۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
رونق کسب و کارهای مجازی همدان در روزهای کرونایی
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق کسب و کارهای مجازی همدان در روزهای کرونایی

همدان- شیوع ویروس کرونا اگرچه بسیاری از کسب و کارها را با مشکل مواجه کرده اما موجب رشد تعداد فروشگاه های اینترنتی و رونق کسب و کارهای مجازی در همدان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از یک سال و نیم است که ویروس جدیدی زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع سبب تعطیلی بسیاری از مشاغل و زمین گیری آن ها شده است، اما در آن سوی ماجرا شاهد رونق کسب و کارهای اینترنتی، پا گرفتن کسب و کارهای مجازی و مواردی از این قبیل در کشورمان و به تناسب آن در استان همدان نیز هستیم.

این ویروس با وجود اینکه برخی از مشاغل را به ورطه نابودی کشاند، جان تازه ای در برخی فعالیت ها دمید

این ویروس و تغییرات نه تنها در بخش های روزمره زندگی انسان تاثیر گذاشته بلکه اقتصاد جهان را نیز با تحولات عظیمی همراه کرده و روش های معمول و مرسوم تجارت را محدود و توجه به کسب و کارهای نوین را افزایش داده است؛ البته این ویروس با وجود اینکه برخی از مشاغل را به ورطه نابودی کشاند، جان تازه ای در برخی فعالیت ها دمید.

بر اساس گزارش‌های جهانی با شیوع ویروس کرونا حجم خرده ‌فروشی در بسیاری از کشورها کاهش یافته و میلیون‌ها نفر در دنیا شغلشان را از دست دادند، کسب و کارهای زیادی موقتا و حتی متاسفانه به صورت دائمی تعطیل شدند، تولیداتشان کاهش پیدا کرد و افراد زیادی با مشکلات اقتصادی روبرو شدند.

اما در آن سوی ماجرا هم می بینیم که این وضعیت در حالی است که مطرح شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی در ماه گذشته در صحن علنی مجلس با خود بازخوردهای بسیاری را به همراه داشت؛ دلهره هایی که هم چنان ادامه دارد، آن هم در روزگاری که رشد و رونق کسب و کارهای مجازی را به سبب شیوع کرونا و پیامدهای آن شاهد هستیم.

رونق کسب و کارهای مجازی همدان در روزهای کرونایی

حال با این تفاسیر بر آن شدیم وضعیت کسب و کارهای اینترنتی همدان را مورد بررسی قرار داده و وضعیت پیش روی این طرح در مجلس را نیز جویا شویم؛ بدین ترتیب برآن شدیم تا گفتگویی با محمد امیدی؛ مدیرکل پست استان همدان و یکی از کسبه همدان که این روزها محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش می رساند ترتیب داده و در ادامه پای صحبت های احمدحسین فلاحی؛ رئیس مجمع نمایندگان استان همدان نشستیم تا وضعیت طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» که از سوی مجلس چندی پیش مطرح شده را جویا شویم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

جابه جایی بیش از ۲ میلیون مرسوله طی سال جاری
محمد امیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مرسوله های پستی صادره و وارده استان همدان از ابتدای سال جاری مطرح کرد: بیش از دو میلیون  مرسوله توسط پست استان همدان از ابتدای سال جاری تا کنون جابجا شده که نشان از رشد ۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد.

مدیرکل پست استان همدان با بیان اینکه اداره پست در ایام شیوع ویروس کرونا حتی در روزهای تعطیل رسمی مشغول به فعالیت بوده و تمامی کارکنان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حال خدمت رسانی بودند، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا و تاکید بر ماندن در خانه باعث افزایش خریدهای اینترنتی شد و این روند افزایشی بوده است.

محتوای اکثر مرسولات پستی استان همدان در این ایام، البسه، مواد غذایی بومی و محلی و داروهای گیاهی بوده است

وی در خصوص محتویات این بسته های پستی نیز مطرح کرد: محتوای اکثر مرسولات پستی استان همدان در این ایام، البسه، مواد غذایی بومی و محلی و داروهای گیاهی بوده است.

رشد ۳۸۹ درصدی تعداد فروشگاه های اینترنتی در همدان
امیدی ادامه داد: بالغ بر ۱۷۲ فروشگاه اینترنتی در استان مشغول به فعالیت هستند که تعداد این فروشگاه ها نسبت به سال ۹۹ با رشد ۳۸۹ درصد مواجه بوده است.

مدیرکل پست استان همدان با بیان اینکه ترافیک صادره و وارده این مرسولات با رشد ۱۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل  همراه بوده است، درخصوص مرسولات خارج از کشور نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص کرونایی حاکم بر پروازهای کل کشورها و کل دنیا در ابتدای سال ۹۹ با کاهش جدی ترافیک در این راستا روبرو بودیم.

رونق کسب و کارهای مجازی همدان در روزهای کرونایی

وی با بیان این موضوع عنوان کرد: در ادامه سال با مساعدتر شدن شرایط شاهد افزایش چشمگیر ترافیک مرسولات پستی خارج از کشور با رشد ۴۶ درصدی در سطح استان بودیم.

در ۵ ماهه نخست سال جاری، بیش از ۳ هزار کیلوگرم مرسوله مبادله شده است

امیدی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه از لحاظ وزنی در پنج ماهه نخست سال جاری، بیش از سه هزار کیلوگرم مرسوله مبادله شده است، عنوان کرد: بیشتر مرسولات مربوط به کشور آمریکا، آلمان، استرالیا و انگلیس بوده اند.

امیدی با بیان اینکه تمامی کارکنان پست استان همدان واکسینه و سعی شده تا نکات بهداشتی در مراحل پستی به خوبی رعایت شود، در بخش پایانی این گفتگو اظهار کرد: استان همدان دارای تعداد ۵۰۵  نقطه پستی  جهت ارائه خدمات  است که حدود ۴۰ درصد آن از دفاتر پستی شهری (اعم از دولتی و خصوصی) تشکیل شده و مابقی دفاتر ای. سی. تی و نمایندگی پست روستایی فعال در بخش روستایی است.

فروشم در فضای مجازی بسیار خوب است
خانم رمضانی یکی از بانوان همدانی است که به سبب شیوع ویروس کرونا مجبور به تعطیلی فروشگاه روسری فروشی خود در یکی از پاساژهای همدان شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حدود ۱۲ سال در عرصه فروشندگی فعالیت دارد، اظهار کرد: متاسفانه تعطیلی هایی که به وجود آمد و در امتداد آن محدودیت ساعات برای باز بودن واحدهای صنفی در دوران شیوع کرونا موجب مشکلات مالی برایم شد.

این بانوی همدانی با بیان اینکه میزان فروشم بسیار پایین آمده بود و خریداران کمی به پاساژ می آمدند، مطرح کرد: همین موضوع باعث شد که تصمیم بگیرم تا کسب و کارم را علی رغم میلم تعطیل و واحدی که اجاره کرده بودم را دیگر تمدید نکنم.

رونق کسب و کارهای مجازی همدان در روزهای کرونایی

وی با تصریح بر اینکه مدتی سردرگم بودم و واقعاً نمی دانستم چطور باید از پسِ اقساط و مسائل مالی بر بیایم، عنوان کرد: در دوران گذشته، حتی افسردگی را هم تجربه کرده بودم و این مغازه را برای این راه انداختم که هم از آن فضا دور شوم و هم اینکه به بحث های مالی خانواده کمکی کنم، اما این مشکلات با شیوع کرونا برایم ایجاد شده بود؛ بدین ترتیب با پیشنهاد خواهرم کسب و کارم را در فضای مجازی دنبال کردم.

رمضانی با بیان اینکه این روزها فروشم بسیار خوب است، اظهار کرد: زمانی که مغازه ام سر پا بود، هر ۶ ماه بار جدید می آوردم و گاهی ۴ ماهه اما الان به سبب رونق فروشم تنوع روسری ها را بسیار بالا برده ام و فروش خوبی هم دارم.

این روزها، تنها نگرانی که دارم این است که فضای مجازی هم مثل مغازه ام تعطیل و کسب وکارم با مشکل روبرو شود

این بانوی همدانی در بخش پایانی این گفتگو، به طرحی که اخیراً از سوی مجلس مطرح شده است نیز اشاره ای کرد و گفت: این روزها، تنها نگرانی که دارم این است که فضای مجازی هم مثل مغازه ام تعطیل و کسب وکارم با مشکل روبرو شود.

اما به راستی باید پذیرفت که بحث های مربوط به اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، تمام فضای مجازی و البته حقیقی را به خود اختصاص داده تا آنجا که با دلهره های بسیاری به ویژه برای فعالین کسب و کارهای اینترنتی همراه است که در ادامه صحبت های رئیس مجمع نمایندگان استان همدان را در این راستا می خوانید:

طرح موجود یک طرح حمایت است و هیچ پیام‌رسانی در آن مسدود نمی شود
حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در خصوص «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» با بیان اینکه این طرح با عنوان «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس مطرح شد، اظهار کرد: این طرح، هنوز تصویب نشده و تنها  چگونگی بررسی این طرح آن هم در کمیسیون مشترک مصوب شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اسلامی عنوان کرد: بارها اعلام کرده‌ام که طرح موجود یک طرح حمایت است و هیچ پیام‌رسانی در آن مسدود نمی شود.

رونق کسب و کارهای مجازی همدان در روزهای کرونایی

وی در ادامه این موضوع عنوان کرد: کشورهای دیگر مانند ترکیه، روسیه و کره جنوبی چنین طرحی را تصویب کرده‌اند که در راستای صیانت از حقوق کاربران بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در این راستا یادآور شد: این طرح به دنبال انتقال سرور به داخل کشور است، اگر سرور خارجی را مسدود کند چه تضمینی برای ادامه کسب و کارهای مجازی در ایران خواهد بود!؟

حجت‌الاسلام فلاحی تاکید کرد: صحن علنی متاسفانه آفت های زیادی دارد، هم اکنون ۷۰۰ طرح ما معطل مانده است، اما در مجموع، این طرح حمایتی بود و قرار نیست طی آن هیچ سایت یا پیام رسانی مسدود شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تعدادی از سؤالات و ابهامات مربوط به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» پاسخ داده است؛ در این گزارش مطرح شده که مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از شبکه‌های اجتماعی، جست‌وجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)، ‌ خدمات میزبانی داده و غیره و طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات متعدد کارشناسی بازنویسی شده است.

در این گزارش در پاسخ به اینکه با این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد می‌کند؟ عنوان شده که «خیر؛ نه‌تنها این طرح مشکلی برای کسب‌وکارها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در ۱۳ ماده محورهای حمایت از خدمات پایه کاربردی را آورده است که از جمله می‌توان به موارد زیر ‌اشاره کرد: الف) در نظر گرفتن حق‌السهم تولیدکنندگان محتوا، ب) ممنوعیت تبلیغات دستگاه‌های دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، ج) ارائه معافیت‌های مالیاتی، د) الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک.» را ذکر کرد.

بدین ترتیب، امید است حال که شاهد رونق کسب وکارهای اینترنتی، رشد فروشگاه های مجازی و ورود به عرصه اشتغال خانگی در استان همدان شده ایم، این روند با چالش هایی روبرو نشده و شاهد حمایت از این کسب وکارها در دوران آغشته به کرونا باشیم.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha