تولید برق از گیاهان به روش «فتوولتاییک»
«بازار» گزارش می دهد

تولید برق از گیاهان به روش «فتوولتاییک»

محققین اروگوئه ای موفق شدند با استفاده از فناوری فتوولتاییک انرژی موجود در گیاهان را به انرژی الکتریسیته تبدیل کنند.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: دانشمندان کشور اروگوئه  موفق شدند از رنگ های طبیعی موجود در  گیاهان و میوه ها، سلول های خورشیدی  بسازند؛ این  سلول خورشیدی (Solar cell)که به سلول فتوولتائیک معروف هستند از یک  قطعه الکترونیکی تشکیل شده اند  که به کمک اثر فوتوولتاییک، انرژی نور خورشید را مستقیما به الکتریسیته تبدیل می‌کنند.

گفتنی است، سلول های خورشیدی با استفاده از  رنگدانه های گیاهی به نام آنتوسیانین ها نور را جذب می کنند و آن را به انرژی تبدیل می کنند تا از این طریق انرژی برای سوخت فتوسنتز تولید گردد؛ با استفاده از این روش می توان انرژی موجود  را برای تولید برق مهار کرد. به گفته این محققین فناوری مبدلی در این فرایند به کار گرفته شده است که رنگ های گیاهان را به برق تبدیل می کند؛ این فناوری برای اولین بار در کشور سوئیس توسعه یافته است که از گیاهان بومی همانند  گیاه فردوسی(Erythrina crista-galli) برای مهار انرژی رنگ ها استفاده  می کند.

فناوری استفاده شده در این فرایند فتوولتاییک‌ (Photovoltaics ) نام دارد  و آن را می توان در دسته فناوری‌های انرژی‌های تجدید پذیر (نوشو) قرار داد،  عمدتا برای تبدیل انرژِی نور به الکتریسیته  از  نیم‌رساناهایی  استفاده می کند  که ویژگی اثر فوتوولتاییک دارند. در حالت کلی، یک سامانه فتوولتاییک با به‌کارگیری پانل‌های خورشیدی که هر کدام‌ شان را شماری از سلول‌های خورشیدی تشکیل می‌دهد، توان الکتریکی تولید می‌کند.

ناگفته نماند، یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی می‌باشد،  در این روش با به‌کارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود چرا که  سلول‌های خورشیدی از نوع نیم‌رسانا می‌باشند که از سیلیسیوم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته می‌شوند و  وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می‌تابد  بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آن‌ها می‌گردد.

در این فرایند یک عصاره گیاه فردوس محلی  را تصفیه می شود؛  هنگامی که رنگ های قرمز روشن حذف گردند  کارایی آنها در تبدیل نور خورشید به انرژی اندازه گیری شده و از طریق فرایند شبیه ساز خورشیدی  از اشعه خورشید  کپی برداری شده و با استفاده از یک  جعبه خاکستری به همراه  جعبه سیاه و سفید میزان تابش اشعه کنترل می شود  و سپس از طریق دستگاه فتوولتاییک‌ انرژی بدست آماده تبدیل به الکتریسته خواهد شد.

البته ناگفته نماند؛ فناوری  فتوولتاییک کمتر از یک درصد انرژی مورد نیاز  را تولید می کند؛ اما بدون شک این فناوری می تواند در آینده نزدیک یکی از روشهای موثر برای تبدیل مستقیم نور به الکتریسیته باشد.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha