۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
بورس هم نوشداروی سیمان نشد| وعده بهبود وضعیت در مهر ماه
گزارش بازار از کرمان؛

بورس هم نوشداروی سیمان نشد| وعده بهبود وضعیت در مهر ماه

کرمان- عرضه سیمان در بورس و از طرف دیگر مراجعه مردم به مراکز توزیع برای دریافت سیمان، موجب بروز مشکلاتی در کرمان شده است اما مسئولان وعده می دهند که وضعیت سیمان طی مهر ماه بهتر خواهد شد.

بازار؛ گروه استان ها؛  یکی از مسائلی که چند صباحی است، دامن گیر مردم کرمان شده است و در کوچه و بازار شاهد گله مندی آنها هستیم، قیمت و نحوه توزیع سیمان است، این درحالی است که کرمان دارای سه کارخانه تولید سیمان است و براساس میزان تولید سیمان، نباید کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد.

مسئولان اما ورود سیمان به بورس را اقدامی مفید می دانند و معتقدند این کار باعث شفافیت وضعیت سیمان می شود؛ آنها وعده می دهند که با ورود سیمان به بورس وضعیت تا مهر ماه بهتر می شود.

حکایت عجیب کمبود سیمان در کرمان با وجود فعالیت ۳ کارخانه 
احسان یکی از شهروندان کرمانی در خصوص وضعیت سیمان به خبرنگار بازار گفت: کرمان دارای سه کارخانه است چرا باید وضعیت سیمان اینگونه باشد؟! بنده از ساعت ۵:۳۰ صبح در صف سیمان ایستاده ام و الان که ساعت ۸ صبح است، نوبت بنده نشده است! این وضعیت نزدیک ۴ ماه است که به وجود آمده است.

رضا یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات سیمان گفت: باید از ساعت ۳ صبح در محل توزیع سیمان حضور پیدا کرده و نام نویسی کنیم تا ۳ یا ۴ ساعت بعد نوبت ما شود؛ چرا باید اینجوری باشد؟

وی اظهار داشت: طبق گفته مسئولان مربوطه ظاهرا سیمان دچار کمبود شده، این در حالیست که سیمان در بازار آزاد موجود است اما قیمت آن دو برابر نرخ دولتی است و قیمت هر پاکت دولتی سیمان ۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان است.

این فرد متقاضی دریافت سیمان با اشاره به دیگر مشکلات توزیع سیمان ادامه داد: وضعیت مراکز توزیع سیمان هم متفاوت است مثلا در یک زمان یکی از مرکز سیمان دارد و یکی دیگر مراکز توزیع ندارد.

مهران یکی دیگر از افرادی که برای دریافت سیمان به یکی از مراکز مراجعه کرده بود، در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: بنده برای دریافت سیمان مراجعه کردم اما مسئول مرکز گفت، سیمان تمام شده است. از روزی که سیمان وارد بورس شده، قیمت ها متفاوت شده است و هر روز هم که مراجعه می کنیم، سیمان موجود نیست.

چند سال پیش که ساختمان سازی بیشتر بود و افراد ساختمان های چند طبقه می ساختند، یک کارخانه جوابگوی نیاز همه بود اما الان که سه کارخانه داریم، کمبود سیمان داریم، خیلی عجیب است

وی با بیان این مطلب که ظاهرا مصالح فروش ها باید در بورس فعالیت کنند که این موضوع هم، مشکل ساز شده است چرا که اکثر آنها کد بورسی ندارند، اضافه کرد: چند سال پیش که ساختمان سازی بیشتر بود و افراد ساختمان های چند طبقه می ساختند، یک کارخانه جوابگوی نیاز همه بود اما الان که سه کارخانه داریم، کمبود سیمان داریم، خیلی عجیب است!

علی یکی دیگر از شهروندان کرمانی هم ضمن گلایه مندی از وضعیت سیمان، بیان داشت: در شرایط فعلی مردم نمی دانند به چه شکل سیمان مورد نیاز خود را تهیه کنند و مراکز توزیع، سلیقه ای عمل می کنند از یک طرف اعلام می کنند باید اسم نویسی کنید و به شما اطلاع می دهیم که چه زمانی مراجعه کنید از طرف دیگر می گویند که باید در صف بایستید.

وی با اشاره به اینکه انتظار ما این است که نظارت سازمان صمت در این مراکز بیشتر شود، عنوان کرد: برخی افراد در این مراکز سیمان خرید می کنند و در بازار آزاد به قیمت بیشتری می فروشند لذا وضعیت آشفته است و وضعیت توزیع آن بسیار بد است.

 گاز و برق متهمان اصلی کمبود سیمان
معاون بازرسی سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در استان کرمان سه کارخانه تولید سیمان کرمان، ممتازان و ماهان داریم که روزانه حدود ۸ هزار تن سیمان تولید می کنند.

محسن یزدان پناه بیان داشت: محدودیت هایی در بحث انرژی برای این کارخانه ها حادث شد. از سال گذشته در فصل زمستان قطعی گاز اتفاق افتاد و تا سال جدید هم ادامه پیدا کرد، در نهایت پایان اردیبهشت ماه بحث گاز حل شد.

معاون بازرسی سازمان صمت استان کرمان با اشاره به اینکه در ادامه تولیدات سه کارخانه سیمان به تولید انبوه رسید، ابراز داشت: متاسفانه از اواسط تیرماه شاهد قطعی های برق بودیم، که موجب کاهش تولید کارخانه های سیمان کاهش شد.

بورس هم مرهم سیمان نشد
وی با بیان این مطلب که یکی دیگر از مشکلات کمبود سیمان، عرضه آن در بورس است، اظهار داشت: در این زمینه با توجه به تصمیمات گرفته شده در سطح کشور، کارخانه های سیمان باید محصولات خود را در بورس عرضه کنند و تمام پروژه های سیمان بر ملی و استانی موظفند که نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند در نتیجه کارگزاری ها با حجم انبوهی برای صدور کد بورس مواجه شدند.

بحث ثبت سیمان در بورس موجب شفافیت عرضه سیمان شده است از طرف دیگر افرادی که به صورت سنتی اقدام به دریافت سیمان می کنند، با مشکل مواجه شده اند و سازمان صمت در این زمینه نیز به دنبال حل مشکل است

یزدان پناه با اشاره به اینکه مدت زمان دریافت کد بورسی طولانی تر شده و حتی به ۲۵ روز رسیده است، تصریح کرد: بحث ثبت سیمان در بورس موجب شفافیت عرضه سیمان شده است از طرف دیگر افرادی که به صورت سنتی اقدام به دریافت سیمان می کنند، با مشکل مواجه شده اند و سازمان صمت در این زمینه نیز به دنبال حل مشکل است.

وی اضافه کرد: سازمان صمت کارخانه های سیمان را مجاب کرده است که از اول شهریور ماه تا اول مهر در این زمینه به صورت پلکانی عمل کرده و به گونه ای برنامه ریزی کنند که درصدی از سیمان خود را به صورت مستقیم عرضه کنند و نهایتا از اول مهر همه عوامل و افراد باید کد بورسی برای دریافت سیمان داشته باشند.

معاون بازرسی سازمان صمت استان کرمان با اشاره به اینکه همه افرادی که موظف به فروش سیمان به مردم هستند، باید به قیمت قبل که برنامه ریزی شده است در اختیار مردم قرار بدهند که قیمت آن ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان است، اظهار داشت: چنانچه تخلفی اتفاق بیافتند، سازمان صمت ضمن برخورد با عوامل فروش مردمی با افراد واسطه نیز برخورد لازم می شود.

وی با بیان این مطلب که واسطه ها در تمام سطوح  وجود دارد و نظارت در این زمینه کار دشواری است، افزود: با توجه به اینکه سیمان در بورس عرضه می شود و افراد مختلفی سیمان کرمان را خرید می کنند، ممکن است سیمان به استان های دیگر حمل شود و قبلا که بحث بورس مطرح نبود، ظرفیت تولید و توزیع بالا بود اما این میزان کمتر شده است.

یزدان پناه در خصوص موضوع ایستادن مردم در صف توزیع سیمان گفت: افرادی که در مراکز سیمان اسم نویسی می کنند، اما مراکز توزیع به دلیل کمبود سیمان، مجبورند براساس لیست، سیمان دریافتی را بین مردم توزیع کنند و مردم هم دچار مشکل شده اند؛ امیدواریم این موضوع از طریق بورس حل شود.

وی با بیان این مطلب که برای افرادی که درخواست تعداد کم سیمان مثلا ۵ یا ۱۰کیسه سیمان را دارند، نیاز به ثبت نام در بورس نیست، افزود: افرادی باید در بورس ثبت نام کنند که دارای پروژه های مردمی یا ساختمانی هستند.

وضعیت سیمان تا مهر بهتر می شود
معاون بازرسی سازمان صمت استان کرمان با اشاره به اینکه قیمت سیمان در بورس به صورت هفتگی مشخص می شود، اظهار داشت: زیر ۲ درصد سیمان کارخانه ها بر اساس تعهداتی که از قبل داشته اند، صادر می شود از طرف دیگر از ۲۳ شهریور تمامی کارخانه ها ملزم هستند که تولیدات سیمان خود را در بورس عرضه کنند و سازمان صمت فقط می تواند بر افرادی نظارت داشته باشند که باید سیمان را به دست مردم برسانند اما نمی رسانند.

وی با بیان این مطلب که ما در خواست داریم مردم در صورت مشاهده هر تخلفی آن را به به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند تا پیگیری شود، افزود: تا اواسط مهر ان شالله انتظار داریم وضعیت سیمان بهتر شود و مردم راحت تر بتوانند سیمان را توزیع کنند.

یزدان پناه ادامه داد: همیش هر طرحی  در ابتدا آغاز آن، مشکلاتی دارد اما در ادامه مسائل کمتر می شود و ان شالله دغدغه های مردم نیز در این زمینه کاهش پیدا می کند.

هرچند که عرضه سیمان در بورس مزایای خوبی دارد و می تواند شفافیت بیشتری در این زمینه ایجاد کند اما شرایط فعلی با توجه به بررسی وضعیت بازار سیمان و نارضایتی و نگرانی مردم در این زمینه، نشان می دهد که مشکلات هنوز حل نشده است. انتظار می رود که مسئولان مربوطه در بحث توزیع مراکز سیمان و واسطه ها نظارت بیشتری داشته باشند و  در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha