوچ و یا تک‌سهم‌ها حرکت می‌کند، اما پایدار نیست چون تناسب خاصی بین ارزش ذاتی و قیمت سهام مشاهده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه عامل اثرگذار دیگر بر بازار سرمایه، تغییر روند صعودی به نزولی نرخ ارز بود، تصریح کرد: سیاست‌های شدید دولت در برابر کاهش نرخ ارز طی ۱۰ روز گذشته به همراه عرضه سهام عدالت به صورت بلوکی و خرد گمانه‌هایی را تقویت می‌کند که در کنار مذاکرات هسته‌ای و مذاکرات با مسئولان سطح عالی عربستان در کشور عراق و دستیابی به منابع ارزی سمت و سوی نرخ ارز را به سمت پایین کاهش خواهد دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این تهدیدها در نوسانات روزانه بازار حتی در چند روز گذشته مشاهده شد و وضعیت بازار از مثبت به منفی و بالعکس تغییر کرد، اما شیب صعود همچنان با یک حاشیه بسیار ضعیف و کند در حال افزایش است و به نظر من، همین سایه حاکم است زیرا هنوز این ابهام‌ها در بازار وجود دارد و عرضه روز چهارشنبه و تغییر و تحولات در بازار باعث شد که بورس از روند صعودی شکل گرفته در مرداد فاصله بگیرد؛ به طوری که در شهریور کمتر از ۱.۵ درصد بازدهی برای شاخص ثبت شد.

آقابزرگی درباره روند معاملات هفته پیشرو گفت: روند معاملات این هفته به هفته آتی هم سرایت خواهد کرد زیرا تغییر خاص و یا چشم‌انداز تغییر جهتی در سه عامل تأثیرگذار در بازار دیده نمی‌شود و در هفته آینده هم نخواهیم دید بنابراین، بازار به همین صورت پیش خواهد رفت. امیدواریم به نحوی تصمیم‌ها در این بازار گرفته شود که خواسته سرمایه‌گذاران تأمین شود.

وی تأکید کرد: در مرداد ماه بر خلاف انتظار، دوره تحول و نوسان در آن دسته از سهم‌هایی که شاخص‌ساز بودند، سرمایه زیادی دارند و در صنایع خود حاکمیت دارند، مانند فولاد، پتروشیمی و کانی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشتند و در حال حاضر با پدیده‌ای به نام گردش نقدینگی بین سهم‌ها روبه‌رو هستیم و بازار هر از گاهی روی سهم‌های کوچ و یا تک‌سهم‌ها حرکت می‌کند، اما پایدار نیست چون تناسب خاصی بین ارزش ذاتی و قیمت سهام مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، از سیاست‌های موفق در امر سرمایه‌گذاری ابتدا نقدشوندگی بالا و بعد، درصد پوشش عایدات مستمر است. هرچند ممکن است این دو عامل بازدهی مطلوب نسبت به سایر شرکت‌ها و صنایع را در بر نداشته باشد، این سیاست سرمایه‌گذاری در بازار ارجحیت خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰۶٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha