۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
اقتصاد دنیا با نرخ یک درصد منقبض می شود
به گزارش گلدمن ساکس در سال ۲۰۲۰

اقتصاد دنیا با نرخ یک درصد منقبض می شود

بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا موضوع اصلی مورد بحث در محافل اقتصادی است . گلدمن ساکس پیش بینی کرده است در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۱ درصد منقبض می شود و اقتصاد امریکا در فصل دوم سال جاری با نرخ ۲۴ درصد منقبض خواهد شد.نرخ انقباض اقتصادی امریکا ۲.۵ برابر نرخ انقباض اقتصادی این کشور بعد از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

مونا مشهدی رجبی؛ خبرگزاری بازار- بازار پیش بینی نرخ رشد اقتصادی کشورها و رشد تولید ناخالص داخلی  دنیا در این روزها داغ است. هر زمان که اطلاعات تازه ای در مورد شیوع ویروس کرونا و سیاستهای کشورهای جهان برای حمایت از اقتصاد داخلی ارایه می شود، پیش بینی  تازه ای در مورد نرخ رشد اقتصادی  سال جاری ارایه می شود.بررسی این گزارشها  تایید کننده این مساله است که سال ۲۰۲۰ سال سختی برای اقتصاد دنیا خواهد بود به خصوص که توقف بسیاری از پروازهای خطوط هوایی بزرگ دنیا از قبیل خط هوایی امارات و قطر، تعطیلی  رستوران های مک دونالد در بریتانیا بعد از تعطیلی در چین و شمار دیگری از کشورهای درگیر بحران، تعطیلی کارخانه های خودروسازی و سازندگان تجهیزات صنعتی  و در نهایت قرنطینه بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا  خود  هزینه های زیادی را به اقتصاد دنیا تحمیل کرده است.

موسسه گلدمن ساکس اخیرا پیش بینی تازه ای در مورد رشد اقتصادی دنیا در سال جاری ارایه داد. طبق این گزارش در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا با نرخ یک شدرصد منقبض می شود که پایین ترین نرخ رشد اقتصادی دنیا و بالاترین نرخ انقباض در جهان از سال ۲۰۰۸ تا کنون است.

البته اخیرا گزارشهای جدیدی ارایه شده است مبنی بر اینکه دامنه این بحران بسیار وسیع است و ما را سالها درگیر خواهد کرد. این درگیری به دلیل تداوم شیوع ویروس در سالهای بعد نخواهد بود بلکه به دلیل تبعات اقتصادی ناشی از این شیوع ویروس در دنیا است.تبعاتی که نه یک سال و دو سال بلکه برای سالهای زیادی مهمان مردم و اقتصاد جهان است.

پیش بینی بانک امریکا

  این پیش بینی در شرایطی ارایه شد که  بانک امریکا در هفته قبل از افت ۱۲ درصدی نرخ رشد اقتصادی امریکا در فصل اول سال ۲۰۲۰ میلادی در نتیجه شیوع ویروس کرونا در این کشور خبر داد. بانک امریکا در این گزارش اعلام کرد: «ایالتهایی که امروز درگیر این ویروس هستند، مرکز اصلی فعالیتهای اقتصادی در امریکا هستند. نیویورک و واشنگتن و کالیفرنیا از نقطه نظرهای مختلف عامل اصلی حرکت اقتصاد امریکا محسوب می شوند و به همین دلیل است که بحران در این ایالتها می تواند به معنای بحران در کل اقتصاد امریکا باشد.»

رویترز در گزارش خود به سیاستهای حمایتی دولتها از مردم و کسب و کارهای بحران زده اشاره کرد و نوشت:« امریکا، آلمان و بریتانیا طرح های تازه ای را برای حمایت از اقتصاد پیشنهاد کرده اند. به عنوان مثال امریکا پرداخت سه هزار دلار به هر خانوار امریکایی و تزریق کمک مالی به کسب و کارهای کوچک برای ادامه فعالیت خود بعد از پایان این بحران و در نهایت تزریق بالغ بر ۳۵۰ میلیارد یورو توسط دولت آلمان به اقتصاد از جمله این طرح های حمایتی است. این هزینه های سنگین دولتی در کنار تعطیلی کسب و کارها و کاهش فعالیتهای اقتصادی ، محدودیتهای زیادی برای اقتصاد جهان ایجاد می کند. »

بانک امریکا در  گزارش اخیر خود به تاثیر بحران در چین و اروپا روی اقتصاد امریکا اشاره کرد و افزود:« اقتصاد امروز  دنیا در هم تنیده و پیجیده است. درگیر شدن چین در این بحران و افت نرخ رشد اقتصادی این کشور، اقتصاد امریکا را نیز درگیر خواهد کرد. از طرف دیگر چون امریکا و چین بزرگترین اقتصادهای دنیا هستند، کاهش نرخ رشد اقتصادی این دو کشور می تواند زمینه را برای افت نرخ رشد اقتصادی دنیا فراهم کند. »

 این رسانه به ضرورت حمایت دولتها از اقتصاد داخلی بعد از پایان بحران کرونا اشاره کرد و نوشت:« تصور این است که در سال جاری و سال آینده ، دولتها حمایتی از اقتصادهای دیگر انجام ندهند زیرا کل هزینه برای حمایت از کسب و کارهای داخلی و اقتصاد داخلی خواهد بود. این سیاست برای اقتصادهای بزرگ دنیا مانند اروپای غربی و امریکا و چین بسیار مناسب است ولی برخی از کشورهای فقیر در نتیجه اجرای این سیاست  در سال جاری با چالش زیادی روبرو می شوند زیرا نه خود منابع مالی لازم برای حمایت از اقتصاد را دارند و نه می توانند از کمکهای خارجی استفاده کنند.»

پیش بینی گلدمن ساکس

گلدمن ساکس نه تنها پیش بینی کرده است اقتصاد دنیا در سال جاری با نرخ ۱ درصد منقبض می شود، بلکه برآوردی در مورد رشد اقتصادی کشورهای صنعتی در سال جاری هم ارایه داد. طبق این گزارش در فصل دوم سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی اقتصادهای توسعه یافته و صنعتی دنیا به شدت منقبض می شود.این نرخ انقباض برای فصل اول امسال برابر با ۱۰ درصد و برای فصل دوم برابر با ۱۶ درصد پیش بینی شده است در حالیکه نرخ انقباض اقتصادی امریکا در فصل دوم سال جاری برابر با ۲۴ درصد و در فصل سوم- البته در صورت پایان دوره همه گیری این ویروس در کشور- برابر با ۱۸ درصد خواهد بود. لازم به ذکر است که استیون مانچین وزیر خزانه داری امریکا در مصاحبه ای با فاکس نیوز تاکید کرده است که قرنطینه و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها برای جلوگیری از شیوع کرونا در ایالتهای واشنگتن و کالیفرنیا و نیویورک برای ۱۰ تا ۱۲ هفته ادامه خواهد یافت که این به معنای تداوم این بحران تا انتهای فصل دوم امسال است.

در صورت تحقق این پیش بینی، اقتصاد امریکا با  نرخ ۲.۵ برابری نسبت به نرخ انقباض این کشور بعد از جنگ جهانی دوم منقبض خواهد شد و جهان هم در وضعیتی کم و بیش مشابه قرار خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha