۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
برخی از موارد قاچاق کالا از مبادی رسمی صورت می‌گیرد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

برخی از موارد قاچاق کالا از مبادی رسمی صورت می‌گیرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متأسفانه این واقعیت بسیار تلخ وجود دارد که در شرایط کنونی ساز و کار دستگاه ها به گونه ای است که برخی موارد قاچاق با حمایت و تحت ضوابط رسمی دستگاه ها از جمله جعل اسناد و موارد دیگر صورت می گیرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به مناسب فرا رسیدن روز مبعث رسول اکرم (ص) درباره لزوم مقابله با قاچاق و واردات بی رویه جهت تقویت تولید کشور، گفت: به طور حتم یکی از مولفه های اصلی رونق اقتصادی و افزایش میزان تولید در کشور، جلوگیری از ورود قاچاق کالا به داخل کشور است.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا تمام قوای سه گانه باید در راستای مقابله با قاچاق کالا حرکت کنند، مجلس شورای اسلامی در دوره دهم مجلس اقدامات قابل قبولی را در این راستا انجام داد، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از این اقدامات است با اصلاح این قانون، مجازات های مرتبط با قاچاق تشدید شد و راه کارهای جدید برای شناسایی تخلفات و افزایش هماهنگی میان دستگاه های نظارتی ارائه شد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، اجرای طرح تحقیق و تفحص از عملکرد دستگاه های مرتبط با مقابله با قاچاق کالا بود، البته روند اجرای این طرح مقداری طولانی شد اما در نهایت در سال ۹۶ گزارش نهایی تحقیق و تفحص تدوین و ارائه گردید، در آن گزارش عملکرد تمام دستگاه ها مورد نقد قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش نهایی تحقیق و تفحص، در تمام دستگاه ها برای مقابله با قاچاق کالا و ارز خلل وجود داشت و متأسفانه در برخی از موارد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شد، البته در این رابطه اختلافاتی میان مجلس و دولت وجود داشت، زیرا دولت معتقد بود که هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد نمی شود.

کریمی گفت: متأسفانه این واقعیت بسیار تلخ وجود دارد که در شرایط کنونی ساز و کار دستگاه ها به گونه ای است که  برخی موارد قاچاق با حمایت و تحت ضوابط رسمی دستگاه ها از جمله جعل اسناد و موارد دیگر صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ با افزایش قیمت دلار و کاهش توجیه اقتصادی قاچاق برای قاچاقچیان، میزان قاچاق به داخل کاهش یافت،   البته این کاهش آمار را نباید به پای عملکرد مسئولان گذاشت، به نظر من کاهش میزان قاچاق فرصت طلایی و خوبی است تا در راستای تقویت تولید ملی و اصلاح و تقویت ساختارهای نظارتی اقدام شود.

کد خبر: ۱۰٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha