۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
شاهد بدعهدی خارجی ها در تحویل واکسن هستیم| حتی واکسن کوبایی هم وارد ایران نشد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با بازار:

شاهد بدعهدی خارجی ها در تحویل واکسن هستیم| حتی واکسن کوبایی هم وارد ایران نشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: شاهد بدعهدی کشورهای خارجی در تحویل واکسن به ایران هستیم چه کشورهایی که در مقام دوست ایران قرار دارند و چه کشورهایی که ما با آنها اختلاف نظر داریم.

همایون سامه یح در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به اقدامات شرکت های ایرانی در تولید واکسن کرونا،بیان داشت: متاسفانه ما شاهد بدعهدی کشورهای خارجی در تحویل واکسن به ایران هستیم چه کشورهایی که در  مقام دوست ایران قرار دارند و چه کشورهایی که ما با آنها اختلاف نظر داشتیم.

وی تاکید کرد: تنها کشوری که فعلاً همکاری خوبی در مورد واردات واکسن با ایران دارد کشور چین است؛ حتی ما ندیدیم که واکسن کوبایی هم وارد ایران شود با وجود اینکه به گفته مسئولین گفته می شد این واکسن محصول مشترک بین ایران و کوبا است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با این حال کشور روسیه هم قول فروش ۶۰ میلیون دز واکسن را به ایران داده بود که متاسفانه از این واکسن هم زیر یک میلیون دز وارد کشور شد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: همچنین کشورهای اعم از آلمان و کره همه قول فروش واکسن را به ایران می دادند بنابراین یا اصلا فروشی انجام نشده یا این که آن چیزی که فروخته شده بسیار بسیار اندک بوده است.

وی ضمن تاکید مجددا به بدعهدی برخی از کشورها در ارائه واکسن به ایران و توجه به شرکت های داخلی در تامین واکسن، تاکید کرد: در مورد تولید واکسن داخلی هم بالاخره صحبت‌هایی از طرف برخی از شرکتها شده بود که تا  اول خرداد، ماهیانه سه میلیون دوز  و یا از اواخر شهریور ماه ۱۳ میلیون دوز واکسن  وارد چرخه درمان شود که این مسئله به درستی انجام نشد.

بهتر بود همانند کشورهای دیگر از یک الی دو شرکت داخلی برای تولید واکسن حمایت می شد تا این تولیدکنندگان بتوانند کار را به سرانجام برسانند نه اینکه بودجه منظور شده در این رابطه تقسیم بر هفت شرکت شود و در نهایت هیچ کدام متاسفانه به جز واکسن برکت نتوانند جوابگوی نیازهای داخلی باشند

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما می توانیم از دو منبع تولید داخل و واردات واکسن مشکل تامین مسکن را حل کنیم، بیان داشت: متاسفانه داریم به سمتی کشیده می شویم که از واردات واکسن از کشورهای خارجی مایوس شویم همچنین میزان واردات واکسنی که از چین وارد می‌شود، با وجود اینکه تعدادش زیاد است اما کفاف نیازهای جامعه را نمی دهد

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر حدود هفت شرکت داخلی دستی در تولید واکسن کرونا دارند، بیان داشت: به اعتقاد بنده بهتر بود همانطور که کشورهای دیگر هم از یک الی دو شرکت داخلی خود برای تولید واکسن حمایت کردند ما هم از یک الی دو شرکت داخلی در تولید واکسن حمایت می کردیم تا این تولیدکنندگان بتوانند کار را به سرانجام برسانند نه اینکه بودجه منظور شده در این رابطه تقسیم بر هفت شرکت شود و در نهایت هیچ کدام متاسفانه به جز واکسن برکت نتوانند جوابگوی نیازهای داخلی باشند.

سامه یح با بیان اینکه واکسن برکت آثار بسیار خوبی داشته است، بیان داشت:متاسفانه تعداد تولید و واردسازی این واکسن به جامعه کم است و باید موردحمایت قرار گیرد لذا بهتر بود حمایت و بودجه دولتی که بین هفت شرکت تقسیم شد، بین دو شرکت تقسیم می شد و در نتیجه کار به اخر می رسید و تولید انبوه مد نظر قرار می گرفت.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha