۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۱
توسعه تعاونی‌ها حلقه مفقوده برای رونق اقتصادی ایلام
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه تعاونی‌ها حلقه مفقوده برای رونق اقتصادی ایلام

ایلام- ظرفیت‌های بزرگی در استان ایلام برای ایجاد تعاونی در بخش‌های مختلف وجود دارد ولی متاسفانه از این ظرفیت‌ها برای رونق اقتصادی در این استان استفاده نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعاون به زبان ساده یعنی همکاری و کاری را به صورت دسته جمعی انجام دادن است، در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی تعاون را برای رسیدن به رفاه و عدالت اجتماعی و توسعه کشور به مردم پیشنهاد می‌کند.

یکی از کارشناسان حوزه تعاون در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از اصلی ترین وظایف اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی حمایت از شرکت‌های تعاونی، نظارت، بررسی مسائل و مشکلات تعاونی‌ها و نیز کمک به جذب تسهیلات برای راه اندازی تعاونی‌ها در سطح شهر و روستاها است.

محمد عبدالی بیان کرد: با توجه به اینکه ۲۵ درصد اقتصاد کشور باید در اختیار بخش تعاون باشد، متاسفانه سهم پایینی از این مقدار تاکنون محقق شده است.

لزوم حمایت از تعاونی‌های استان ایلام
وی افزود: باید موانع بر سر راه تعاونی‌هایی که غیرفعال هستند، برداشته شود تا دوباره به چرخه تولید برگردند، با اختصاص تسهیلات که بیشتر برای سرمایه در گردش است می‌توان منابعی به آنها تزریق شود که دوباره احیا شوند.

عبدالی اظهار کرد: یک سری شرکت‌های تعاونی کارهای خدماتی انجام می‌دهند، یعنی افرادی با تخصص‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و کار اجتماعی و جمعی را انجام می‌دهند که بعد از کسب مجوزهای قانونی می‌توانند فعالیت کنند.

توسعه تعاونی‌ها حلقه مفقوده برای رونق اقتصادی ایلام

وی عنوان کرد: حمایتی که اداره تعاون می‌تواند از تعاونی‌ها داشته باشد، شامل اختصاص تسهیلات، تسریع در اخذ مجوز قانونی و ساماندهی است، اداره تعاون به عنوان یک دستگاه متولی می‌تواند در بحث حمایت از مشاغل پشتیبان آنها باشد.

۲ هزار و ۵۳ تعاونی در ایلام فعال هستند
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ایلام پیشینه‌ای تاریخی در حوزه کشاورزی دارد، بر همین اساس بخش عمده تعاونی‌های استان کشاورزی هستند.

طاهر پیری افزود: از سه هزار و ۳۰۰ تعاونی در استان در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار و ۵۳ تعاونی فعال هستند که در حدود ۳۳ درصد آنها تعاونی‌های کشاورزی هستند.

بخشی از تسهیلات ارائه شده به تعاونی‌های استان به صورت کمک‌های بلاعوض بوده که از طریق وزارتخانه فقط به تعاونی‌هایی که در بحث کرونا خدمات ارائه می‌کردند، انجام شده است

وی تصریح کرد: ۲۷ درصد کل تعاونی‌های استان ایلام یعنی حدود ۹۱۲ تعاونی در بخش خدمات فعال هستند، در سایر بخش‌ها نیز مثل صنعت، صنایع دستی و سایر بخش‌های استان نیز تعاون در آنها فعالیت دارند.

پیری بیان کرد: بیش از ۱۳۰ واحد مرغداری گوشتی در استان فقط در بخش تعاونی حضور دارند که بخش عمده‌ای از گوشت مرغ استان را تولید می‌کنند.

ارائه تسهیلات به تعاونی‌های استان ایلام
وی با اشاره به خدمات ارائه شده توسط تعاونی‌های استان در بحران کرونا بیان داشت: یک سری تعاونی‌های استان که در حوزه پوشاک بیشتر فعالیت داشتند، این تعاونی‌ها در بحران کرونا اقدام به تولید ماسک کردند و ماسک استان را تامین کردند.

همچنین طی دو سال گذشته برای حفظ اشتغال پایدار روستایی، تسهیلاتی به تعاونی‌های مناطق روستایی با نرخ بهره ۷ تا ۹ درصد پرداخت شده است

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام عنوان کرد: بخشی از تسهیلات ارائه شده به تعاونی‌های استان به صورت کمک‌های بلاعوض بوده که از طریق وزارتخانه فقط به تعاونی‌هایی که در بحث کرونا خدمات ارائه می‌کردند، انجام شده است.

توسعه تعاونی‌ها حلقه مفقوده برای رونق اقتصادی ایلام

پیری افزود: بخشی دیگر از تسهیلات نیز بابت رکورد اقتصادی ناشی از کرونا به تعاونی‌های استان پرداخت شد تا روند تولید را فعال نگه دارند، استان ایلام در توزیع تسهیلات کرونایی در کل کشور رتبه اول را دریافت کرده است.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: همچنین طی دو سال گذشته برای حفظ اشتغال پایدار روستایی، تسهیلاتی به تعاونی‌های مناطق روستایی با نرخ بهره ۷ تا ۹ درصد پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: استان ایلام به عنوان سومین استان در کشور در بحث توزیع این تسهیلات شناخته شده است.

۷ درصد اقتصاد استان در اختیار تعاونی‌ها است
پیری با اشاره به عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در تعاونی‌ها، افزود: تعاونی یک کار جمعی با دنبال کردن یک هدف مشخص و با تخصص‌ها و سلایق مختلف است و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

با توجه به اینکه استان ایلام دارای فرصت‌ها و پتانسیل‌های زیادی از جمله نفت و گاز، کشاورزی، مرز مهران است باید از این ظرفیت برای تشکیل تعاونی استفاده کرد

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام اضافه کرد: هم اکنون مسئله‌ای که مانع توسعه تعاونی در استان شده این است که بر اساس آمار فقط هفت درصد اقتصاد استان در اختیار تعاونی‌ها است.

توسعه تعاونی‌ها حلقه مفقوده برای رونق اقتصادی ایلام

وی ادامه داد: مهمترین اصل در تعاون همدلی است، یعنی باید منافع عمومی بر نفع شخصی را ترجیح داده شود و هدف اعضای تعاونی توسعه فعالیت‌های اقتصادی باشد.

پیری افزود: متاسفانه هم اکنون بخش عمده‌ای از مردم به این موضوع اعتماد وجود ندارد که در کنار هم یک فعالیت اقتصادی انجام دهند، در حالی که اساس و کار جمعی بر همین اصل است.

وی با اشاره به موانع بر سر راه کارآفرینی در استان بیان داشت: با توجه به اینکه استان ایلام دارای فرصت‌ها و پتانسیل‌های زیادی از جمله نفت و گاز، کشاورزی، مرز مهران است باید از این ظرفیت برای تشکیل تعاونی استفاده کرد.

وی ادامه داد: تشکیل تعاونی‌ها مختلف در این زمینه‌ها باعث می‌شود بسیاری از جوانان استان صاحب شغل شوند.

با توجه به معضل بیکاری و کمبود سرمایه گذاری های کلان در استان، نیاز است با توسعه تعاونی و فرهنگ کار جمعی برای افزایش اشتغال و رونق تولید در استان بیشتر استفاده شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha