۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
دولت، بانک‌ها را به اجرای «قانون بانکداری بدون ربا» ملزم کند
رئیس کل اسبق بانک‌مرکزی:

دولت، بانک‌ها را به اجرای «قانون بانکداری بدون ربا» ملزم کند

مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: بانکها بدون توجه به میزان سودی که از مشتریان خود به دست می آورند، برای جذب سپرده سود های بالاتر و بالاتر از آنچه که خودشان به دست می آورند سود می دهند.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل نقدینگی در شرایط رفع تحریم ها آسانتر است گفت: البته این مشکل در شرایط تحریمی نیز قابل مدیریت است زیرا ما در سالهایی که تحریم هم نبودیم اما رشد نقدینگی و تورم بسیار بالایی را تجربه کردیم.

وی بر این باور است که کاهش تورمِ ناشی از افزایش نقدینگی و نزدیک تر شدن شد نقدینگی به رشد تولید ناخالص ملی یک کلید اصلی دارد و آن هم اینکه دولت و مجلس و بانک مرکزی محل پرداخت تسهیلات و اعتبارات به هر کسی اعم از مردم و دولت و خود بانکها را از سپرده ها مشخص کنند.

رئیس اسبق بانک مرکزی، تقدم سپرده بر تسهیلات را به عنوان نسخه شفابخش کنترل نقدینگی مطرح کرد و گفت: اگر دولت سختی این کار را دولت قبول و به بانک مرکزی دیکته کند که هیچ وامی را ندهد مگر اینکه سپرده گذاری برای آن وجود داشته باشد نقدینگی هم کنترل خواهد شد.

مظاهری در رادیو گفت وگو متذکر شد: البته دولت با مجوز مجلس می تواند برای چند امر بسیار ضروری و حیاتی که به سرنوشت مملکت بستگی دارد از بانک مرکزی وام بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر سود سپرده گذاری تاثیری بر رشد نقدینگی دارد یا خیر گفت: قطعاً پاسخ مثبت است؛ طبق قانون بانکداری بدون ربا، وقتی بانک تسهیلاتی می دهد باید بخشی از سود فعالیت اقتصادی و تولیدی تسهیلات گیرنده را به عنوان حق الوکاله بردارد و مابقی را به سپرده گذاران بدهد که اگر این کار انجام شود هیچ مشکلی نیست.

رئیس اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: مشکل اینجاست که بانکها بدون توجه به میزان سودی که از مشتریان خود به دست می آورند، برای جذب سپرده سود های بالاتر و بالاتر از آنچه که خودشان به دست می آورند سود می دهند.

مظاهری با تأکید بر اینکه دولت باید دستور اجرای قانون بانکداری بدون ربا را صادر کند گفت: بانکها باید موظف باشند طبق قانون بانکداری بدون ربا از سودی که از محل عقود اسلامی به دست می آورند حق الوکاله خود را بردارند و اینجاست که یک رقابت سالمی هم بین بانکها برای جذب سپرده گذاران ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha