۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
«جهش تولید» با قطع شاهراه‌های قاچاق

«جهش تولید» با قطع شاهراه‌های قاچاق

رسیدن به رونق اقتصادی و دستیابی به «جهش تولید» قطعا با قطع شاهراه‌های قاچاق که بدون حساب و کتاب در حال انجام شدن است، می‌گذرد. این موضوع یادداشت علی نواصر، خبرنگار برای خبرگزاری بازار است.

علی نواصر_ سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است تا کشور بتواند در ادامه سیاست‌های کاهش وابستگی خود، قدم‌های استوارتری را برای این منظور و همچنین دستیابی به رونق اقتصادی بردارد.

تحقق شعار سال که قطعا هر ساله با توجه به شرایط خاص کشور و تحرکات بین‌المللی و منطقه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری می‌گردد، بی شک پیش‌نیاز هایی دارد که مسئولان امر باید با کار کارشناسی و بررسی دقیق نیازهای بازار که پیش‌زمینه رونق تولید است، بتوانند دستورالعمل‌های لازم و بسترهای مناسب را تامین کنند ولی بدون اندکی تردید، دستیابی به اهداف مورد نظر جهش تولید از راه‌ کنترل واردات بی‌رویه و مهمتر از آن قطع شاهراه های قاچاق صورت می‌گیرد.

راه‌های ورود کالای قاچاق به رغم وعده‌های همیشگی مسئولان امر مبنی بر انسداد منافذ و برخورد با عوامل آن هیچگاه به صورت جدی مورد رسیدگی قرار نگرفته است و این روزها حتی شاهد ایجاد شغل‌های جدید برای تسهیل امر قاچاق و واردات غیرقانونی هستیم.

برای نمونه می‌توان به ظهور شغلی به نام «شوتی‌ها» در خوزستان و سایر نقاط کشور اشاره کرد که کار اصلی این افراد که اغلب دارای وانت بار هستند، واردات غیرقانونی کالاهای خانگی به کشور است که وظیفه شوتی‌ها در پروسه قاچاق کالای خانگی، انتقال این کالا از شهرهای مرزی و رساندن آن به فروشگاه‌های داخل کشور و یا حتی مصرف کننده است.

در خوزستان رونق کار شوتی‌ها در قاچاق کولرها است که آنها وظیفه گسترش‌ شبکه قاچاق کشور را در این خصوص به عهده دارند و در این میان علاوه بر خدشه وارد کردن به اقتصاد کشور، به علت سرعت بالای رانندگی شوتی‌ها و اینکه دائما در حال گریز از دست ماموران هستند، باعث آسیب جسمی وارد کردن به مردم به دلیل بی احتیاطی عجیب آنها در رانندگی نیز شده است.

کارکرد شوتی‌ها در روزهای تحریم که اغلب شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی و... بازار ایران را ترک کرده‌اند، بیشتر هم شده است و در این میان به رغم رونق یافتن کار شوتی‌ها، کشور هیچ نفعی از این واردات به دست نیاورده است.

در شرایط تحریم که بسیاری از شرکت‌ها همانند سامسونگ و ال جی که بخش عمده‌ای از بازار لوازم خانگی ایران را در دست دارند، بازار ایران را ترک کرده‌اند و به اجبار و از ترس عواقب ایالات متحده آمریکا بازار پر رونق ایران را رها کردند، فرصت مناسبی برای تولید کنندگان داخلی بود که خلا به وجود آماده ناشی از خروج غول‌های تولید لوازم خانگی را جبران کنند و باعث توسعه تولید داخلی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شوند ولی یکی از مهمترین دلایل عدم بهره برداری از این فرصت، وجود قاچاق بی رویه محصولات خارجی به داخل کشور بوده است.

به عبارتی سامسونگ و ال جی با وجود اینکه بازار ایران را به صورت رسمی ترک کرده‌اند و از ارائه تسهیلات و خدمات قانونی به مشتریان تا حد زیادی شانه خالی کرده‌اند ولی به واسطه قاچاق لجام گسیخته، هنوز بازار خود را در کشور حفظ کرده‌اند در حالیکه نیاز مشتریان ایرانی باید در چنین شرایطی به دست تولید کنندگان داخلی تامین می‌شد.

هر چند شاید در اغلب موارد تولید کنندگان‌ ایرانی به لحاظ فنی، کیفی و بسته‌بندی فرسنگ‌ها با رقیبان خارجی خود فاصله دارند و نتوانسته‌اند سلیقه مصرف کننده داخلی را به سمت خود جلب کنند و به عبارتی بازار را به واسطه عملکرد خود دو دستی تقدیم برندهای خارجی کرده‌اند ولی تحریم فرصتی ناخواسته بود که تولید داخلی به خصوص در زمینه کالاهای خانگی با جهش مواجه شود که متأسفانه هنوز اینگونه نشده است.

اکنون نامگذاری شعار سال از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرصتی مناسب ایجاد کرده است که مسئولان امر جلو قاچاق بی رویه و واردات غیر قانونی را به داخل کشور بگیرند تا شرکت‌های داخلی با افزایش کیفیت تولیدات خود و شناخت دقیق تر نیازهای مشتریان و پوشش حداکثری بازار، بتوانند زمینه‌ساز و بسترساز جهش تولید شوند.

کد خبر: ۱۰٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha