۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
شرایط کنونی نظام بانکداری مانع بخش تولید است
عضو کمیسیون عمران مجلس:

شرایط کنونی نظام بانکداری مانع بخش تولید است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی نظام بانکداری کشور یکی از بدترین و مشکل ترین موانع تولید کشور محسوب می شود. بانک های ما به بنگاه های فرصت طلبی تبدیل شده اند که عملا به جای حمایت به رقیبی بزرگ برای بخش تولید تبدیل شده اند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدکمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به نام گذاری سال جدید به نام سال جهش تولید، گفت: نام گذاری سال جدید تحت عنوان سال جهش تولید، اقدامی هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری و مبتنی بر واقعیات کنونی کشور است، در شرایط کنونی کشور ما به لحاظ ذخایر ارزی و نیروی انسانی در وضعیت خوبی قرار دارد و می توان در این وضعیت نسبت به گسترش تولید اقدام کرد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ایران ۵ برابر یا ۷ برابر نسبت به سرانه دیگر کشورها، ثروت دارد و این مسئله خود ظرفیت بسیار بزرگی را برای تقویت بخش تولید ایجاد می کند.

وی گفت: در سال های اخیر بخش تولید کشور در چندین بخش و موضوع ضربه خورده است، یکی از این مسائل، موضوع استانداردهای بین المللی در زمینه محیط و کسب و کار است، متأسفانه در کشور به این مسئله به خوبی توجه نشده است.

شهریاری افزود: متأسفانه نظام مالیاتی، نظام بیمه ای، نظام گمرکی و نظام بانکی کشور یا فاسد بوده و یا ناکارآمد هستند، در شرایط کنونی نظام بانکداری کشور یکی از بدترین و مشکل ترین موانع تولید کشور محسوب می شود. در شرایط کنونی یک واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات باید حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از میزان دریافت وام را صرف سود تسهیلات، کارمزد، کارشناس، محضر و اوراق کند، در شرایط کنونی شاهدیم که بانک های مرکزی اتحادیه اروپا نرخ بهره تسهیلات را برای حمایت از تولید نزدیک به صفر رسانده اند، ما هم باید از این الگو استفاده کنیم. به نظر من بانک های ما به بنگاه های فرصت طلبی تبدیل شده اند که عملا به جای حمایت به رقیبی بزرگ برای بخش تولید تبدیل شده اند.

وی گفت: یکی از مشکلات تولید در کشور، بروکراسی اداری، مقررات زیاد،   فساد اداری و ضعف مدیریتی است که باید این موارد اصلاح شوند، به نظر من مجلس شورای اسلامی باید نسبت به اصلاح قوانین بانکی، بیمه ای و مالیاتی اقدام کند. در شرایط کنونی تولید کشور به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و رویکرد دولت برای افزایش اخذ مالیاتی تحت فشار قرار دارد که این مسئله باید تغییر کند.

کد خبر: ۱۰٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha