۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
در ۲۰۲۰ ایران خرید برنج وارداتی خود را ۴۰ درصد کاهش داد
نام ایران بین ۵ وارد کننده اول جهانی برنج

در ۲۰۲۰ ایران خرید برنج وارداتی خود را ۴۰ درصد کاهش داد

در حالی که ارزش بازار برنج وارداتی در ۲۰۲۰ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده کشور ایران در شرایطی که حجم واردات خود را نسبت به ۲۰۱۹ حدود ۴۰ درصد کاهش داد در جایگاه چهارم وارد کنندگان دنیا قرار گرفت.

بازار؛ گروه کشاورزی: برنج به عنوان یکی از محصولات اساسی غذایی در دنیا محسوب می شود که در شرایط آب و هوایی خاصی پرورش می یابد و لذا کشت آن در همه کشورها میسر نیست. به این ترتیب بسیاری از کشورهای موردنیاز در کنار کشت این محصول بخشی از نیازهای خود را نیز از کشورهایی که تولید بسیار بالایی دارند مثل «هند، تایلند و پاکستان» تامین می کنند.

بر اساس گزارشات منتشر شده جهانی، در حالی که  ارزش کل واردات برنج از همه کشورهای خریدار از سال ۲۰۱۶  تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۳ درصد افزایش یافته است و از ۲۰.۳ میلیارد دلار به حدود ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر گزارشات منتشر شده نشان می دهد که ارزش واردات جهانی برنج در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نیز به میزان ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

چین، عربستان، ایالات متحده، ایران و فیلیپین ۵ وارد کننده اول برنج در جهان بوده اند و در مجموع یک چهارم از تقاضای جهانی برنج وارداتی را به خود اختصاص داده اند

ارزش واردات برنج توسط کشورهای آسیایی در ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بوده است
گزارشات جهانی منتشر شده همچنین نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشورهای «چین، عربستان، ایالات متحده، ایران و فیلیپین» ۵ وارد کننده اول برنج در جهان بوده اند و در مجموع، این ۵ خریدار بین المللی برنج تقریباً یک چهارم (۲۳.۶ درصد) از تقاضای جهانی برنج وارداتی را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر این داده ها بیانگر این است که کشورهای آسیایی بالاترین ارزش برنج وارداتی را در طول سال ۲۰۲۰ رقم زده اند. به طوری که با خرید ۱۰.۸ میلیارد دلار برنج به عبارتی  ۴۳.۲ درصد از کل  برنج وارداتی در جهان را مصرف کرده اند.

داده ها همچنین نشان می دهد که  در جایگاه دوم وارد کنندگان آفریقایی با ۲۳.۱ درصد قرار دارند. همچنین ۱۵.۵ درصد از واردات برنج در سراسر جهان به خریداران در اروپا تحویل داده شد.

چین، عربستان، ایالات متحده آمریکا، ایران و فیلیپین؛ پنج وارد کننده بزرگ برنج در ۲۰۲۰
گزارشات همچنین حاکی از این است که کشور چین به عنوان بزرگترین وارد کننده برنج جهان در ۲۰۲۰ وارداتی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار رقم زده است و ۵.۸ درصد ارزش وارداتی این محصول را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور عربستان، دومین وارد کننده برنج در دنیا، با وارداتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار سهمی به میزان ۵.۶ درصد در بازار وارداتی برنج داشته است.

گزارشات منتشر شده همچنین نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا در بازار برنج وارداتی جهان در ۲۰۲۰ سهمی به میزان ۵.۱ درصد داشته است و به میزان ۱.۳ میلیارد دلار واردات را به ثبت رسانده است.

داده های منتشر شده حاکی از این است که کشور ایران نیز با انجام وارداتی به میزان ۸۸۱ میلیون دلار سهمی ۳.۵ درصدی در این بازار داشته و جایگاه چهارم وارد کنندگان عمده برنج را به خود اختصاص داده است. گفتنی است کشور ایران عمدتا واردات خود را از پاکستان رقم می زند.

این گزارشات همچنین نشان می دهد که فیلیپین نیز در جایگاه پنجمین وارد کننده بزرگ برنج در مدت نامبرده وارداتی به ارزش ۸۶۲ میلیون دلار داشته است و سهمی حدود ۳.۵ درصد از بازار وارداتی برنج را به خود اختصاص داده است.

کشورهای «عراق، بنین، بریتانیا، مالزی، فرانسه، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، ژاپن، آلمان و کانادا» نیز در جایگاه ششم تا پانزدهم دنیا قرار گرفته اند. به این ترتیب این ۱۵ کشور برتر ۴۶ درصد از کل برنج وارداتی را در سال ۲۰۲۰ خریداری کردند.

در ۲۰۲۰ کشور ایران خرید برنج وارداتی خود را ۴۰ درصد کاهش داده است

در ۲۰۲۰ مالزی ۳۰ درصد خرید برنج وارداتی خود را افزایش داد، ایران ۴۰ درصد کاهش داد
گفتنی است در بین ۱۵ کشور فوق، سریع ترین بازارهای برنج از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ کشور مالزی با ۳۰.۲ درصد افزایش، آفریقای جنوبی با ۲۱.۵ درصد افزایش آلمان با ۱۸.۸ درصد افزایش، ایالات متحده با ۱۸.۲ درصد افزایش، انگلستان با ۱۶.۸ درصد و چین با ۱۶.۴ درصد افزایش بوده اند.

از طرف دیگر در مدت نامبرده کشور ایران خرید برنج وارداتی خود را ۴۰ درصد کاهش داده است. پس از آن نیز عراق به میزان ۲۵.۲ درصد، فیلیپین ۱۴.۶ درصد و عربستان سعودی ۰.۸ درصد خرید برنج وارداتی خود را کاهش داده اند.

کد خبر: ۱۰۶٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha