۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
پیش بینی بانک مرکزی روسیه از آینده اقتصاد دنیا؛ رکود اقتصادی طی ۱۸ ماه آینده
بازار گزارش می‌دهد؛

پیش بینی بانک مرکزی روسیه از آینده اقتصاد دنیا؛ رکود اقتصادی طی ۱۸ ماه آینده

بانک مرکزی روسیه پیش بینی کرده است به دلیل تزریق بیش از ۲۵ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا در دوره کرونا، احتمال تجربه تورم بالا و رکود اقتصادی ظرف ۱۸ ماه آینده بسیار بالا است.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد جهانی در نتیجه همه گیری کرونا آسیب زیادی متحمل شد و هنوز نمی توان افقی روشن برای احیای اقتصادو گذر از این روزهای سخت در نظر گرفت. سازمانهای بین المللی الگوهای مختلفی در مورد رشد اقتصادی دنیا در پسا کرونا معرفی کرده است از جمله سناریوی رشد اقتصادی « وی شکل» یا «K شکل» که هر یک با توجه به شرایط اقتصادی کشورهای مختلف طراحی شده است.

در تمامی گزارشها در مورد تاثیر تزریق های کلان به اقتصاد دنیا  و رشد بدهی ها هشدار داده شده است. مساله ای که می تواند روی قدرت بازسازی اقتصاد تاثیر منفی بگذارد و با ارتقای نرخ تورم بستر را برای چالشهای بیشتر فراهم کند. حال بانک مرکزی روسیه با استناد به همین داده ها روزهای سختی را برای اقتصاد جهان پیش بینی کرده است.

 بانک مرکزی روسیه پیش بینی کرده است اقتصاد دنیا ظرف ۱۸ ماه آینده شاهد رکودی مشابه رکورد تجربه شده در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی خواهد بود که دلیل ان نامتوازن بودن روند رشد اقتصادی و سرعت متفاوت در خروج از بحران  کرونا در کشورهای مختلف است.

در این گزارش امده آست: «در فصل اول سال ۲۰۲۳، بحران وسیع و همه جانبه ای در اقتصاد دنیا مشاهده خواهد شد که از نظر میزان اثرگذاری قابل مقایسه با شرایط تجربه شده در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی خواهد بود. این بحران اقتصادی می تواند به دامنه بی ثباتی های اقتصادی در دنیا اضافه کند و روند بازسازی اقتصاد جهان را به تاخیر بیاندازد.»

مسکو تایمز در مورد این گزارش نوشت: «بانک مرکزی در مورد تاثیر رکود اقتصادی دنیا در ماه های آتی روی اقتصاد روسیه هشدار داده است و برنامه هایی برای مقابله با این بحران هم طراحی کرده است. این مطالعه وسیع و جامع نشان می دهد احتمال وقوع این رکود بسیار بالا است  و باید برای مواجهه با آن آماده بود.»

بانک مرکزی روسیه رشد تورم در ماه های اخیر را زنگ خطری برای اقتصاد دنیا ذکر کرد و نوشت: «به نظر نمی رسد این تورم موقتی یا قابل اغماض باشد ولی اقتصاد دنیا که هم اکنون بسیار آسیب پذیر است نمی تواند در مقابل موج جدید تورم مقاومت کند. این تورم در نتیجه تزریق بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد دلار به اقتصاد در سالهای کرونا  و افزایش شدید حجم نقدینگی است و آسیب های ماندگاری روی قدرت خرید مردم و اقتصاد برجای خواهد گذاشت.»

بر مبنای این گزارش هر چه اجرای سیاستهای حمایتی در کشورهای صنعتی کاهش یابد و تلاش برای عادی سازی سیاستهای مالی و پولی افزایش یابد، شرایط مالی دنیا رو به وخامت خواهد گذاشت. در نتیجه تا سال ۲۰۲۳ رشد شدید بدهی های دولتی و شرکتی و بحران تورم می تواند اقتصاد دنیا وارد رکوردی بسیار عمیق بکند.

در صورت تحقق این پیش بینی ، نرخ رشد اقتصاد دنیا به ۱.۱ درصد تقلیل پیدا می کند که از نرخ استاندارد اعلام شده برای شرایط رکودی  کمتر است. هم اکنون رشد کمتر از ۳ درصد اقتصاد دنیا در یک سال به عنوان رکود اقتصادی در نظر گرفته می شود که این وضعیت در سال ۲۰۲۰ مشاهده شد.

در سال گذشته  اقتصاد روسیه با نرخ ۲ درصد منقبض شده بود ولی در صورتیکه سناریوی پیش بینی شده توسط بانک مرکزی روسیه محقق شود، اقتصاد این کشور با رکود بزرگتری مواجه خواهد شد.

این سناریو تنها سناریوری ارایه شده توسط بانک مرکزی روسیه نیست ولی به عنوان محتمل ترین سناریو معرفی شده است. بر مبنای سناریوی خوش بینانه بانک مرکزی روسیه طی سه سال آینده اقتصاد دنیا از رکود خارج خواهد شد و با ابزارهایی که بانکهای مرکزی در اختیار دارند با تورم حاصل تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد دنیا طی سالهای کرونا مبارزه خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha