۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
«پارسیان» تنها بندر صددرصد ساخت ایران| ۳ اسکله پهلو گیری کشتی تا پایان سال بهره برداری می شود
مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان در گفتگو با بازار:

«پارسیان» تنها بندر صددرصد ساخت ایران| ۳ اسکله پهلو گیری کشتی تا پایان سال بهره برداری می شود

علامه مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان گفت:طراحی این بندر با ۱۹ پست اسکله توسط جوانان ایرانی و خود شرکت های داخلی تامین مالی شده و همچنین توسط شرکت های ایرانی ساخته می شود یعنی تنها بندر صددرصد ایرانی است.

ظرفیت های بالای منطقه ویژه پارسیان در کرانه خلیج فارس جذابیت های اغوا کننده ای برای سرمایه گذاران دارد که به تازگی رونق قابل توجهی داشته است. از این رو با مدیر عامل این منطقه ویژه گفتگویی انجام داده و از وی پرسیدیم:

*منطقه ویژه در واقع باید بار انداز صادرات و واردات داشته باشد ، بندر و طرح توسعه اش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، چقدر سرمایه گذاری می شود؟
طراحی بندر پارسیان با ۱۹ پست اسکله توسط جوانان ایرانی و خود شرکت های داخلی تامین مالی شده و همچنین توسط شرکت های ایرانی ساخته می شود یعنی تنها بندر صددرصد ایرانی است. از آن ۱۹ پست ۴ پست اسکله با مبلغی حدود ۱۸۰ میلیون یورو در حال ساخت است و یکی از اسکله ها راه‌اندازی شده است.

بارانداز، ساختمان مرجع و همه‌ آن ملزوماتی که باید برای این ۴ اسکله باشد، در قراردادی دیده شده و قرارگاه خاتم الانبیا هم در حال انجام کار است. ما هم واقعا از روند کار رضایت داریم. کار خوبی در جنوب توسط قرارگاه صورت گرفته و انصافا یکی از پروژه های خوب کشور در شرایطی است که کشور تحت سخت ترین تحریم ها بود. ما در همین پروژه دیدیم که اعتماد به جوانان و شرکت های داخلی به واقع راه گشا است.

منطقه ویژه پارسیان یکی از آن پروژه هایی است که با اعتماد به شرکت های داخلی و هلدینگ های بزرگ توانسته است در حوزه بندر حرفی برای گفتن داشته باشد و امیدواریم تا پایان سال بقیه اسکله ها هم به بهره برداری برسند، فکر می کنم اسکله شماره ۷ نهایتا تا آبان آماده‌ افتتاح شود و اسکله شماره ۸ و ۳ که هر کدام پیشرفت فیزیکی قابل قبولی هم دارند، تا پایان سال وارد مدار کار شده و بتوانیم کشتی را پهلو بدهیم.

*یک مکانی که قرار است بندرگاه شود مانند شهید رجایی علاوه بر اینکه خود اسکله باید ساخته شود، راه های مواصلاتی به این اسکله را هم باید مهیا کرد آیا چنین کاری برای بندر پارسیان انجام شده است؟
یکی از کارهایی که در این ۷ الی ۸ ماه انجام شد، موضوع همین جاده های مواصلاتی بود که پیمانکارش مشغول شده است، ما با یک باند ارتباط داریم باند دومش شروع به کار کرده  که انشاالله یک جاده ایمن از سایت شمالی مان به سایت جنوبی مان داشته باشیم.

بودجه ای به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تماما برای زیر ساخت های منطقه ویژه هست که بندر جزئی از این منطقه ویژه است و در آن راه هایش دیده شده و پیمانکارهایش گرفته شده و در حال انجام کار هستند، همچنین ما همزمان با بهره‌برداری از اسکله و همزمان با شروع پروژه های سرمایه گذاری، زیر ساخت آنرا هم شروع کرده ایم و مطمئنا در کنار این پروژه ها زیر ساخت هایمان هم به موقع به اتمام خواهد رسید.

*اسامی پتروشیمی هایی که در منطقه ویژه پارسیان مستقر هستند عنوان کرده و اینکه در چه مرحله ای از کار به سر می برند در واقع چقدر پیشرفت کرده اند و چشم اندازتان برای اینکه اینها شروع به کار فعالیت گسترده کنند، چیست؟
مجوز ۴ پتروشیمی در منطقه ویژه صادر شده است، پتروشیمی سروش انرژی که متعلق به بانک پاسارگاد است و عملات اجرایی اش را آغاز شده، پتروشیمی مپنا، لرچ و مهتاب پارسیان ( هلدینگ پترو فرهنگ) که متعلق به بازنشستگی آموزش و پرورش است. مجوز اینها صادر شده و زمین هایشان هم واگذار شده است و عملیات اجرایی شان را شروع کرده اند.

پتروشیمی سروش انرژی از همه جلوتر است که فکر کنم عملیات خاک برداری اش رو به اتمام است. بقیه در مرحله آماده‌سازی و گرفتن پیمانکار برای تصحیح زمین و غیره هستند ولی تا پایان سال کارهایشان شروع می شود. متقاضیان دیگری هم داریم، طرح های کوچکتر که در حال صدور موافقت اصولی اش از طرف MPC هستیم و داریم زمین هایشان را واگذار می کنیم اینها هم انشاالله تا پایان سال قطعی می شود و به پتروشیمی های آنجا خواهد پیوست.

*کمبود کنونی یک سری از مصالح مانند فولاد، سیمان و غیره روی پروژه هایتان و به نتیجه رساندن آنها تاثیری نمی گذارد؟
ما در آن منطقه کمبودی نداریم زیرا در آن منطقه همه چیز داریم، کارخانه سیمان هم در بندر خمیر هم در لامرد و کنگان هست. موضوع فولاد هم که باز هم ما فولاد هرمزگان را کنارمان داریم خداروشکر کمبودی به لحاظ مصالح در منطقه جنوب وجود ندارد.

الان از ۴ مجوزی که صادر شده هر ۴ پروژه کار را آغاز کرده اند، البته پتروشیمی یک مقدماتی دارد سروش انرژی از همه جلوتر است و عملیات اجرایی اش هم  آغاز شده پیمان کارش هم مستقر شده و درحال کار هستند، مپنا هم تازه پیمانکار تجهیز کارگاهش را گرفته و ما داریم به محل کارگاه برق رسانی می کنیم،به محل کارگاه لرچ هم برق می رسانیم. پترو فرهنگ هم دارند مقدمات کارشان را آماده می کنند، و هیچ مشکلی در روند اجرایی ندارند. انشاالله به زودی شاهد پیشرفت فیزیکی کار باشیم.

این شرکت ها خصوصی هستند یا دولتی هم دارند؟
فقط لرچ خصوصی است، صنایع لوازم خانگی لرچ اصفهان بقیه نه سروش انرژی برای بانک پاسارگاد، مپنا هم برای شرکت مپنا که می شود گفت خصولتی _ دولتی تقریبا است.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha