۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
سایمون خندان با اتکا به هوش مصنوعی دوباره به ایستگاه فضایی می رود
«بازار» گزارش می دهد

سایمون خندان با اتکا به هوش مصنوعی دوباره به ایستگاه فضایی می رود

پس از موفقیت اولین پرچمدار ربات های شناور سایمون در ایستگاه فضایی، ناسا دومین عضو این خانواده را به ایستگاه فضایی ارسال کرد تا با هوش مصنوعی جدید فضانوردان را همراهی کند.

به گزارش بازار به نقل از «washingtonpost »، دومین نسل ربات هوشمند مجهز به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی روانه ایستگاه فضایی شد، دستیار جدید ۲ CIMON نام دارد و به منظور انجام آزمایش های علمی در آزمایشگاه در حال گردش ایستگاه فضایی ارسال شده است. این دستگاه رباتیک کروی در آزمایش انجام شده در فضا هم مهارت‌های "هوش مصنوعی" خود را نشان خواهد داد  و هم توانایی شناور شدن و معلق ماندن در "ایستگاه فضایی بین‌المللی"(ISS) را به نمایش می گذارد.

سایمون خندان با اتکا به هوش مصنوعی دوباره به ایستگاه فضایی می رود

سایمون که دارای برنامه ریزی بسیار گسترده ای است توسط شرکت‌های "آی. بی. ام"(IBM) و "ایرباس"(Airbus) ساخته شده و  به چندین دوربین مجهز می باشد  که در اطراف بخش کروی آن قرار گرفته ‌اند تا به جهت‌ گیری ربات کمک کنند. ۹  میکروفن هم در این ربات قرار دارد که سبب می‌شوند ربات دستورات صوتی را تشخیص دهد. ۱۲ چرخانه داخلی در ربات هم به سایمون اجازه می دهند که  به هر سمتی بچرخد تا ارتباط چشمی با فضانورد را حفظ کند.

از مهارت‌های هوش مصنوعی سایمون ۲  می‌توان به تشخیص و شناخت فضانوردان و ارائه دستور العمل‌های مختلف اشاره کرد. این ربات به شکل یک توپ بوده و وزن آن به پنج کیلو گرم می‌رسد و از توانایی و قابلیت فهم موسیقی برخودار است که با دامنه لغات هزار کلمه ای به یک نابغه خندان رباتیک تبدیل شده است. البته تصور نکنید این پایان ماجرای سایمون است،   بلکه این رباتیک هوشمند قادر به انجام امور پیچیده تر از جمله تعمیرات، کد نویسی و همچنین انجام آزمایش مختلف  با مواد شیمایی نیز می باشد که  آغاز یک راه موفقیت‌ آمیز در اکتشافات فضایی را به ارمغان خواهد آورد.

سایمون خندان با اتکا به هوش مصنوعی دوباره به ایستگاه فضایی می رود

این ربات شناور قادر است در کارهای ساده‌تری مانند عکس گرفتن یا ضبط نمونه‌های صوتی در طول آزمایشات هم استفاده شود اما ویژگی‌هایی از جمله داشتن رایانه قوی‌تر، میکروفن بهتر، کنترل پرواز بهتر و سیستم مکالمه‌ای مطلوب‌ وی را به یک پدیده مستقل تبدیل کرده ست که می‌تواند صحبت‌ها را تشخیص دهد و در صورت نیاز نیز از خود بازخورد نشان دهد. اما جالب ترین بخش سایمون دو این است که اگر فضانوردان دسترسی به گوگل نداشته باشند، می‌توانند در مورد برخی موضوعاتی فنی که ذهن آن‌ها را درگیر کرده است، از سایمون ۲ کمک بگیرند.

سال گذشته، مدل قبلی سایمون به ایستگاه فضایی بین‌ المللی ارسال شد ولی نسخه جدید آن با پیشرفت‌هایی در هوش مصنوعی رو به رو شده که سبب می‌شود این ربات از نظر احساسی هوشمندتر باشد. شرکت سازنده IBM گفته که هدف آنها از تولید این ربات، خلق یک همراه واقعی برای فضانوردان است زیرا رابطه میان سایمون و فضانوردان از اهمیت زیادی برخوردار است و با استفاده از ربات می‌توان از حال فضانورد باخبر شد که وی ناراحت، شاد و یا عصبانی است.

سایمون خندان با اتکا به هوش مصنوعی دوباره به ایستگاه فضایی می رود

ناگفته نماند، چندی پیش مرکز فضایی جانسون ناسا تصویری از "کایلا بارون"(Kayla Barron) فضانورد ناسا منتشر کرد و گفت وی به عنوان یکی از اعضای ماموریت کرو-۳ اسپیس ایکس ناسا انتخاب شده است؛ ناسا نیز اخیرا رسماً کایلا بارون را به عنوان چهارمین و آخرین عضو مأموریت کرو-۳ اسپیس ایکس که قرار است طی آن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) فرستاده شوند، معرفی کرد.

کد خبر: ۱۰۶٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha