۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
اکسپو ۲۰۲۰؛ فرصتی برای معرفی توانمندی‌های استارتاپی ایران

اکسپو ۲۰۲۰؛ فرصتی برای معرفی توانمندی‌های استارتاپی ایران

عضو ستاد اکسپو اتاق ایران معتقد است نزدیک بودن محل برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ به ایران یک فرصت بی‌بدیل به ویژه برای معرفی ظرفیت‌های استارتاپی کشور است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اکسپو ۲۰۲۰ دبی که به دلیل همه‌گیری کرونا قرار است با یک سال تاخیر، از تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شود. این رویداد به عنوان المپیک ملل، فرصتی است برای ایران که با توجه به مسافت نزدیک، توانمندی‌های خود را به صورت گسترده‌تر به نمایندگان سایر کشورها معرفی کند.

عضو ستاد اکسپو اتاق ایران در این رابطه گفت: فعالان اقتصادی باید از این موقعیت بهره کافی را ببرند، بنابراین در اتاق ایران ستادی تشکیل شده و به دنبال برنامه‌ریزی مناسب به منظور اعزام هیات‌های تجاری منظم، کارآمد از حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی است.

نیما بصیری تصریح کرد: ریاست ستاد اکسپو اتاق ایران را فرشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات به عهده دارد و در این ستاد مهم‌ترین نکته‌ای که دنبال می‌کنیم معرفی کالاها و محصولاتی است که قابلیت صادرات داشته باشند. اکسپو بهترین فرصت برای ارائه داشته‌ها و توانمندی‌هاست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، دور ماندن از روند تجارت جهانی طی سال‌های گذشته را آسیبی جدی برای اقتصاد ایران دانست و یادآور شد: چون مدت‌ها درهای کشور را به روی دنیا بسسته‌ایم برای همین از ورود به بازارهای جهانی و رقابت با سایر شرکت‌ها، هراس داریم. حتی برخی از شرکت‌ها الفبای کار در بازارهای خارجی را نمی‌دانند و متاسفانه این یک نقص بزرگ برای اقتصاد و تجارت ایران محسوب می‌شود.  

و این فعال اقتصادی با نگاهی به تم اکسپوی ۲۰۲۰ که «پیوند اذهان و خلق آینده» است، گفت: نگاه اکسپو ۲۰۲۰ به آینده است. بدین ترتیب ما هم باید برنامه‌های خود را برای آینده معرفی کنیم. شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تجاری ایرانی چه چیزی برای عرضه در آینده دارند؟ نگاه و رویکرد آنها برای آینده چیست؟ این‌ها مواردی هستند که باید در این اکسپو پاسخ داده شوند. به نظر می‌رسد باید ظرفیت‌های استارتاپی خود را بیش از هر بخش دیگری عرضه کنیم.

بصیری در ادامه تمرکز بر نشست‌های رودررو با هیات‌های تجاری سایر کشورها، آشنایی با دستاوردهای آنها و در مقابل معرفی ظرفیت‌های خود را نکته‌ای دانست که به جد از سوی بخش خصوصی مورد توجه است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به رویکرد برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی درباره اکسپو انتقاد کرد و تمرکز صرف آنها بر منافع خود و سهم‌خواهی‌هایی که اتفاق می‌افتد را بیانگر بی‌توجهی آنها نسبت به اهمیت رشد و توسعه اقتصادی و تجاری کشور دانست.

او ادامه داد: متاسفانه از زمانی که موضوع برنامه‌ریزی برای اکسپو آغاز شد، با تغییر مداوم وزرای صنعت، معدن و تجارت مواجه بودیم. همین تغییرات موجب شد امکان برنامه‌ریزی موثر و منظم فراهم نشود. کار از زمان آقای نعمت‌زاده شروع شد و امروز که با حضور وزیر جدید دیگر زمانی برای هماهنگی‌ها نداریم.

این فعال اقتصادی با بیان این مطلب که با حضور رئیس فعلی هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌ها کار با روند خوبی دنبال می‌شود و شاهد سرعت بخشیدن به امور هستیم، تاکید کرد: اگر می‌توانستیم همین روند را از همان ابتدای کار داشته باشیم و در انتخاب نوع محصولاتی که قرار است در اکسپو عرضه شود، سلایق و افکار شخصی را دخالت ندهیم، می‌توانستیم بهره بیشتری از این اکسپو ببریم.

بصیری خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز از نظر زمانی عقب هستیم و هنوز در برنامه‌ریزی‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم. با این حال اتاق ایران در تلاش است به همت همه معاونت‌ها و بخش‌های خود و با همراهی و تلاش‌های اتاق مشترک ایران و امارات در مورد اعزام هیات‌های تجاری توانمند و کارآ از این فرصت بهترین استفاده را ببرد.

کد خبر: ۱۰۶٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha