۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
گیاهان دارویی نوشداروی اقتصاد بیمار چهارمحال و بختیاری| جای خالی صنایع تبدیلی
بازار گزارش می‌دهد؛

گیاهان دارویی نوشداروی اقتصاد بیمار چهارمحال و بختیاری| جای خالی صنایع تبدیلی

شهرکرد- کشت و فرآوری گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های زمینه ساز رونق اقتصادی در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و این در حالی است که این مهم به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی کشور در ارتفاعات زاگرس است که یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح کشور به شمار می رود.

شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری معتدل کوهستانی است و از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی این استان از جمله نوع خاک، بارش‌ قابل توجه، دمای هوا و مکان جغرافیایی ارتفاعات، شرایطی را پدید آورده‌اند که این استان به عنوان یکی از مهم‌ترین رویش‌گاه‌های گیاهان دارویی در کشور شناخته می‌شود.

بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۴۰۰ گونه گیاه دارویی هستند.

گیاهان دارویی در دنیا به یکی از مهمترین منابع درآمدی در برخی کشور ها به شمار می رود و سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه انجام شده است. در برخی استان های کشور از جمله اصفهان نیز در زمینه گیاهان دارویی تلاش های قابل توجهی صورت گرفته است.

 در استان چهارمحال و بختیاری هنوز به صورت جدی به این ظرفیت توجه نشده و این پتانسیل هنوز در روند بهبود شرایط اقتصادی استان نقش مهمی ایفا نکرده است.

گیاهان دارویی نوشداروی اقتصاد بیمار چهارمحال و بختیاری| جای خالی صنایع تبدیلی

 در حال حاضر کشت برخی گونه های گیاهی در شهرستان های مختلف استان در حال انجام است اما بخش فرآوری و صنایع تبدیلی هنوز جایگاهی در این استان ندارد.

کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری  از ۵ سال گذشته آغاز شده است
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین مناطق رویش گیاهان دارویی در سطح کشور به شمار می رود، ادامه داد: شرایط آب و هوایی مناسب، بارش برف و باران مطلوب و خاک حاصلخیز زمینه را برای رویش انواع گونه های دارویی در این استان فراهم کرده است.

فرامرز مردانی تاکید کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی از مهمترین اهداف سازمان منابع طبیعی در این استان به شمار می رود.

وی افزود: کشت گیاهان دارویی در استان حدود پنج سال است که آغاز شده و این ظرفیت نقش مهمی در افزایش درآمد جوامع محلی در استان داشته است.

وی با بیان اینکه مناطق مختلفی از استان در عرصه های منابع طبیعی با همکاری روستائیان به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است، بیان کرد: دو هزار هکتار گیاه دارویی از جمله کلوس، باریجه، آنغوزه، آویشن و موسیر در مناطق مختلف استان کشت شده است.

خشکسالی و کم آبی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال تشدید می شود و  و برای حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی باید در مسیر توسعه کشت گیاهان دارویی حرکت کنیم

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص روند توسعه کشت گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: خشکسالی و کم آبی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال تشدید می شود و  و برای حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی باید در مسیر توسعه کشت گیاهان دارویی حرکت کنیم.

ابراهیم شیرانی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان یک هزار و ۶۰۰ هکتار است، اظهار داشت: از این میزان ۶۰۰ هکتار به کشت گل‌محمدی، ۳۵۰ هکتار به موسیر، ۲۳۰ هکتار به زعفران و مابقی به کشت دیگر گیاهان دارویی اختصاص دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان برداشت انواع مختلف گیاهان دارویی در این استان بیان کرد: سالانه حدود ۷۵۰ تن گل محمدی از مزارع استان برداشت می شود.

وی همچنین میانگین محصول موسیر در هر هکتار را به طور تقریبی شش تا هفت تن اعلام کرد و گفت: سالانه حدود دو هزار تن موسیر در این استان تولید می شود.

وی بیان کرد:  زعفران یکی از مهمترین گونه های گیاه دارویی است که در استان مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت زعفران اختصاص دارد که سالانه از هر یک هکتار حدود پنج کیلوگرم زعفران برداشت می شود.

وی تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در این استان یک ظرفیت بسیار ارزشمند است که جذب سرمایه گذاران در این بخش ضروری است.

تکمیل چرخه تولید موجب شکوفا شدن اقتصاد در یک استان می شود و کشت گیاهان دارویی باید در کنار توسعه صنایع تبدیلی انجام شود تا ارزش افزوده و رونق اقتصادی آن مشاهده شود

کارشناس ارشد صنایع غذایی در گفت و گو با خبرنگار بازار در زمینه توسعه گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: گیاهان دارویی یک ظرفیت بسیار ارزشمند است که می تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی در چهارمحال و بختیاری شود.

هادی خلیلی بیان کرد: تکمیل چرخه تولید موجب شکوفا شدن اقتصاد در یک استان می شود و کشت گیاهان دارویی باید در کنار توسعه صنایع تبدیلی انجام شود تا ارزش افزوده و رونق اقتصادی آن مشاهده شود.

این محقق ادامه داد: هم اکنون بخش قابل توجهی از محصولات گیاهان دارویی استان از جمله گل محمدی و زعفران به صورت خام از استان خارج می شود و در مناطق دیگر کشور فرآوری می شوند.

گیاهان دارویی نوشداروی اقتصاد بیمار چهارمحال و بختیاری| جای خالی صنایع تبدیلی

وی گفت: جذب سرمایه گذاران و اختصاص مشوق های سرمایه گذاری به آنها برای توسعه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در این استان باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد توسعه بخش گیاهان دارویی در این استان باشیم.

توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری زمینه ساز کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی است و باید از تمام ظرفیت ها برای ارتقای این بخش بهره گرفت.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha