۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
مرز چذابه از فعالیت سامانه کیف پول گمرک مستثنی شود
رئیس اتاق اهواز:

مرز چذابه از فعالیت سامانه کیف پول گمرک مستثنی شود

رئیس اتاق اهواز با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت سامانه کیف پول گمرک در مرز چذابه، مستثنی شدن این گذرگاه مرزی از فعالیت سامانه کیف پول را خواستار شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به مشکلات پیش آمده در فعالیت سامانه کیف پول گمرک برای فعالان تجاری مرز چذابه گفت زیرساخت‌های لازم برای فعالیت سامانه کیف پول گمرک در مرز چذابه فراهم نیست و از گمرک جمهوری اسلامی خواسته می‌شود که این گذرگاه مرزی از فعالیت سامانه کیف پول مستثنی باشد.

شهلا عموری در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان خوزستان افزود: به‌واسطه اجرای سراسری این سامانه و سختگیری‌های گمرک مرز چذابه مشکلاتی برای تجار در این پایانه صادراتی ایجاد شده است. باید توجه داشت که فعالان تجاری در این مرز اشراف کاملی به سامانه کیف پول گمرک ندارند و در این خصوص نیازمند آموزش‌های کاربردی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا زمانی که این آموزش‌ها به فعالان تجاری در مرز چذابه ارائه نشده‌اند، سخت‌گیری‌های اعمال شده از سوی گمرک کمتر شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه روند فعلی اداره مرز چذابه به دلیل تضاد منافع دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز باعث بروز برخی نابسامانی‌ها شده است، گفت: این وضعیت باعث نارضایتی فعالان اقتصادی ایرانی و تجار کشور عراق شده است.

وی اضافه کرد: تسهیل در امر صادرات کالاهای تولید داخل ضروری است و این موضوع نیازمند همراهی و همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر است.

عموری از انتقال فعالیت‌های تجاری برخی صادرکنندگان خوزستانی به دیگر مرزهای کشور به دلیل شرایط موجود در مرز چذابه خبر داد و گفت: درصورتی‌که زیرساخت‌های موردنیاز در این گذرگاه مرزی موردتوجه دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار نگیرد، به‌طورقطع در آینده میزان صادرات کاهش بیشتری خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز صادرات کالاهای ایرانی از مرز چذابه را روزانه به‌طور متوسط ۱۴۰ کامیون اعلام کرد و گفت: تعداد کامیون‌های فعلی حامل محصولات ایرانی نسبت به هفته‌های گذشته، از تعداد بیشتری برخوردار شده‌اند.

وی دلیل این افزایش را صدور مجوز واردات محصولات تره‌بار از سوی کشور عراق دانست و افزود: ظرفیت صادرات کالا از مرز چذابه به سمت کشور عراق روزانه بین ۸۰۰ تا یک هزار کامیون است.

عموری محصولات صادراتی از مرز چذابه را کلینکر، موکت، مصنوعات پلاستیکی، تره‌بار، سنگ‌آهن، سنگ مرمر، خمیرمایه، سیمان‌سفید، ایزوگام، کاشی و سرامیک، ظروف یک‌بارمصرف، بیسکویت و مربا عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که مرز چذابه از ظرفیت صادراتی محصولات دیگری به‌منظور ارزآوری بیشتری برای کشور، برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به این استان گفت: طی مکاتبه‌ای راهکار تأمین مالی ساماندهی زیرساخت‌های مرزهای شلمچه و چذابه به رئیس‌جمهوری ارائه شد تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

 نوراله حسن‌زاده با تأکید بر اینکه ارتقای مبادلات تجاری مرزهای شلمچه و چذابه از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در حوزه صادرات است، افزود: باوجود تلاش و پیگیری‌های فراوان برای ساماندهی این مرزها، همواره مشکلاتی وجود دارد که باید با تصمیمات مدیریتی و اختصاص اعتبار لازم نسبت به رفع آنها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان برخی از مشکلات موجود بیان شد، گفت: به‌منظور تصمیم‌گیری‌های کاربردی، طی مکاتبه‌ای راهکارهای بهبود ساختار و زیرساخت‌های مرزهای تجاری استان در اختیار رئیس‌جمهوری قرار گرفت.

وی یکی از این راهکارها را اختصاص ۱۰ هزار ریال از عوارض دریافتی هر تن کالای وارداتی برای رشد مرزهای شلمچه و چذابه دانست و افزود: پیشنهاد شد سهم مربوط به بهبود زیرساخت‌های تجاری مرزهای شلمچه و چذابه از محل عوارض گمرکی قابل اخذ از هر تن کالا، در قالب ردیف اعتباری پیش‌بینی شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه این موضوع توسط رئیس‌جمهوری در حال بررسی است، گفت: تصویب و تأیید این راهکار می‌تواند بخش مهمی از کمبودها و مشکلات مربوط در مرزهای تجاری استان خوزستان را با تحولات اساسی همراه کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین با اشاره به اینکه در نشست‌های قبلی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی برای تسهیل شرایط تجاری صورت گرفت، گفت: بخش مهمی از این تصمیمات هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند که دلیل آن نیز ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مستقر در این مرز است.

وی یادآور شد: برابر با تقاضای فرمانداری خرمشهر، مسئولیت اداره مرز شلمچه بر عهده این فرمانداری است؛ بنابراین باید در خصوص اجرایی نشدن مصوبات مربوطه نیز پاسخگو باشد.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه سیستم صادراتی نباید معطل تأخیر در انجام تعهدات دستگاه‌های اجرایی در زمینه موضوعات مرزی شود، افزود: عملکرد مربوط به مرز شلمچه طی گزارش کارشناسی به اطلاع استاندار خوزستان خواهد رسید تا تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان همچنین در خصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای ایجاد مدیریت واحد در مرزها گفت: برابر با دستورالعمل و بخشنامه‌های ابلاغی اخیر، اداره مرز چذابه به اداره کل پایانه‌های استان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

وی بر مدیریت واحد در مرز چذابه تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود عملکرد موجود در این مرز نسبت به گذشته از اثربخشی بهتری برای تسهیل در امر صادرات محصولات تولیدی برخوردار شود.

حسن‌زاده از دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز چذابه خواست با جدیت به امور مربوط به بهبود عملکرد صادراتی اقدام کنند.

 اظهار کالا از گمرکات دیگر با هدف خروج از مرز چذابه، دلیل مشکلات پیش آمده
ناظر گمرکات استان خوزستان در خصوص مشکلات پیش آمده در صادرات کالا از مرز چذابه با محوریت فعالیت سامانه کیف پول گمرک گفت: کالاهایی که در گمرکات دیگر استان‌های کشور توسط تجار اظهار شده‌اند، هنگام خروج از مرز چذابه با زمان بیشتری انجام می‌شود.

غلامرضا بلوطی میرزا با اشاره به اینکه سامانه کیف پول گمرک در سراسر کشور به‌غیراز مرز چذابه اجرایی شده است، گفت: درصورتی‌که کالاهای صادراتی از مرز چذابه، در گمرک این پایانه مرزی اظهار شده باشند، از مدت‌زمان کمتری برای خروج از مرز برخوردار هستند.

وی افزود: مستثنا شدن مرز چذابه از فعالیت سامانه کیف پول به‌واسطه تقاضای اتاق اهواز صورت گرفته است و این امر در راستای همکاری با تجار و فعالان اقتصادی همچنان ادامه دارد.

بلوطی میرزا با تأکید بر همکاری کارکنان گمرک چذابه برای ورود اطلاعات دستی کالاهای اظهار شده در گمرکات دیگر استان‌های کشور جهت تسریع در صادرات کالا از مرز چذابه گفت: باید توجه داشت که اظهار کالا از گمرکات دیگر استان‌های کشور باعث زمان‌بر شدن صادرات کالا از چذابه شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، مرزهای زمینی چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به‌تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات بازگشایی شدند.

استان خوزستان با ۲ استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و استان بصره با مرکزیت شهر بصره مناسبات تجاری، فرهنگی و آموزشی دارد.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha