۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
آقای خاندوزی، انحصار را از مجوزهای سازمان بورس بردارید
مدرس بازار مالی در گفتگو با بازار:

آقای خاندوزی، انحصار را از مجوزهای سازمان بورس بردارید

کریمی مدرس بازار سرمایه می‌گوید: آقای خاندوزی بعد از برگرداندن اعتماد به بورس باید به دنبال لغو انحصار در دادن مجوز ارکان بازار سرمایه باشد.

بازار؛ گروه بورس: به تازگی شورای عالی بورس که اعضای آن در دو ماه اخیر تغییر کردند با حضور وزیر جدید اقتصاد مصوبه‌ای را صادر کردند که در آن قرار شد که سهم‌های دولتی که عرضه اولیه می‌شوند حدود یکسال توسط صندوق توسعه بازار که توسط ارکان بازار سرمایه مثل بانک‌ها و کارگزاری‌ها مدیریت می‌شود، بازار گردانی شود.

لغو انحصار در مجوزها،  یکی از خواسته‌های فعالین بازار سرمایه از آقای خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم است و اجرا شدن این موضوع باعث شکل گیری شرایط رقابتی خوبی در بورس می‌شود

با وجود اینکه صندوق تثبیت بازار که توسط دولت مدیریت می‌شود و برای حمایت از این بازار ایجاد شده، شورای عالی بورس در اولین جلسه در دولت سیزدهم تصمیم گرفتند که بازارگردانی سهم‌های دولتی را به صندوق توسعه بازار بدهند.

سال  گذشته دولت آقای روحانی به منظور تامین بخشی از بودجه خود سهام شرکت‌های دولتی را در بورس سهام عرضه کرد که همزمان با ریزش بازار، این سهم‌ها افت کردند تا جایی که از قیمت اولیه خود هم پایین‌تر آمدند. ریزش بازار در سال گذشته به گفته کارشناسان و حتی خود دولت باعث شد که اعتماد سهامداران به بازار از بین برود بنابراین اولین خواسته که بیشتر فعالین بازار دارند حمایت دولت از بازار به منظور بازگشت اعتماد مردم است.

به نظر می‌رسد که دولت جدید هم به منظور تامین بخشی از کسری بودجه به دنبال  انتشار سهام شرکت‌های دولتی است و به خاطر استقبال از این سهم‌ها طرح بازارگردانی سهم‌های دولتی را تصویب کرد. این در حالی است که دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس هدف از اجرایی این طرح را افزایش قدرت نقدشوندگی سهم‌ها در بازار می‌داند.

حمزه کریمی مدرس بازار سرمایه در گفتگو با بازار، بازگشت اعتماد به سهامداران خرد را یکی از اولویت‌های کارهای وزیر اقتصاد در بازار سرمایه دانست و گفت:  یکی از نظرات آقای خاندوزی در مورد بورس، برگشت اعتماد و امید به بازار سرمایه است، خود ما با توجه به اینکه در بطن بازار سرمایه هستیم، این را لمس می‌کنیم که اگر اعتماد به بازار برگردد قطعا می‌تواند تاثیر گذار باشد.

او همچنین می‌گوید: خاندوزی تاکید داشت که از مشورت متخصصان و فعالان دلسوز بازار سرمایه استفاده خواهد کرد و اگر چنین اتفاقی بیفتد و به جای اینکه مرتبا جلوی دادن نظرات افراد متخصص را بگیرن از آن استفاده کنند حتما پیشرفت قابل قبولی خواهیم داشت.

این کارشناس لغو انحصار در مجوزها را یکی از خواسته‌ها فعالین بازار سرمایه از آقای خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم می‌داند و اجرای شدن این موضوع را باعث شکل گیری شرایط رقابتی خوبی عنوان کرد و آن را به نفع بازار سرمایه دانست.

گفته می‌شود که سازمان بورس و اوراق بهادار به دلایل متعدد، حاضر نیست که مجوز تشکیل تعداد بیشتری از شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و شرکت‌های که به بازار سهام ارتباط دارند را بدهد.

نوش دارو بعد از مرگ سهام
کریمی یکی از مشکلات اصلی که سهامداران خرد با آن مواجه هستند نداشتن مهارت برای فعالیت در بازار سهام دانست و گفت:  پیشنهادم به سهامداران در حوزه آموزش است و همیشه هر وقت کسی می‌خواست وارد این بازار شود، اول از همه پیشنهاد ما این بود که حداقل‌های آموزش‌ را ببیند تا بتوانند از ضرر خودشان جلوگیری کنند اما متاسفانه در چند سال گذشته که در حوزه آموزش فعالیت داشتم کسانی به ما مراجعه می‌کردند که در حال ضرر در بورس بودند.

اگر سازمان بورس مانند بسیاری از فعالیت‌هایی که مستلزم مجوز هستند، آموزش و آزمون را لازمه وارد شدن به بورس می‌کرد و از آموزش دهندگان می‌خواست که در کنار سازمان بورس به خدمات آموزشی بپردازند فکر می‌کنم اوضاع خیلی بهتر می‌شد

او همچنین گفت: ما آموزش دهندگان خط مقدم این بازار هستیم و به عنوان کسانی که مردم را برای فعالیت در بورس آموزش می‌دهیم، شاهد این بودیم که همیشه  کسانی به ما مراجعه می‌کردند که  تعدادی سهامی را خریداری کردند و  داخل ضرر بودند و نمی‌دانستند با آن چه کاری انجام دهند.

این کارشناس بورس همچنین می‌گوید: بسیاری از سهامداران خرد متاسفانه برعکس وارد بازار می‌شوند و به جای اینکه اول "آموزش" ببینند و بعد وارد بازار شوند، با توصیه افرادی که به بازار نا آشنا هستند به این بازار وارد شدند و اقدام به خرید یکسری سهم می‌کنند و زمانی که دچار زیان شدند، نمی‌دانند چه کار کنند؟ و بعد از این اتفاقات تازه تصمیم می‌گیرند که برای فعالیت در این بازار نیاز به آموزش دارند.

او عدم آموزش سهامداران خرد را یک "معضل" بزرگ خواند و پیشنهاد داد: اگر سازمان بورس مانند بسیاری از فعالیت‌های که مستلزم مجوز هستند، آموزش و آزمون را لازمه وارد شدن به بورس می‌کرد و از آموزش دهندگان می‌خواست که در کنار سازمان بورس به خدمات آموزشی بپردازند فکر می‌کنم اوضاع خیلی بهتر می‌شد.

محتوای فضای مجازی به زیان سهامداران خرد و به نفع عده‌ای خاص
کریمی یکی دیگر از موضوعاتی که سهامداران دچار آن هستند را پیروی از محتوهای تولید شده در فضای مجازی دانست و این موضوع را تنها مختص ایران نمی‌داند بلکه بازارهای بین المللی هم دچار چنین معضلی هستند.

به گفته او افرادی که بدون مجوز و بدون اینکه کارشناسان حرفه‌ای باشند، با ایجاد کنال‌های تلگرامی و صفحه‌های شخصی و تجاری در شبکه‌های اجتماعی، مردم را متقاعد به خرید یک سهم خاص می‌کنند.

پیشتر هم بسیاری از فعالین بازار سرمایه گفته بودند که برخی از سهامداران عمده برای اینکه بتوانند سهم خود را بفرشوند با ایجاد یک فضا سازی غیر واقعی سهامداران را برای خرید سهم تشویق می‌کنند.

پیشنهادی  کریمی کارشناس بازار مالی این بود که در ابتدا نباید به هر شخص یا رسانه اعتماد کرد. اعتماد به کسی باید داشت که شناخته شده بازار و مورد تایید مراجع ذی صلاح بازار باشد و اگر این تاییده وجود داشته باشد فرد می‌تواند اعتماد کند. اگر سازمان مربوط ما فضای رسانه که در اختیار دارد گسترش دهد و از فعالین مورد اعتماد بازار استفاده کنند، مردم به آن‌ها اعتماد کنند، سبب می‌شود افرادی که به صورت غیر مجاز در این بازار فعالیت می‌کنند از این بازار خارج می شوند.

او همچنین گفت: این فضاسازی‌ها قاعدتا می‌تواند به سهامداران خرد ضرر وارد کنند و مردم باید بدانند به سراغ چه کسی بروند و از چه کسی کسب اطلاعات می‌کنند و بنده به سهامداران توصیه می‌کنم از این فضاهای شکل گرفته استفاده نکنند و تا می‌توانند به سمت فضاهای قابل اعتماد بروند.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha