۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
مساحت زمین های نواحی صنعتی زنجان کم است/ مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی
گزارش خبری؛

مساحت زمین های نواحی صنعتی زنجان کم است/ مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی

زنجان- کل مساحت استان زنجان دو میلیون و ۲۰۰ هکتار است اما زمین در اختیار شهرک صنعتی استان تنها یک هزار و ۶۴۱ هکتار معادل هفت صدم درصد است.

بازار: گروه استانها: توجه به توسعه اقتصادی جامعه بسیار مهم است و تحقق این مهم نیازمند فراهم کردن زیر ساختها است و طی چند سال متوالی است که مقام معظم رهبری بر تقویت اقتصاد تاکید دارند و در این میان باید اقتصادی داشته باشیم که روند توسعه ای را به دنبال داشته و در مقابل تحریم های دشمنان مقاومت بیشتری داشته باشد و کمترین آسیب را ببیند.

برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است که وابستگی‌های خارجی کاهش پیدا کرده و برای افزایش تولید داخلی کشور زیر ساخت ها فراهم شود.

مردمی کردن اقتصاد در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و باید بخش خصوصی به خوبی حمایت شود و قوای سه گانه وارد عرصه شده و کمک کنند که مردم وارد میدان اقتصاد شوند. کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است چرا که ظرفیت های گوناگونی در کشور وجود دارد.

مساحت زمین های نواحی صنعتی زنجان کم است/ مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی

در همین راستا ظهر یکشنبه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور استاندار زنجان در محل استانداری زنجان برگزار شد، فتح الله حقیقی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان تا فردا باید گزارش کامل از آخرین وضعیت زمین‌های موجود در شهرک‌های صنعتی را ارائه دهد و با متخلفان این حوزه که اخلال‌گر هستند برخورد شود. 

وی به طرح‌های جهش تولید در استان زنجان اشاره کرد و گفت: ارائه آمار بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گرفته و آمار درست ارائه شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه بارها خواسته شده که زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان که واگذار شده به صورت شفاف، تعیین تکلیف شود، گفت: باید مشخص شود که چه کسانی زمین‌ها را به عنوان واحد تولیدی، خریداری کرده اما سپس یا فروخته و یا تغییر کاربری داده و این افراد باید تنبیه شوند.

حقیقی بر لزوم ضرورت تعیین تکلیف زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اشاره کرد و بیان داشت: مساحت کل زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مشخص است و میزان واگذاری آن و همچنین میزان فروخته شده و یا تغییر کاربری شده‌ها مشخص شود تا تعیین تکلیف کرده و با متخلفان در این زمینه برخورد لازم صورت گیرد. 

وی گفت: هیچ کس نباید جرات تغییر کاربری زمین‌های شهرک‌های صنعتی را داشته باشد و برای افرادی که زمین‌ها را در سال‌های گذشته خریداری کرده‌اند نباید هیچ فرصتی داده شود و برای افرادی که زمین‌ها را در یک سال منتهی به شیوع کرونا خریداری کرده‌اند مهلت داده شود.

استاندار زنجان بیان داشت: به زمین‌هایی که مجوز احداث واحد داده شده باید تاکنون اقدام می‌کردند و فقط به زمین‌هایی که خریداری شده و با شیوع ویروس کرونا مواجه شده‌اند مهلت داده شود و تخلف نیست.

۴۰ واحد غیرفعال در شهرک های صنعتی زنجان فعال شده است
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان از وجود ۲۱ شهرک و نواحی صنعتی مصوب در استان زنجان خبر داد و گفت: ۱۷ شهرک و نواحی صنعتی در استان در حال واگذاری است.

محسن عباسی با بیان اینکه مساحت کل اراضی در اختیار سه هزار و ۱۶۳ هکتار است، ابراز داشت: مساحت زمین های فاز عملیاتی دو هزار و ۷۱۹ هکتار است و در این میان با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و تاکیدات استاندار تعیین تکلیف قرار دادهای راکد با اولویت انجام زمین خالی و دیوار کشی به تعداد ۲۲۰ قرار داد و تعیین تکلیف قرار دادها ارجاعی از کمیته وصل مطالبات به تعداد ۵۰ قرار داد در دستور کار است  ۶۵ قرار با ۱۶ هکتار آزاد سازی شده است و ۴۶ هکتار در حال تعیین تکلیف است.

تعداد کل قرار دادهای واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان زنجان از ابتدا تاکنون دو هزار ۱۷۳ قرار داده بوده است 

مساحت زمین های نواحی صنعتی زنجان کم است/ مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی

وی افزود: تعداد کل قراردادهای واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان زنجان از ابتدا تاکنون دو هزار ۱۷۳ قرار داده بوده و مساحت کل قرار دادهای واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان هم ۹۱۵ هکتار است. در راستای حمایت از واحدهای تولیدی اقداماتی در ارتباط با فعال‌سازی واحدهای راکد شرکت شهرک‌های صنعتی در حال انجام است و امسال هم فعال‌سازی واحدهای غیرفعال برنامه‌ریزی شده و ۴۰ واحد غیرفعال در شهرک های صنعتی فعال شده است.

مشکل واحدهای راکد زنجان نقدینگی است
مدیرعامل شهرک های صنعتی زنجان با بیان اینکه با کمک مسئولان واحدهای راکد  فعال می شوند، گفت: واحدهای در نظر گرفته شده معمولا صنایع کوچک غیرفعال هستند و مشکل اغلب این واحدها هم نقدینگی است.

عباسی بر لزوم بهبود فضای کسب و کار و رفع  موانع تولید در سالجاری تاکید کرد و بیان داشت: ایجاد مراکز تسهیل‌گری کسب‌ وکارها در جلوگیری از اتلاف وقت سرمایه‌گذاران و تسریع در راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی  در تحقق شعار سال بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ایجاد شهرک صنعتی شهید شهریاری زنجان چهار به مساحت ۴۰۰ هکتار در غرب استان یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه شهرک‌های صنعتی در استان است، گفت: این شهرک در راستای ایجاد توازن صنعتی در سطح استان است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی زنجان به راه‌اندازی و بهره برداری از سایت‌های کارگاهی و شرکت‌های خدماتی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سایت کارگاهی مس و چاقو در شهرک صنعتی اشراق زنجان به مساحت هشت هکتار ، سایت کارگاهی و خدماتی خدابنده به مساحت چهار هکتار و شرکت خدماتی شهرک نوآوران زنجان با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال در دستور کار است.

عباسی ادامه داد: راه‌اندازی کلینیک کسب و کار شهرک صنعتی  طی سال گذشته ایجاد شد و عارضه‌یابی برای ۴۰ واحد و توسعه محصول با جذب سه میلیارد ریال اعتبار ملی انجام شد. 

مساحت تخصیص داده شده برای شهرک های صنعتی زنجان عدد پایینی است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه در بخش های مختلف نقش توسعه صنعتی استان  باید مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: از دو میلیون و ۲۰۰ هکتار از مساحت استان، زمین صنعتی در اختیار شهرک صنعتی استان یک هزار و ۶۴۱ هکتار است که هفت صدم درصد مساحت استان برای شهرک های صنعتی است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه این میزان تخصیص زمین برای شهرک صنعتی در استان بسیار پایین است، گفت: استقرار واحدها صنعتی برای توسعه استان و رونق اقتصادی استان بسیار موثر است.

مساحت تخصیص داده شده برای شهرک های صنعتی عددپایینی است و استقرار واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی شهرستان ایحرود و خدابنده دستاوردهای خوبی را به دنبال دارد

وی با بیان اینکه بخش مهمی از ارزش افزوده استان توسط واحدهای صنعتی است، ابراز داشت: مساحت تخصیص داده شده برای شهرک های صنعتی عدد پایینی است و استقرار واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی شهرستان ایجرود و خدابنده که در غرب زنجان مستقر هستند دستاوردهای خوبی را به دنبال دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه شهرک صنعتی تخصصی در زنجان تعریف شود، افزود: توجه به این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

فغفوری با بیان اینکه در سال جهش تولید توسعه صنعتی استان زنجان بسیار خوب بود، گفت: طی سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری‌های صنعتی استان به بیش از هشت هزار میلیارد تومان رسید و در سال جهش تولید اشتغال استان در بخش صنعتی رشد بسیار خوبی داشت و بیش از سه هزار اشتغال در بخش صنعتی استان ایجاد شد. 

۱۴ پروژه درگیر شبکه بانکی 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به طرح‌های جهش تولید  در استان  اشاره کرد و گفت: تکلیف ۱۴ پروژه، مشخص نشده و هنوز درگیر شبکه بانکی است و بانک‌های ملی و کشاورزی نتوانسته‌اند حرکتی در این رابطه نسبت به انعقاد تفاهمنامه و پرداخت تسیهلات انجام دهند.

رامین میرزایی  با بیان اینکه  بانک ملی از پنج پروژه فقط تسهیلات دو پروژه را پرداخت کرده  است، گفت: تفاهمنامه سه پروژه هنوز منعقد نشده است و کارمزد این تفاهمنامه‌ها ۱۸ درصد است که سه  درصد آن به صورت یارانه از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

وی افزود: پروژه‌های جهش تولید از تاکیدات رهبری است و این خوب نیست که بعد از گذشت ۱۵ ماه هنوز به نتیجه نرسیده و هنوز بحث می کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان  گفت: مشکلات بانک‌ها متفاوت از یکدیگر است و برخی بانک‌ها با گرفتن تفویض اختیار، تفاهمنامه خود را در داخل استان امضا کرده‌اند.

مساحت زمین های نواحی صنعتی زنجان کم است/ مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی

محمد رضا آبی پور بیان داشت:  قرارداد هر طرح و پروژه‌ای با بانک‌ها با ۱۸ درصد بسته می‌شود و در این میان بدون قرارداد و تفاهمنامه که یارانه‌ای اختصاص نمی‌یابد ابتدا قرارداد بسته می‌شود و سپس سه  درصد یارانه آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی بر لزوم توجه و تسریع در اجرای پروژه های جهش تولید در استان تاکید کرد و گفت: توجه به این مهم اشتغال استان را به دنبال دارد. 

کد خبر: ۱۰۶٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha