۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
عرضه سیمان دربورس منجر به واقعی شدن قیمت می شود| ضرورت تامین سوخت زمستان کارخانه ها
بازار بررسی می کند

عرضه سیمان دربورس منجر به واقعی شدن قیمت می شود| ضرورت تامین سوخت زمستان کارخانه ها

غفاری، یک کارشناس فعال عرصه تولید سیمان درکشوربا اشاره به تاکید وزارت صنعت بر عرضه سیمان در بورس گفت: عرضه سیمان در بورس کالا، عامل مهمی برای واقعی شدن قیمت آن در بازار است.

بازار؛ گروه صنعت: «نادر غفاری» کارشناس فعال عرصه تولید سیمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: مقرر شده به طور متوسط هفته ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالایی عرضه شود و این مزیت خوبی برای واقعی شدن قیمت سیمان در بازار است.

دو روز پیش معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت در نامه ای به روسای صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان کشور اعلام کرد که هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع است.

«اسد الله کشاورز» در این نامه تاکید کرده است: خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و کلیه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند.

اخذ کد بورسی برای خرید سیمان ضروری است
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت یادآورشد: بر اساس این ابلاغیه تمام مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کرده تا بتوانند سیمان مورد نیاز خود را از بورس خرید کنند.

همچنین کلیه خریداران مجاز برای مصارف عمومی و مردمی شامل: عاملین فروش سیمان (که مالک یک واحد صنفی دارای جواز معتبر مصالح فروشی در منطقه ای مشخص با دفتر و انبار مناسب می باشند و برای عرضه سیمان با رعایت ضوابط اعلام شده از سوی کارخانه فعالیت می کنند)، شرکتهای تعاونی مصالح فروشان که از فعالیت هماهنگ و منسجم چندین عامل دارای پروانه تشکیل شده اند، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پرواز مجاز ساختمانی با تعیین میزان سیمان مورد نیاز و متناسب با پیشرفت پروژه، می بایست ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ، در بورس کالا ثبت نام و نسبت به خرید از بورس کالا اقدام کنند.

در چند روز گذشته قیمت سیمان به ازای هر تن در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان عرضه شده است
این کارشناس فعال عرصه تولید سیمان در کشور اظهار داشت: با عرضه سیمان در بورس به تدریج قیمت آن کاهش می یابد و به طور متوسط در چند روز گذشته قیمت سیمان ( فله ای و پاکتی) به ازای هر تن در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

غفاری با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا مزیت های زیادی دارد گفت: شفافیت در مشخص شد خریداران، واقعی شدن قیمت سیمان در بازار و پرداخت مالیات توسط خریداران از مهم ترین مزیت های فروش سیمان در بازار سرمایه است.

در بورس همواره قیمت واقعی کالاها کشف می شود
غفاری با بیان اینکه در بورس همواره قیمت واقعی کالاها کشف می شود، گفت : همزمان با توزیع سیمان در بورس قطع برق کارخانه های تولید سیمان مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

این کارشناس فعال عرصه تولید سیمان در کشور یادآورشد: در ماه ها و روزهای اخیر با قطع برق کارخانه ها تولید سیمان در کشور کاهش یافت و این در افزایش قیمت این محصول در بازار بسیار تاثیرگذار بود.

به گفته این کارشناس صنعت سیمان، اگر برق قطع نمی شد حتی قیمت سیمان در بازار ممکن بود کاهش یابد زیرا توان تولید سیمان در کشور بیش از نیاز ما در بازار است.

این کارشناس حوزه سیمان افزود: در صورتی که ادارات برق در مناطق مختلف کشور با تولیدکنندگان سیمان همکاری می‌کردند و تولید افزایش می‌یافت، قاعدتا شاهد رشد قیمت سیمان در بازار نبودیم.

بورس عامل واقعی شدن قیمت سیمان در بازار است
غفاری به خبرنگار بازار گفت: بورس عامل گرانی سیمان نیست بلکه بورس عامل واقعی شدن قیمت سیمان در بازار است و این شرایط بهتری را برای توزیع سیمان در کشور به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: به ما قول دادند که برق از ۲۰ شهریورماه برای کارخانه های تولید سیمان محدودیتی نداشته باشد و اگر این قول عمل شود، قیمت سیمان در بازار کاهش خواهد یافت.

به گفته غفاری، این قول را به ما داده اند اما ما نمی‌دانیم که آیا اداره برق به قول خود عمل خواهد کرد و از ۲۰ شهریورماه برق مورد نیاز کارخانه های سیمان به طور کامل تامین خواهد شد یا خیر؟

اگر در ۲۰ شهریورماه به تولیدکنندگان برق دهند و تولید افزایش یابد قطعا قیمت سیمان در بازار به شدت کاهش خواهد یافت

این کارشناس صنعت تولید سیمان در کشور  افزود: اگر در ۲۰ شهریورماه به تولیدکنندگان برق دهند و تولید افزایش یابد قطعا قیمت سیمان در بازار به شدت کاهش خواهد یافت.

غفاری با اشاره به اینکه در فصل تابستان تولید سیمان در ماه به طور متوسط به بیش از ۶ میلیون تن می‌رسد، گفت: ولی با توجه به قطعی برق امکان تولید این میزان سیمان وجود ندارد و گرنه توان تولید کشور بسیار بیشتر از این مقدار است اما قطعی برق اجازه تولید بیشتر را به تولید کنندگان نمی‌دهد.

به گفته این کارشناس صنعت سیمان کشور، زمستان پارسال به تولیدکنندگان سوخت ندادند و این در کاهش تولید ما نیز بسیار تاثیر گذاشت و پس از گاز، مازوت که سوخت دوم کارخانه‌های سیمان بود به ما تحویل ندادند و کارخانه‌ها در شرایط سخت قرار گرفتند و این در کاهش تولید نیز تاثیرگذار بود.

هم اکنون در حال مکاتبه هستیم که مخازن ما خالی مانده است و باید نسبت به تحویل مازوت به کارخانه‌های تولید سیمان اقدام کنند تا در زمستان به مشکلی بر نخوریم ولی تاکنون پاسخ لازم را به ما نداده اند

وی تصریح کرد:  هم اکنون در حال مکاتبه هستیم که مخازن ما خالی مانده است و باید نسبت به تحویل مازوت به کارخانه‌های تولید سیمان اقدام کنند تا در زمستان به مشکلی بر نخوریم ولی تاکنون پاسخ لازم را به ما نداده اند.

غفاری بیان کرد: این در حالی است که وقتی که زمستان می رسد می گویند تامین گاز مردم مهم و اولویت دارد و این هم راست می‌گویند چون تامین برق مردم اولویت مهم تری از تولید سیمان است.

این کارشناس حوزه تولید سیمان اظهارداشت: از یک ماه گذشته مکاتبات خود را با شرکت فراورده های نفتی آغاز کرده ایم و تا کنون پاسخ لازم را به به ما ندادند در حالی که دو ماه دیگر کارخانه‌های سیمان که برق خواهند داشت، اما این بار سوخت نخواهند داشت و این بر میزان تولید نیز اثرگذار خواهد بود.

تامین سوخت مورد نیاز کارخانه های تولید سیمان ضروری است
غفاری خاطرنشان کرد: تامین سوخت مورد نیاز کارخانه های تولید سیمان ضروری است، زیرا همه کارخانه های تولید سیمان در تامین مخازن سوخت سرمایه‌گذاری زیادی کردند و نباید این مخازن خالی بماند و در واقع مخازن ساخته شده تا در زمستان ما شرمنده مردم نشویم و تولید سیمان همچنان ادامه پیدا کند در غیر این صورت ممکن است تولید سیمان در فصل زمستان باز هم با محدودیت مواجه شود.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص تاثیر صادرات سیمان به کشورهای همسایه بر افزایش قیمت آن اظهار داشت: صادرات سیمان بر افزایش قیمت آن تاثیرگذار نیست زیرا که میزان صادرات سیمان قابل توجه نیست.

این کارشناس فعال در حوزه صنعت سیمان تاکید کرد: در صادرات سیمان ما هیچ مشکلی نداریم و بزرگ ‌ترین خریدار سیمان ایران افغانستان و پس از آن کشورهای آسیای میانه هستند و تناژ آن زیاد نیست که بر قیمت تاثیرگذار باشد.

غفاری در پایان گفت: صادرات سیمان اصلاً در حدی نیست که در بازار بتواند تاثیرگذار باشد، زیرا که بازار افغانستان در بهترین شرایط در سال ۲ میلیون تن سیمان نیاز دارد.

افرادی که در بورس سیمان را خریداری می کنند شناخته شده هستند
کارشناس فعال دیگر در عرصه تولید سیمان کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص عرضه آن در بورس تاکید کرد که ما با عرضه سیمان در بورس مخالف نیستیم و موافق آن نیز هستیم زیرا افرادی که در بورس سیمان را خریداری می کنند شناخته شده هستند.

«علی حسینی» بیان کرد: عرضه سیمان در بورس سبب می شود همانند گذشته دیگر عده ای سیمان را بخرند و آن را با قیمت بالاتری بفروشند عملی نیست و همه افرادی که سیمان را در بورس می خرند مالیات خود را نیز پرداخت می کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: پیش از این عده ای سیمان را می خریدند و آن را با قیمت بالاتری هم می‌فروختند و هیچگونه مالیات پرداخت نمی‌کردند اما در بورس خریداران مشخص هستند و با توجه به اینکه صورتحساب آنها به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود مالیات خود را نیز پرداخت می کنند.

حسینی با بیان اینکه عرضه سیمان دربورس حرف و حدیث را برای تولیدکنندگان از بین می‌برد تا عده‌ای نگویند، برخی ها قیمت سیمان را افزایش دادند.

ظرفیت تولید سیمان در کشورمان ۹۰ میلیون تن در سال است
وی اظهارداشت: ظرفیت تولید سیمان در کشورمان ۹۰ میلیون تن در سال است و اگر مشکلی نداشته باشیم و بازار کشش داشته باشد ماهانه می توانیم تا ۷ میلیون تن سیمان تولید کنیم و اگر سوخت و برق برای تولیدکنندگان مشکلی نداشته باشد در زمینه تولید سیماندر کشور تولیدکنندگان مشکلی ندارند.

با این حال در نامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که اخیرا صادر شده هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و تمام سیمان تولیدی کشور باید در بورس کالا به متقاضیان بفروش برسد.

تمام واحدهای تولیدی دارای پروانه معتبر بهره برداری از مراجع ذیربط که از سیمان بعنوان مواد اولیه استفاده می کنند از جمله شرکتهای بتن ساز، موزائیک ساز با توجه به ظرفیت پروانه و سیمان مورد نیاز با اخذ معرفی نامه از سازمان صمت استانها به بورس کالا مراجعه کنند

تمام واحدهای تولیدی دارای پروانه معتبر بهره برداری از مراجع ذیربط که از سیمان بعنوان مواد اولیه استفاده می کنند از جمله شرکتهای بتن ساز، موزائیک ساز با توجه به ظرفیت پروانه و سیمان مورد نیاز با اخذ معرفی نامه از سازمان صمت استانها به بورس کالا مراجعه کنند.

در این نامه تاکید شده است که کلیه خریداران مجاز پروژه های ملی، عمرانی با اخذ معرفی نامه رسمی از معاون عمرانی استانها و انبوه سازان با اخذ معرفی نامه از ادارات کل مسکن و شهرسازی محل اجرای پروژه می بایست ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ این نامه در بورس کالا ثبت نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند.

با توزیع سیمان در بورس مصرف کنندگان انتظار دارند که قیمت این محصول پر مصرف ساختمانی در روزهای آینده کاهش بیشتری پیدا کند و مصرف کنندگان و تولید کنندگان مسکن و پیمانکاران پروژه های عمرانی در کشور بتوانند به سهولت سیمان مورد نیاز خود را با قیمت قانونی و مصوب از بازار خریداری کنند.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha