۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
۲۴ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی قابل رصد نیست
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

۲۴ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی قابل رصد نیست

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در بخش سرپایی ۹ هزار میلیارد تومان و در بخش بستری بین ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی، کاری برای منوط سازی انجام نشده و غیر قابل رصد است.

به گزارش بازار، دهقانی نیا خاطر نشان کرد: تا زمانی که کنترل اصالت دارو بر اساس تی تک در حوزه بستری، سرپایی و داروخانه به صورت کامل پوشش داده نشود، اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: سیاست گذاری در حوزه دارو با معاونت درمان است و پیگیری استقرار سیستم که زیرساخت آن مهیا شده هم با معاونت تخصصی درمان است، اما چرا معاونت درمان برای بیماری‌های نادر که دغدغه این معاونت بوده از سامانه استفاده می‌کند، ولی برای موضوع دیگر که ابلاغیه و قوانین بالادستی از سال ۹۲ تاکنون دارد نتوانسته است انجام دهد که به نظرم اگر در دوره قبل اراده می‌کردند که این کار انجام می‌شد.

دهقانی نیا گفت: ۳۴ هزار میلیارد تومان مصرف این داروها بر اساس آمار منتشر شده در سال ۹۹ می‌باشد و در حوزه سرپایی برای ۵۵۰ قلم داروی ژنریک نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داریم که این قابل رصد است و ۹ هزار میلیارد تومان برای هزار قلم دارویی که هنوز مشمول نشده است کاملاً غیر قابل رصد است و در حوزه بستری بین ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان که کاری برای منوط سازی آن انجام نشده هم غیر قابل رصد است؛ در حوزه بستری، چون بیمه‌ها پای کار نیامدند در عمل کاری انجام نشده است.

وی افزود: در مجموع ۲۴ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی غیر قابل رصد است.

وی ادامه داد: در حوزه بیمه و در بخش بستری فقط اعلام شده، ولی عملیاتی نشده است بر اساس بند «ز» و «ک» قانون برنامه و بودجه که سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است بیمه‌ها دو تاریخ در مهر ماه و انتهای آذر ماه فرصت دارند تا منوط سازی را عملیاتی کنند؛ اگر منوط سازی عملیاتی نشود طبق حکم قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ تصرف در وجوه اموال دولتی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ما انتظار داریم که در انتهای آذرماه منوط سازی بیمه محقق شود.

وی افزود: در موضوع نسخه الکترونیک هم ردپای تضاد منافع دیده می‌شود که اتصال جریان کالا به مدیریت تقاضا ضروری است.

دهقانی نیا ادامه داد: از ابتدای امسال تا انتهای تیر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای داروی رمدسیور هزینه شده است؛ فقط در مرداد ماه به اندازه ۴ ماه به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و مدیریت تقاضا وجود ندارد.
 

کد خبر: ۱۰۶٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha