۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
پیشروی بورس با روند نوسانی| روی آوردن بازار به سمت سهام کوچک
تحلیل روزانه بورس؛

پیشروی بورس با روند نوسانی| روی آوردن بازار به سمت سهام کوچک

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر ادامه روند نوسانی بورس، مطرح کرد: این روزها سهام کوچک بیشتر خریدار دارد.

بازار؛ گروه بورس: امروز، قیمت دلار در بازار آزاد با رشدی اندک همراه بود، ولی همچنان در کانال ۲۷ هزار تومان و مرز ۲۶ هزار تومان در حال نوسان است. با این حال، شاخص کل بازار بورس تهران دوباره سقوط کرد. این شاخص ۱۵ هزار و ۳۹۸ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۸۵ واحد رسید. کارشناسان بازار سرمایه هم با پیش‌بینی این وضعیت بازار عقیده دارند که در حال حاضر، در حالت تعادل کار خود را ادامه می‌دهد.

در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌راستا با نماگر اصلی بورس حرکت کرد و تا پایان معاملات، ۴ هزار و ۲۵۵ واحد پایین‌تر آمد تا در نقطه ۴۶۵ هزار و ۳۵۲ واحدی به کار خود پایان دهد. شاخص فلزات اساسی اما امروز متعادل‌تر پیش رفت و در لحظه بسته شدن معاملات، با افت ۳۱۱ واحدی رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۲۵ واحد را ثبت کرد. به نظر می‌رسد که امروز فشار عرضه‌ها بیشتر از تقاضا در بازار بود.

در سهام شاخص‌ساز و به طور خاص، گروه‌های دلاری بازار، با توجه به انتظارات کاهشی (هرچند اندک)، کماکان استقبال پایداری توسط معامله‌گران صورت نمی‌گیرد

در مجموع، نمادهای «برکت»، «ولکار»، «شستا»، «ومدیر»، «سپید»، «ثبهساز» و «غکورش» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند. نماد «میدکو» بیشتری تقاضا و اثر مثبت را در بازار داشت و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «کچاد»، «پارسان»، «وغدیر» و «فارس» بیشترین اثر منفی را روی شاخص کل گذاشتند. گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و فلزات اساسی برترین‌های صنعت بودند.

در معاملات روز جاری، عرضه و تقاضا در قسمت فولادی بازار متعادل بود، اما «میدکو» با رشد خوب خود توانست بازیابی خوبی برای شاخص فلزات اساسی داشته باشند. نمادهای فولادی اکثر امروز صف فروش داشتند و فولادی‌های بزرگ یعنی «فولاد»، «کویر» و «فخوز» قرمزپوش بودند. «کچاد» هم امروز جزو نمادهای متضرر بازار بود. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» نزدیک به ۵ درصد منفی خورد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند کلی معاملات بورس اظهار کرد: همانگونه که پیش‌بینی شده بود، بازار کماکان با روند نوسانی پیش می‌رود و امروز هم یکی از همان روزها بود که نوسان در بازار مشهود بود. علاوه بر این با توجه به قیمت عرضه اولیه روز چهارشنبه، بسیاری از سهامداران در تلاش هستند تا نقدینگی برای این عرضه تهیه کنند.

انتظار می‌رود استقبال بازار کماکان به سمت گروه‌های کوچک و تورمی باشد که از آن جمله می‌توان به گروه‌های دارویی، غذایی و زراعت اشاره نمود

وی در ادامه تصریح کرد: در سهام شاخص‌ساز و به طور خاص، گروه‌های دلاری بازار، با توجه به انتظارات کاهشی (هرچند اندک)، کماکان استقبال پایداری توسط معامله‌گران صورت نمی‌گیرد. گروه پالایشی البته با حمایت‌های دولتی وضعیت نسبی با ثبات‌تری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: همچنین، انتظار می‌رود استقبال بازار کماکان به سمت گروه‌های کوچک و تورمی باشد که از آن جمله می‌توان به گروه‌های دارویی، غذایی و زراعت اشاره نمود. همچنین بازی بزرگان پس از شکست مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد شروع خواهد شد.

عقیلی با اشاره به اینکه شاخص کل بورس در حال حاضر به نقطه مقاومتی خود رسیده است، گفت: اصلاح در آن دور از انتظار نبوده است. به طور کلی تا پایان این ماه رشد خاصی در بازار نداریم و گروه‌هایی که به نظر می‌رسد روند بهتری را در این روند اصلاحی دشته باشند سهم‌های کامودیتی محور و پتروشیمی‌ها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معمولا در روزهای قبل از عرضه اولیه، برای فراهم کردن نقدینگی مورد نیاز برای خرید عرضه جدید، بازار با فشار فروش مواجه می‌شده است، اما به واسطه ریزش شاخص کل بورس در سال گذشته و خروج بسیاری از حقیقی‌ها از بازار، فشار فروشی مثل گذشته را در بازار تجربه نخواهیم کرد.

کد خبر: ۱۰۶٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha