۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
استفاده ازخدمات کیف الکترونیک فراگیر می شود| ضرورت تغییر رفتار مردم برای استفاده از خدمات نوین
معاون بانک مرکزی در گفتگو با «بازار»:

استفاده ازخدمات کیف الکترونیک فراگیر می شود| ضرورت تغییر رفتار مردم برای استفاده از خدمات نوین

محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: با ورود جدی بانک ها و شرکت های پرداخت به ارایه خدمات نوین در قالب کیف الکترونیک پول همه افراد جامعه به تدریج از این سرویس مدرن بهره مند خواهند شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: استفاده از ابزارها و فن آوری های نوین دردنیای پیشرفته الکترونیک این روزها دستیابی به همه خدمات لازم را برای مردم آسان کرده است طوری که هرگونه خدماتی را می توان به راحتی و در کمتر از چند دقیقه از قاب موبایل خود دریافت کرد. حذف حضورفیزیکی دربانک ها و شرکت های بیمه برای انجام امور، پرداخت قبوض و کرایه حمل و نقل، خرید کالا، رزو هتل و...بخشی از محاسن استفاده از فن آوری های نوینی است که زندگی را برای مردم آسان کرده است.

پیشرفت ها در بخش ارایه خدمات نوین  باید همتراز و همراه با توسعه خدمات الکترونیک دردنیا صورت گیرد چرا که نباید ازخدمات رسانی های مدرن دنیا که روز به روز برآن افزوده می شود غافل شد و یا در این عرصه عقب ماندگی حس شود

پیشرفت در عرصه ارایه خدمات نوین باید همتراز با پیشرفت جهانی باشد
ازآنجایی که حدود ۲ دهه از عمر بانکداری الکترونیک در کشور به شکلی گسترده می گذرد و یک دهه است که همه خدمات بانکی و... به خوبی بر بسترالکترونیک نشسته است، بنابراین پیشرفت ها در این بخش مهم باید همتراز و همراه با توسعه خدمات الکترونیک در دنیا صورت گیرد چرا که نباید ازخدمات رسانی های مدرن دنیا که روز به روز برآن افزوده می شود غافل شد و یا در این عرصه عقب ماندگی حس شود.

به طورمثال اکنون یکسال از تصویب مقررات کیف الکترونیک پول در شورای پول و اعتبار، می گذرد اما به گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی طی این مدت تغییرات این حوزه مطابق با سطح انتظارات بانک مرکزی انجام نشده است این در حالی است که بانک مرکزی با توجه به تصویب مقررات مربوطه و آماده سازی زیرساخت های لازم در خصوص کیف الکترونیک پول، عملیاتی سازی این خدمت مهم را در دستور کار دارد و از تمام ابزارهای خود برای تسریع در این امر استفاده خواهد کرد.

کیف الکترونیک پول آینده خدمات پرداخت و تسهیل گیرامور در دریافت سرویس های مختلف بوده و نباید نسبت به آن کم توجه بود چرا که بانک مرکزی در این زمینه ابزارهای لازم زیرساختی را برای توسعه هر چه بیشتربانکداری الکترونیک با خدمات متنوع و مدرن و بکارگیری خدمات آنلاین و آسان ایجاد کرده است

زیرساخت های کیف الکترونیک پول در بانک مرکزی مهیا است
مهران محرمیان، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی درگفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره اینکه آیا بانک ها و شرکت های پرداخت موظف به راه اندازی کیف پول الکترونیک شده اند گفت: ما هیچ وقت بانک ها را موظف به ورود به این کارنکرده ایم اما از آنجایی که زیرساخت های کیف الکترونیک پول در بانک مرکزی مهیا است بنابراین به بانک ها اعلام شده است از این فرصت مناسب استفاده کنند تا قدرت رقابت را از رقبا در این بخش بگیرید.

وی با بیان اینکه حرکت درمسیر پیشرفت الکترونیک و استفاده از ابزارهای نوین درعرصه بانکداری ضرورتی اجتناب ناپذیراست گفت: کیف الکترونیک پول آینده خدمات پرداخت و تسهیل گیرامور در دریافت سرویس های مختلف بوده و نباید نسبت به آن کم توجه بود چرا که بانک مرکزی در این زمینه ابزارهای لازم زیرساختی را برای توسعه هر چه بیشتربانکداری الکترونیک با خدمات متنوع و مدرن و بکارگیری خدمات آنلاین و آسان ایجاد کرده است.

مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی بانک مرکزی گفت: البته سری بانک ها و شرکت های پرداختی که در این زمینه پیشرو می شوند حتما باید تشویق و مورد حمایت قرار گیرند، تا استفاده از کیف الکترونیک پول و مزایای آن در خدمات رسانی آسانی که دارد مرور در کشور فرا گیر شود.

بانک ها و شرکت های پرداخت باید با ارایه ابزارهای لازم در عرضه خدمات رسانی بانکی و... و. مقدمات تغییر رفتار مردم را در این زمینه ایجاد کنند تا مردم همچون نظام کارمزدها و استفاده از کارت های الکترونیکی بانکی و ... که اکنون این خدمات برای همه مردم جا افتاده است به خوبی استفاده کنند

تغییر تدریجی در عرضه خدمات رسانی نوین با ارایه سرویس های نوآورانه
محرمیان افزود: استفاده از کیف الکترونیک پول تغییری تدریجی در عرصه خدمات رسانی نوین است ودر همه کشورهای دنیا این خدمات نوآورانه به تدریج در جامعه جا افتاده است حال با توجه به پیشرفت های دنیا در عرصه خدمات رسانی الکترونیک در چنین شرایطی بازار باید به این سمت سوق داده شود و مقدمات آن به درستی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: بانک ها و شرکت های پرداخت باید با ارایه ابزارهای لازم در عرضه خدمات رسانی بانکی و... و. مقدمات تغییر رفتار مردم را در این زمینه ایجاد کنند تا مردم همچون نظام کارمزدها و استفاده از کارت های الکترونیکی بانکی و ... که اکنون این خدمات برای همه مردم جا افتاده است به خوبی استفاده کنند. استفاده از خدمات کیف الکترونیک پول هم مثل استفاده از کارت های بانکی البته در سطحی بسیار وسیع تر و آسانتر که هم اکنون در کشور به صورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد فراگیر و همگانی شود.

بنا به این گزارش، محرمیان اوایل هفته جاری، در دیدار با مدیران شرکت های راهبر در زمینه کیف الکترونیک پول گفت: امیدواریم که این هم اندیشی آغاز فصل جدیدی از تحولات در این خدمت باشد. در این راستا، از هفته آینده برای شرکت هایی که open loop هستند سوییچ تعامل پذیری فعال می شود و شرکت های close loop نیز باید به تدریج وارد فرآیند شوند و بتوانند سایر خدمات را نیز به مشتریان ارایه دهند.

معاون فناوری های نوین این بانک با تاکید بر لزوم همکاری شرکت های psp در پیشبرد فرآیند تعامل پذیری گفت: همکاری بانک ها و شرکت های راهبر در عملیاتی شدن این موضوع سازنده خواهد بود و اگر بانک ها همکاری لازم را در این مورد نداشته باشند بانک مرکزی ملزم به تغییر مقررات خواهد شد. وی تصریح کرد: در صورت عدم همکاری شرکت های psp، قطعا بازیگران جدیدی وارد عرصه می شوند که کل بازار را از آن خود خواهند کرد.

اگرچه هنوز کسب و کارهایی وجود دارند که از فن‌آوری‌های پردازش قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، که برخی از محصولات یا دسترسی به خدمات را محدود می‌سازد اما تعداد خرده فروشان که دسترسی به این روش را فراهم می‌کنند، هر ساله افزایش پیدا می کند

مزایای استفاده از کارت الکترونیک پول
یک کیف پول الکترونیکی که گاهی "کیف پول دیجیتال" یا "e-wallet" نامیده می‌شود، یک نسخه الکترونیکی از کارت پرداخت است که می توانید با آن پرداخت های آنلاین خود را انجام بدهید. کیف پول دیحیتال معمولا بر روی یک دستگاه قابل حمل، مثل گوشی های هوشمند، نصب می شود. هر چند که کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها نیز می‌تواند کیف الکترونیکی داشته باشند.

زمانی که یک کیف پول الکترونیکی دارید، نیازی به استفاده از کارت های متعدد فیزیکی ندارید. هم چنین دیگر نیازی نیست که مقدار زیادی پول نقد با خود به همراه داشته باشید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با استفاده از کیف پول الکترونیک خود مبلغ را پرداخت کنید.

با یک کیف پول الکترونیکی، اطلاعات از طریق یک ارایه‌دهنده شخص ثالث ذخیره می‌شود. این اطلاعات با گذرواژه یا بیومتری شما قفل شده‌است. حتی اگر گوشی تلفن هوشمند خوتان  را گم کنید، باز هم با یک گوشی جدید به همان به کیف پول الکترونیکی خود دسترسی خواهید داشت. در چند سال گذشته، کیف پول الکترونیک به طور گسترده‌ای پذیرفته شده‌است. اغلب مکان‌هایی که کارت ها را قبول می‌کنند به شما این امکان را می‌دهد که با کیف پول الکترونیکی خود پرداخت کنید. اگرچه هنوز کسب و کارهایی وجود دارند که از فن‌آوری‌های پردازش قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، که برخی از محصولات یا دسترسی به خدمات را محدود می‌سازد اما تعداد خرده فروشان که دسترسی به این روش را فراهم می‌کنند، هر ساله افزایش پیدا می کند.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha