۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
هفته‌ای خنثی پیش روی بازار سرمایه
تحلیل روزانه بورس؛

هفته‌ای خنثی پیش روی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات امروز متعادل و خنثی بود، مطرح کرد: اگر اخبار لحظه‌ای در بازار منتشر نشود، این هفته معاملات خنثی دنبال خواهند شد.

بازار؛ گروه بورس: با اینکه هفته گذشته، شاخص کل بورس به دنبال کاهش نرخ دلار و همچنین عرضه سهام توسط سهامداران حقوقی دستخوش اصلاحی تقریبا ۶۰ هزار واحدی شد، اما این هفته معاملات سبز استارت خوردند؛ به طوری که این نماگر تا پایان معاملات ۲۰ هزار و ۴۲۸ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۵۵ واحد رسید. با این حال، کارشناسان عقیده دارند که این هفته باید منتظر یک بازار خنثی به همراه درخشش تک‌سهم‌ها باشیم.

در این میان، شاخص کل هم‌وزن هم با نماگر اصلی بورس هم‌راستا بود و ابتدا رشد و در دقایق پایانای معاملات کمی کاهش یافت، اما در نهایت در منطقه سبز با رشد ۹ هزار و ۵۵ واحدی و روی نقطه ۴۶۴ هزار و ۴۲۷ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم امروز از رشد جا نماند و از ابتدا تا انتهای معاملات، ۱۲ هزار و ۹۶۸ واحد بالاتر از روز قبل معاملات آمد و در ارتفاع یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۴۰۱ واحد ایستاد.

در میان نمادها، نمادهای «برکت»، «شستا»، «شبندر»، «شپنا»، «خساپا»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تراکنش را در معاملات داشتند، اما نمادهای «فارس»، «میدکو»، «نوری»، «کچاد»، «فملی»، «شتران» و «همراه» بیشترین اثر را روی روند حرکتی شاخص کل گذاشتند و سه گروه شیمیایی، خودرو و فرآورده نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز، فولادی‌ها معاملاتی تقریبا متعادل و رو به مثبت داشتند. «فسازان»، «فنورد» و «کویر» بیشترین رشد قیمت را در سهام خود تجربه کردند، اما در مقابل، «فجر» و «کاوه» افت قیمت داشتند. در گروه کانه فلزی، نمادهای «کچاد» و «کگل» سبز پوشیدند و نماد «ذوب» در بازار فرابورس افت یک درصدی را به خود دید.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز اظهار کرد: روند معاملات امروز کاملا خنثی بود و با توجه به اصلاح‌هایی که در هفته گذشته شاهد آن‌ها بودیم، رشد امروز قابل انتظار بود. علاوه بر این، رشد نرخ ارز در چند روز گذشته، بعد از افت شدید در روز دوشنبه باعث شده است تا سهم‌های کامودیتی و صادرات محور بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و بازار دوباره رشد کند.

وی در ادامه مطرح کرد: به طور کلی می‌توان گفت این هفته تغییرات زیادی را نمی‌توان برای بازار متصور بود و این پیش‌بینی وجود دارد که بازار با روند خنثی صعود کند و پیش برود. البته، دو عامل در این میان، می‌توانند روند حرکتی شاخص را تغییر دهند که یکی از آن‌ها مذاکرات است. هنوز خبری از مذاکرات شنیده نمی‌شود بنابراین، اخبار لحظه‌ای می‌توانند هیجان بازار را تغییر دهند و روی بازار تأثیر بگذارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته گذشته شاهد تغییراتی در روند بازار و اقتصاد بودیم، گفت: به نظر می‌رسد که یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت از بازار در روزهای آتی دوری از اعمال تغییرات ‌دور از انتظار و در عین حال جهت‌گیری‌های سنجیده و غیرتنش‌زا است. عاملی که باعث ایجاد ثبات در بازار نیز خواهد شد.

عقیلی در پایان خاطرنشان کرد: این هفته، اکثر تک‌سهم‌ها در بازار مورد توجه قرار خواهند گرفت، اما گروه‌هایی مانند فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی نیز که دارای بنیاد قوی هستند و با تغییرات دلار دچار نوسان می‌شوند، در مقاطعی مورد توجه هستند.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha