۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
سهم  ۸هزارم درصدی ایران از صادرات جهانی برنج؛ این تجارت «ری» ندارد!
بررسی بازار صادراتی برنج در ۲۰۲۰

سهم ۸هزارم درصدی ایران از صادرات جهانی برنج؛ این تجارت «ری» ندارد!

در حالی که ارزش کل صادرات برنج دنیا در ۲۰۲۰ بیش از ۲۴ میلیارد دلار بوده، ایران صادراتی به میزان ۲ میلیون دلار داشته و در جایگاه ۶۵ دنیا قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: برنج یکی از مهمترین مواد غذایی در بسیاری از کشورها است و اکثر مردم جهان از آن استفاده می کنند. این محصول در شرایط مرطوب، که در منطقه آسیا رایج است، رشد می کند. به این ترتیب منطقه آسیا دارای بیش از ۲۰۰ میلیون مزرعه برنج است و حدود ۹۰ درصد از تولید جهانی برنج را تشکیل می دهد. کشور ایران نیز جزو تولید کنندگان برنج است که به طور عمده در استان های شمالی کشت برنج را دارد.

 از سوی دیگر کشورهایی مانند هند، تایلند، ویتنام و پاکستان بیشترین حجم صادرات برنج در سطح جهان  را رقم می زنند و  آسیا بزرگترین ق اره صادر کننده برنج در جهان محسوب می شود.

در سال ۲۰۲۰ صادرات جهانی برنج بالغ بر ۲۴.۵ میلیارد دلار بوده است و هند ۳۲ درصد از کل این صادرات را رقم زده است

صادرات جهانی ۲۴ میلیارد دلاری برنج در ۲۰۲۰ رقم خورد
بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ صادرات جهانی برنج بالغ بر ۲۴.۵ میلیارد دلار بوده است که به طور متوسط ۱.۳ درصد برای همه کشورهای صادر کننده در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که مجموع محموله های برنج ۲۴.۲ میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود، افزایش یافته است.

در این میان نیز ۵ کشور برتر صادر کننده برنج یعنی «هند، تایلند، پاکستان، ایالات متحده و  ویتنام ۷۱.۴ درصد کل صادرات این محصول را رقم زده اند. به طوری که در این سال هند با صادراتی به ارزش ۸میلیارد دلار ۳۲ درصد از کل صادرات برنج جهان را به ثبت رسانده است.

۷۴ درصد برنج صادراتی دنیا متعلق به قاره آسیا است
از سوی دیگر آمارهای منتشر شده نشان می دهد که از نظر قاره ای، سه چهارم (۷۴.۸ درصد) صادرات برنج در سراسر جهان از کشورهای آسیایی با محموله های بالغ بر ۱۸.۳ میلیارد دلار انجام شده است.

تایلند با صادراتی به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار بیش از ۱۵ درصد از کل صادرات برنج دنیا را در سال ۲۰۲۰ رقم زده است. پاکستان نیز با صادراتی به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار سهمی ۷.۷ درصدی در این میان داشته است و در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته است.

این آمارها همچنین بیانگر این است که در بین صادرکنندگان برتر برنج دنیا به ترتیب کشورهای «ایالات متحده با صادراتی به ارزش ۱.۹ میلیارد  دلار، ویتنام با ۱.۸ میلیارد دلار، چین با ۹۱۶ میلیون دلار، میانمار با ۷۷۳ میلیویون دلار، ایتالیا با ۷۱۵ میلیون دلار، برزیل با ۵۱۳ میلیون دلار، کامبوج با ۴۷۰ میلیون دلار، اروگوئه با ۴۶۸ میلیون دلار، بلژیک با ۳۵۷ میلیون دلار، هلند با ۲۹۹ میلیون دلار، پاراگوئه با ۲۹۵ میلیون دلار و گویان با ۲۵۹ میلیون دلار» در جایگاه چهارم تا پانزدهم دنیا قرار گرفته اند و مجموع این ۱۵ کشور ۹۲.۱ درصد کل برنج صادراتی دنیا را صادر کرده اند.  

ایران در ۲۰۲۰ با انجام صادراتی به ارزش ۲ میلیون دلار در جایگاه ۶۵ دنیا در بین ۱۰۰ کشور صادر کننده  برنج قرار گرفته است

ویتنام ۲۵ درصد صادرات برنج را در ۲۰۲۰ کاهش داد
در میان کشورهای فوق، سریع ترین رشد صادر کنندگان برنج از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ را کشور گویان با ۵۵.۴ درصد افزایش صادرات داشته است و پس از آن نیز برزیل با ۳۷ درصد و پاراگوئه با ۳۰ درصد افزایش صادرات در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.

این در حالی است که کشور ویتنام در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حجم صادراتی خود را به میزان ۲۵ درصد، چین به میزان ۱۳ درصد، تایلند ۱۲ درصد و پاکستان نیز ۷.۷ درصد کاهش داده است.

از سوی دیگر این آمارها همچنین نشان می دهد که ایران نیز در ۲۰۲۰ با انجام صادراتی به ارزش ۲ میلیون دلار در جایگاه ۶۵ دنیا در بین کشورهای صادر کنندگان  برنج قرار گرفته است و پس از آن نیز کشورهایی مانند لتونی، نیکاراگوئه و کلمبیا در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

این در حالی که کشور اردن با صادراتی به ارزش ۱۴۰ هزار دلار در جایگاه آخر جدول (جایگاه صدم) دنیا جای گرفته است.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha